• Padirac

Har du förtroende för regeringen?

kid on the block skrev 2019-07-29 00:17:25 följande:

Nej, Alliansen upphörde iom DÖ, sen dess har flera av partierna haft identitetskris. Värst ser det ut att landa för C som lär få ta smällen när de rikaste ska få sänkt skatt och marknadshyror införs.

Jo, du brukar ju hävda det, hur som helst håller inte medlemmarna i alliansen med dig. De ansåg sig fortfarande vara en del av det gemensamma projektet alliansen.
  • gabi1969
    Padirac skrev 2019-07-28 21:47:13 följande:

Så du har fortfarande inte förstått det parlamentariska system vi har i Sverige, Vi röstar till riksdagen, riksdagen utser regering utefter de överenskommelser de olika partierna kan göra. Så har det varit väldigt länge - det brukar vara SD-svansen som ropar om orättvisa för att SD inte fick bilda regering, eller för att de inte förstått hur val och regeringsbildning går till.

Men du vill alltså ha ett nytt system där de största partierna till de kommit upp över 50% ska utgöra regering. Har du sett det i något annat parlament?

Riksdagsmännen ska representera väljarna och varifrån man kommer. Så är det inte i verkligheten. Man fuskar och skriver sig på andra adresser ibland för att lättare få en plats ibland för att få ut mer pengar.

Riksdagsmännen är styrda av partierna
  • RebeckaZ70
    Mentat skrev 2019-07-28 10:58:30 följande:
    Ja, det är ju exakt det som är min iakttagelse: Vänstern verkar inte ha några som helst problem med att ha med den illröda vänstern att göra. För mig är det totalt ologiskt!
    Vad gäller tidsperspektivet så var (v) uttalat kommunistiskt fram till murens fall. Partiledaren kallade sig stolt kommunist fram till 2005. (sd) bildades helt klart ur en rasistisk sörja men har försökt fjärma sig från de rötterna under rätt lång tid nu, under hela Åkessons tid som partiledare åtminstone.
    Nej, jag vidhåller att (sd) och (v) rent logiskt borde behandlas på samma sätt. De har en principiellt likartad historia under någotsånär samma tid. Må vara att vi inte är överens, men jag har framfört mina argument och du dina.
    Man kan säga mycket om SD men de är inte dom som sitter i ett hus som är köpt med blodspengar från sovjetunionen.
    (För att inte tala om vänsterpartiets hamaskramande, men det hör väl hemma i en annan tråd...)
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Mentat
    Padirac skrev 2019-07-28 22:00:30 följande:
    SD har identitära idéer - jag vet inte om du vet vad det är, det låter som om du missat detta. Helt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Identit%C3%A4ra_r%C3%B6relsen

"Gemensamma drag bland "identitärerna" är ofta en uttalad antiliberalism, regionalism, kritik mot utomeuropeisk invandring och vurm för europeisk kultur."

De identitära och SD har samma bakgrund i Nouvelle Droite där Per Engdahls kulturrastiska idéer, fascism mm frodades ..  Det är är inte konstigt att de har liknande grundprinciper för sin politik. Den identitära ideologin är stark inom falanger i SD.
    Fast nu skrev du ju faktiskt "identitetspolitik", precis som jag gjorde i mitt svar till dig, inte "identitära idéer" vilket tydligen är något helt annat och det är riktigt att jag inte hört det uttrycket tidigare. Det verkar alltså vara ett begrepp för att beteckna invandringskritiska partier av olika slag i Europa.
    .
    Identitetspolitik påstod jag främst var förknippad med vänstersidan, vilket Wikipedia verkar hålla med om: https://sv.wikipedia.org/wiki/Identitetspolitik 
    Egentligen anser jag vårt meningsutbyte avslutet i den här frågan men jag ville bara påpeka att du talar om något annat nu än när jag svarade dig.
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2019-07-29 07:22:14 följande:
    Man kan säga mycket om SD men de är inte dom som sitter i ett hus som är köpt med blodspengar från sovjetunionen.
    (För att inte tala om vänsterpartiets hamaskramande, men det hör väl hemma i en annan tråd...)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngBeAo/egor-putilov-gjorde-miljonvinst-i-mystisk-bostadsaffar

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2019-07-29 07:22:14 följande:

Tycker du att det är rimligt att i sammanhanget försvara ett parti som under åren kopplats ihop med Putinvänlig politik, spekulativa ryska husaffärer i mångmiljonklassen och som har riksdagsledamöter som anser att judar inte är svenska och som hånskrattar  åt judeskämt?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2019-07-29 09:22:25 följande:

Tycker du att det är rimligt att i sammanhanget försvara ett parti som under åren kopplats ihop med Putinvänlig politik, spekulativa ryska husaffärer i mångmiljonklassen och som har riksdagsledamöter som anser att judar inte är svenska och som hånskrattar  åt judeskämt?

Nu får du förklara hur du gör kopplingen till att jag skriver "man kan säga mycket om SD" till att jag försvarar SD?

Svara!

Jag sätter fokus på att ditt samarbetsparti sitter i ett hus som är betalt med blodspengar från en diktatur och det får du till att jag försvarar SD?

Är det för varmt i rummet du befinner dig i?
    Baby
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Padirac
    Mentat skrev 2019-07-29 08:55:14 följande:

Fast nu skrev du ju faktiskt "identitetspolitik", precis som jag gjorde i mitt svar till dig, inte "identitära idéer" vilket tydligen är något helt annat och det är riktigt att jag inte hört det uttrycket tidigare. Det verkar alltså vara ett begrepp för att beteckna invandringskritiska partier av olika slag i Europa.

.

Identitetspolitik påstod jag främst var förknippad med vänstersidan, vilket Wikipedia verkar hålla med om: https://sv.wikipedia.org/wiki/Identitetspolitik 

Egentligen anser jag vårt meningsutbyte avslutet i den här frågan men jag ville bara påpeka att du talar om något annat nu än när jag svarade dig.

Om man känner till den identitära rörelsen så vet man att den är besatt av tankar om identitet. Själva namnet syftar på identitet. De identitära är etnopluralister dvs vill att varje kultur ska ha en egen nationalstat eller som SD uttrycker det; är mot multikulti.

Läser du vidare i länken jag gav dig ser du att de identitära sysslar med identitet och identitetspolitik de också. De identitära har samma ideologiska bakgrund som SD, de är stöpta i samma form.
  • FDFMGA

Jag kan ibland tycka att S har kompromissat i så stor utsträckning att partiets ideologiska förankring är lika trovärdig som hötorgskonst - men det brukar gå över när jag tar del av vad blind ideologisk förankring kan innebära - och det oavsett vad det nu är för politisk eller religiös inriktning man vurmar för.

Sverige är ju på gott och på ont landet lagom och den politiska kompromiss den här regeringen vilar på är alldeles lagom lagom, helt i enlighet med svenska traditioner och helt väsenskild från populismen inom KDSD.

För att travestera en svensk författare som levde i landsflykt och längtade hem: "Blott Sverige svenska komromisser har" - vilket är centralt för svenska traditioner.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?