Har du förtroende för regeringen?
Och frågan ställd som "du" gör det ju också intressant notera hur mitt eget och andras förtroende påverkas på individnivå i takt med regeringens allt tydligare misslyckande.
Som jag skrev tidigare har mitt lilla förtroende ytterligare minskat.
Likväl som många andras tydligen går i samma riktning.
Om jag fattar dig rätt kallar du dig socialdemokrat.
För mig första gången jag hört att någon som kallar sig socialdemokrat säga att det kvittar om S har 23 eller 44%. Menar du verkligen allvar? Tror du själv att andra sossar tycker som du?
S har ju verkligen valt att aktivt förändra sin hållning och sin politik i för väljarna viktiga frågor, t ex i fråga om invandring och integration.
Du är den enda jag någonsin hört som påstår att dessa ändringar inte hänger samman med det kraftigt minskade väljarstödet och det tydligt förlorade förtroendet.
Tror du verkligen själv att S och sossar är helt opåverkade av väljarstöd och av opinionen? I så fall tror jag att du har fel och dessutom att du är tämligen ensam om din bedömning.
När det gäller att byta fot, att ändra sin hållning och sin politik, som många skulle kalla för att vända kappan efter vinden, andra skulle kalla det populistiskt, är det väl något som alla riksdagspartier under senaste åren har visat tydliga prov på, alla förutom ett parti.
Det enda partiet som inte behövt vända kappan efter vinden i den för väljarna viktigaste frågan är ju SD. Tyvärr var de det enda partiet som hade kappan rätt vänd, vilket tydligt de andra partierna nu bekräftar genom att de försöker visa på olika sätt och med olika framgång att de rör sig i den riktningen som varit så ojämförbart framgångsrik för SD.
För ordningens skull vill jag klargöra att jag inte är SD:are och att jag har aldrig röstat på SD. Jag tycker det är beklagligt och faktiskt tragiskt att framförallt det (tidigare?) största partiet S men även de andra riksdagspartierna, har spelat SD i händerna och helt enkelt bjudit dem på deras framgångar. Jag hade önskat en annan utveckling och jag hade hoppats på så mycket mera av S och de andra etablerade partierna.
Javisst. Mitt förtroende för S bygger inte på vilka opinionssiffror de har utan dels på den politik de för och dels diskrepansen mellan den politik de för och den de säger sig vilja föra - och vad jag bedömer som realistiskt att de kan åstadkomma mot bakgrund av mandatfördelningen i riksdagen.
Det var alltså svaret på frågan om mitt förtroende för S.
Till skillnad från dig och många andra anser jag inte att S har påverkats i en mer invandringsnegativ riktning av SD, snarare det motsatta i så fall, men då under en begränsad period.
Numer är S mer tillbaka i ett normaltillstånd i fråga om synen på flyktinginvandring och integration.