• K Markatta

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2019-09-08 08:52:22 följande:
    Vad är det som du inte förstår?
    Upprördheten över att en S-stofil kritiseras.
  • nihka
    K Markatta skrev 2019-09-08 12:25:44 följande:
    Född ond var väl att ta i. Jag tycker bara att Mugabe är ansvarig för sina egna onda handlingar. Anledningen till att han exempelvis beordrade en massaker på 20 000 civila 1983 - 1984 var att han ville och kunde.
    Var det? Är det inte det du menar när du säger att rådgivare inte kan påverka en ledare åt något håll utan det blir som det blir för att personen är som den är.

Jag försvarar inte en person som beordrat massmord, men jag kan ändå se hur saker och ting kan samverka och tippa åt olika håll.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • K Markatta
    nihka skrev 2019-09-08 13:15:06 följande:
    Var det? Är det inte det du menar när du säger att rådgivare inte kan påverka en ledare åt något håll utan det blir som det blir för att personen är som den är.

Jag försvarar inte en person som beordrat massmord, men jag kan ändå se hur saker och ting kan samverka och tippa åt olika håll.
    Jag säger inte att rådgivare inte kan påverka. Jag tror dock inte att det i fallet Mugabe var dåliga rådgivare som var det huvudsakliga problemet.

Pierre Schori har i sin debattartikel väldigt svårt att peka på vad som egentligen gick snett. Han nämner bara rådgivarna (förutom den krystade förklaringen om dåligt pensionssystem för före detta presidenter då). Enligt SVT Text säger han dessutom att det var otur att Mugabe omgav sig med dåliga rådgivare.

Mer närliggande är att titta på hur det gått runt om i världen när personer med samma politiska ideologi som Mugabe tagit makten.
  • nihka
    K Markatta skrev 2019-09-08 13:59:52 följande:
    Jag säger inte att rådgivare inte kan påverka. Jag tror dock inte att det i fallet Mugabe var dåliga rådgivare som var det huvudsakliga problemet.

Pierre Schori har i sin debattartikel väldigt svårt att peka på vad som egentligen gick snett. Han nämner bara rådgivarna (förutom den krystade förklaringen om dåligt pensionssystem för före detta presidenter då). Enligt SVT Text säger han dessutom att det var otur att Mugabe omgav sig med dåliga rådgivare.

Mer närliggande är att titta på hur det gått runt om i världen när personer med samma politiska ideologi som Mugabe tagit makten.
    OK, men det hjälper verkligen inte när man blir pushad av dåliga rådgivare. Eller så kan man se det som frukten av de rådgivare man valt att omge sig med.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KillBill
    K Markatta skrev 2019-09-08 13:14:20 följande:

Upprördheten över att en S-stofil kritiseras.

Jag tycker att din slutsats av vad Pierre Schori skriver om Mugabe är oerhört märklig. Du utelämnar det han skriver om diktator och brutal envåldshärskare och det verkar som att du inte har förstått innehållet i texten.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta
    KillBill skrev 2019-09-08 14:07:39 följande:
    Jag tycker att din slutsats av vad Pierre Schori skriver om Mugabe är oerhört märklig. Du utelämnar det han skriver om diktator och brutal envåldshärskare och det verkar som att du inte har förstått innehållet i texten.
    Nej, det gör jag inte. I inlägg 12755 citerar jag uttryckligen Pierre Schori när han skriver "brutal envåldshärskare".

Min slutsats har jag presenterat i inlägg 12763. Om du drar en annan slutsats, vilken är den i så fall?
  • Rataxes

Blev Mugabe en brutal envåldshärskare före eller efter han gick hand i hand med Ingvar Carlsson?

Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • Padirac
    K Markatta skrev 2019-09-08 12:25:44 följande:
    Född ond var väl att ta i. Jag tycker bara att Mugabe är ansvarig för sina egna onda handlingar. Anledningen till att han exempelvis beordrade en massaker på 20 000 civila 1983 - 1984 var att han ville och kunde.
    Självklart är RM ansvarig för sina egna onda handlingar. Att han dessutom satt i fängelse för sin politiska frihetskamp liksom NM och att han dessutom hade dåliga rådgivare förtar inte på något sätt att han är ansvarig för sina egna handlingar. 

Men det betyder inte PS sagt att han i allt övrigt var lik NM som du påstår och som du inte har förklarat hur du läst och fått till det påståendet - då det du påstår inte finns i textTV, eller i PS-artikeln i AB - däremot finns samma påståenden som du gör i diverse SD- och alt. right media.
  • Padirac
    K Markatta skrev 2019-09-08 13:59:52 följande:

PS pekar i sin artikel mycket tydligt på att problemet var att RM inte var NM, och att han inte hade bra rådgivare. Artikeln tar också upp en annan afrikansk ledares syn på varför det som har börjat som demokratisträvanden (av folket eller av en framtida ledare/diktator eller av båda) ofta slutar med diktatur.

Oavsett vad som fått RM att köra landet i botten och mörda 10-tusentals människor så säger PS att RM inte var NM, likheten fanns i deras ursprungliga politiska frihetskamp och fängslande, men sen fanns likheten inte. PS säger alltså INTE att RM i övrigt är lik NM. 

Trots att du skriver att andra skrivit detta.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?