• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2019-10-13 09:22:24 följande:
    Onekligen.

Jag kan inte ens ana mig till vilket av dessa företag som är minst samhällsnyttiga.

Men, bara oss emellan. Visserligen har jag inga aktier i något enskilt företag för närvarande, men jag har haft innehav i t ex ABB tidigare och en del av mitt premiepensionssparane ligger i någon slags global indexfond och jag har inte en susning om den samlade samhällsnyttan hod de företag den fonden satsar på. Dessutom har jag lite olika tjänstepensionssparande, och där vet jag inte ens vad de som förvaltar mitt sparande har för inriktning.

Tror du att SEB, Länsförsäkringar och Skandia är tillräckligt samhällsnyttiga eller är det bara att utropa: Mea culpa!

Men Handelsbankens miljöfond borde kunna ge min moriliska status ett litet lyft, åtmistone ur mitt sosseperspektivSkrattande
    Handelsbanken och du ska kalla dig sosse..  Förvånad Skrattande
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-10-13 09:32:37 följande:
    Handelsbanken och du ska kalla dig sosse..  Förvånad Skrattande
    Just därför jag kalalr mig sosse.

Inga av mina partivänner har några som helst synpunkter på mina privatekonomiska valSolig

Att den privatekonomiska åsiktskorridoren inom nyhögern är smal är en helt annan och ganska deprimerande historia - åtminstone om man ser till de stackare som ständigt känner sig tvungna att väga in den maximala samhällsnyttan i sina val.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-10-12 17:54:38 följande:

Om du hade hängt med och läst nyheterna så hade du för flera veckor sedan känt till att Anna Hallberg överlät firman på sin sambo strax efter det att hon blev minister. Det flesta anser nog att det är ett klokt beslut att som minister inte ha den typen av engagemang.

Nu skrev dock K Markatta att >>Det visar sig vara hennes sambo [...]<< som bedriver affärerna.

För att sambons affärer aldrig kan ligga i även hennes intresse?
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-10-13 08:51:23 följande:

Du ger intrycket av att vara slarvig med att läser nyheter.  Du länkar till en gammal artikel och hade du fortsatt att följa nyhetsflödet hade du sett att Anna Hallberg har publicerat en lista på de aktier hon sålt.

Och även här skrev vederbörande >>då<< - att nyheten berörde någonting då, inte nu eller någonting aktuellt.

Läser du folks inlägg så dåligt?
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-10-13 09:22:24 följande:

Onekligen.

Jag kan inte ens ana mig till vilket av dessa företag som är minst samhällsnyttiga.

Men, bara oss emellan. Visserligen har jag inga aktier i något enskilt företag för närvarande, men jag har haft innehav i t ex ABB tidigare och en del av mitt premiepensionssparane ligger i någon slags global indexfond och jag har inte en susning om den samlade samhällsnyttan hod de företag den fonden satsar på. Dessutom har jag lite olika tjänstepensionssparande, och där vet jag inte ens vad de som förvaltar mitt sparande har för inriktning.

Tror du att SEB, Länsförsäkringar och Skandia är tillräckligt samhällsnyttiga eller är det bara att utropa: Mea culpa!

Men Handelsbankens miljöfond borde kunna ge min moriliska status ett litet lyft, åtmistone ur mitt sosseperspektiv

Menar du att folk reagerar på att dessa privata investeringar inte riktigt maximerar samhällsnyttan?

Jag som trodde att det handlade om privata intressen bland folk som också sitter på tillräcklig politisk makt för att kunna klappa samma intressen medhårs...
    Skriver i E-Prime.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2019-10-13 12:15:28 följande:
    Nu skrev dock K Markatta att >>Det visar sig vara hennes sambo [...]<< som bedriver affärerna.

För att sambons affärer aldrig kan ligga i även hennes intresse?
    Företaget hon fuskat med är hennes eget

https://www.allabolag.se/5592056989/befattningar

Det var bolaget hon raskt sålde till sin sambo, fd näringsministern, när det började granskas.

Han å sin sida är inblandad i runt två dussin bolag varav det investmentbolag som är döpt efter honom själv verkar var det där han förvaltar sina tillgångar.

Idel, ädel sosseadel.
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • Flash Gordon

Fd näringsminstern har alltså intressen i branscher som gas, malm, transporter, järnväg och fastigheter samtidigt som hans sambo/fru är minister och ska sitta och ta beslut som påverkar dessa intressen.

Hade det här varit i Polen hade alla utgått från att korruption är inblandad.

Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-10-13 12:22:56 följande:
    Menar du att folk reagerar på att dessa privata investeringar inte riktigt maximerar samhällsnyttan?

Jag som trodde att det handlade om privata intressen bland folk som också sitter på tillräcklig politisk makt för att kunna klappa samma intressen medhårs...
    Ingen aning.

Jag studerar vare sig björnars avföringsvanor eller hur det skulle kunna vara möjligt att klappa någon medhårs.

I synnerhet inte i perspektivet privatinvesteringar som är maximalt samhällsnyttiga.

Rent allmänt så anser jag att man inte ska stryka enfalden medhårs.

Nåväl. Jag försöker nog främst hålla mig uppdaterad om vad som händer i Syrien. Läste just i The Guardian om avrättningen av en kvinnlig kurdisk politiker.

Det senare maximerade inte samhällsnyttan - även om Erdogan anser detta. Donald är väl knappast kapabel att förstå vad det var han godkände.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2019-10-13 12:48:25 följande:

Fd näringsminstern har alltså intressen i branscher som gas, malm, transporter, järnväg och fastigheter samtidigt som hans sambo/fru är minister och ska sitta och ta beslut som påverkar dessa intressen.

Hade det här varit i Polen hade alla utgått från att korruption är inblandad.

Hur går det med det där hangarfartyget som skulle få sitt namn efter POTUS - eller är det möjligen Pudas ni anhängare kallar Trump.

Är det på gång? Kanske rentav färdigbyggt och på väg till Mellanöstern för att maximera samhällsnyttan för POTUS/PudasSkrattande
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2019-10-13 12:42:19 följande:

Företaget hon fuskat med är hennes eget

https://www.allabolag.se/5592056989/befattningar

Det var bolaget hon raskt sålde till sin sambo, fd näringsministern, när det började granskas.

Han å sin sida är inblandad i runt två dussin bolag varav det investmentbolag som är döpt efter honom själv verkar var det där han förvaltar sina tillgångar.

Idel, ädel sosseadel.

Ok. Tja, man ser hur flera vill ge skenet av att det hela har skötts snyggt och riktigt... när sådana här saker berör socialdemokraterna.

Vi kanske har ett monarkiskt parallellsamhälle med denna politiska adel, LO-pampisar et cetera. Hur som haver så känns folkets företrädande och intressen ganska dimmiga av flera anledningar...

...ett tag sedan man kunde tala om ett arbetarparti överhuvudtaget.
    Skriver i E-Prime.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?