Har du förtroende för regeringen?
Nej, Alliansen upphörde iom DÖ, sen dess har flera av partierna haft identitetskris. Värst ser det ut att landa för C som lär få ta smällen när de rikaste ska få sänkt skatt och marknadshyror införs.
Nej, Alliansen upphörde iom DÖ, sen dess har flera av partierna haft identitetskris. Värst ser det ut att landa för C som lär få ta smällen när de rikaste ska få sänkt skatt och marknadshyror införs.
Så du har fortfarande inte förstått det parlamentariska system vi har i Sverige, Vi röstar till riksdagen, riksdagen utser regering utefter de överenskommelser de olika partierna kan göra. Så har det varit väldigt länge - det brukar vara SD-svansen som ropar om orättvisa för att SD inte fick bilda regering, eller för att de inte förstått hur val och regeringsbildning går till.
Men du vill alltså ha ett nytt system där de största partierna till de kommit upp över 50% ska utgöra regering. Har du sett det i något annat parlament?
Tycker du att det är rimligt att i sammanhanget försvara ett parti som under åren kopplats ihop med Putinvänlig politik, spekulativa ryska husaffärer i mångmiljonklassen och som har riksdagsledamöter som anser att judar inte är svenska och som hånskrattar åt judeskämt?
Tycker du att det är rimligt att i sammanhanget försvara ett parti som under åren kopplats ihop med Putinvänlig politik, spekulativa ryska husaffärer i mångmiljonklassen och som har riksdagsledamöter som anser att judar inte är svenska och som hånskrattar åt judeskämt?
Fast nu skrev du ju faktiskt "identitetspolitik", precis som jag gjorde i mitt svar till dig, inte "identitära idéer" vilket tydligen är något helt annat och det är riktigt att jag inte hört det uttrycket tidigare. Det verkar alltså vara ett begrepp för att beteckna invandringskritiska partier av olika slag i Europa.
.
Identitetspolitik påstod jag främst var förknippad med vänstersidan, vilket Wikipedia verkar hålla med om: https://sv.wikipedia.org/wiki/Identitetspolitik
Egentligen anser jag vårt meningsutbyte avslutet i den här frågan men jag ville bara påpeka att du talar om något annat nu än när jag svarade dig.
Jag kan ibland tycka att S har kompromissat i så stor utsträckning att partiets ideologiska förankring är lika trovärdig som hötorgskonst - men det brukar gå över när jag tar del av vad blind ideologisk förankring kan innebära - och det oavsett vad det nu är för politisk eller religiös inriktning man vurmar för.
Sverige är ju på gott och på ont landet lagom och den politiska kompromiss den här regeringen vilar på är alldeles lagom lagom, helt i enlighet med svenska traditioner och helt väsenskild från populismen inom KDSD.
För att travestera en svensk författare som levde i landsflykt och längtade hem: "Blott Sverige svenska komromisser har" - vilket är centralt för svenska traditioner.