• nihka

Har du förtroende för regeringen?

Missermajser skrev 2019-09-10 18:37:43 följande:
    På åttiotalet 10 år före han skakade hand med Bush...  Oj så upprörande nu ser jag att prins Charles har hälsat på Mugabe!!! :O
    What? Har folk hälsat på Mugabe?? Så konstigt. Han satt ju bara i typ 100 år
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • K Markatta

Ny intressant artikel av Johan Westerholm (S) om regeringsombildningen:

https://ledarsidorna.se/2019/09/sa-ovanligt-en-person-som-verkar-kunna-nagot/

"Likt Wallström är Annika Söder, samt Carin Jämtin, i allra högsta grad arvtagare av Pierre Schoris utrikespolitiska skolning med omfattande aktivism och ett samarbete med öppet antisemitiska aktörer i Mellanöstern. ... På samma sätt som när Pierre Schori jämställer Zimbabwes förre diktator med Nelson Mandela jämställer Sida:s tidning Omvärlden Mahmoud Abbas med Mandela när Abbas bara några månader tidigare hade började fängsla oppositionella journalister."

• FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-09-11 08:18:18 följande:

Ny intressant artikel av Johan Westerholm (S) om regeringsombildningen:

ledarsidorna.se/2019/09/sa-ovanligt-en-person-som-verkar-kunna-nagot/

"Likt Wallström är Annika Söder, samt Carin Jämtin, i allra högsta grad arvtagare av Pierre Schoris utrikespolitiska skolning med omfattande aktivism och ett samarbete med öppet antisemitiska aktörer i Mellanöstern. ... På samma sätt som när Pierre Schori jämställer Zimbabwes förre diktator med Nelson Mandela jämställer Sida:s tidning Omvärlden Mahmoud Abbas med Mandela när Abbas bara några månader tidigare hade började fängsla oppositionella journalister."

SH vore väl en mer relevant beteckning för den skrikhögerikonenSkrattande
  • K Markatta

Och en intressant ledare i Dagens industri med en rättfram etikettering:

https://www.di.se/ledare/betydande-politiska-risker-under-hosten/

"Men regeringens möjligheter avgörs av större cirklar än matematiken i riksdagen. Alla utom möjligen den regimtrogna tidningen Dagens Nyheter inser att regeringspolitiken inte kan fixeras och frysas i ett avtal från januari 2019. Svensk politik utvecklas inte enligt en kontrafaktisk mall från 1930-talet utan av vad som händer här och nu. Då ser det inte lika stabilt ut."

• FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-09-11 08:39:12 följande:

Och en intressant ledare i Dagens industri med en rättfram etikettering:

www.di.se/ledare/betydande-politiska-risker-under-hosten/

"Men regeringens möjligheter avgörs av större cirklar än matematiken i riksdagen. Alla utom möjligen den regimtrogna tidningen Dagens Nyheter inser att regeringspolitiken inte kan fixeras och frysas i ett avtal från januari 2019. Svensk politik utvecklas inte enligt en kontrafaktisk mall från 1930-talet utan av vad som händer här och nu. Då ser det inte lika stabilt ut."

Hmm, PM Nilsson.

Det var utifrån hans högljudda mässande om att man måste samarbeta med SD som begreppet skrikhöger myntades, tror jag.

Jag noterar att han fortfarande talar till folket från skrikhögerminaretens böneutropsnisch.

Nu menar han att L inte lyfter förrän man släpper fram SD.

Själv tror jag att det skulle innebära slutet för L:s tid som riksdagsparti. Jag menar att utrymmet för politik i knattefotbollsformat där alla rusar efter bollen Åkesson redan är upptaget av M och KD.
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2019-09-11 08:32:58 följande:
    SH vore väl en mer relevant beteckning för den skrikhögerikonenSkrattande
    Pastor Alf (SH):

https://www.expressen.se/nyheter/alf-svensson-bryt-isoleringen-av-sd/

"Den politiska isoleringen av Sverigedemokraterna spelar bara partiet i händerna och måste brytas. Det säger nu den tidigare KD-ledaren Alf Svensson och efterlyser en uppgörelse med SD om både brottsligheten och migrationen."
  • nihka
    K Markatta skrev 2019-09-11 11:52:25 följande:
    Pastor Alf (SH):

www.expressen.se/nyheter/alf-svensson-bryt-isoleringen-av-sd/

"Den politiska isoleringen av Sverigedemokraterna spelar bara partiet i händerna och måste brytas. Det säger nu den tidigare KD-ledaren Alf Svensson och efterlyser en uppgörelse med SD om både brottsligheten och migrationen."
    Nu sitter inte KD i någon regering och bestämmer vem regeringen ska bjuda in till uppgörelser. Det är det som är hela poängen med val och att man tillsätter en regering - att alla inte får vara med.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • K Markatta
    nihka skrev 2019-09-11 15:52:29 följande:
    Nu sitter inte KD i någon regering och bestämmer vem regeringen ska bjuda in till uppgörelser. Det är det som är hela poängen med val och att man tillsätter en regering - att alla inte får vara med.
    Nej, men jag tyckte det var intressant att Snälle Alf Svensson av alla människor anslutit sig till den linje som F kallar "skrikhöger".
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-09-11 11:52:25 följande:
    Pastor Alf (SH):

www.expressen.se/nyheter/alf-svensson-bryt-isoleringen-av-sd/

Jaha. Tja, "Sesam öppna dig", det vill säga "Vi måste börja samarbeta med SD" kan säkert vara en tröst även för Alf.

Det hindrar inte att det finns ett annat synsätt där man kan beklaga att KD och M söker billiga politiska poänger i stället för att söka samarbete med pertier som är villiga att ta ansvar för hela Sveriges utveckling.
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2019-09-12 13:12:02 följande:
    Jaha. Tja, "Sesam öppna dig", det vill säga "Vi måste börja samarbeta med SD" kan säkert vara en tröst även för Alf.

Det hindrar inte att det finns ett annat synsätt där man kan beklaga att KD och M söker billiga politiska poänger i stället för att söka samarbete med pertier som är villiga att ta ansvar för hela Sveriges utveckling.
    Ja, det kan man ju tycka. Vi skall dock minnas att de borgerligas förstahandsalternativ efter valet var att söka samarbete med (s). De fick veta att det kunde de glömma.

Då är det inte särskilt förvånande att man börjar fundera på andra möjligheter.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?