• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2017-05-25 15:43:50 följande:
    Enskilda blockeringar av svenska medborgare (som Ygeman ägnar sig åt, exempelvis) lär säkert redas ut så småningom vad som är ok och inte. Nya kommunikationsmedel kommer att behöva justerade regelverk.

Direkta åsiktsregister av den typ SI tog fram och all den hantering kring detta som fallerat har blivit en mycket större historia. Framförallt är det sammanställt "i förbyggande syfte" vilket inebär någon slags omvänd bevisbörda och därtill pekades alla ut som rasister.
    Haha, Ygemans twittrande är privat, har du inte förstått det? Trodde du verkligen att twittrande om Djurgården, humoristiska retweet av satanistkontot eller ironiska kommentarer om politiska motståndare är myndighetsutövning? Oj oj oj, jag tar mig för pannan.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-25 16:54:33 följande:
    Haha, Ygemans twittrande är privat, har du inte förstått det? Trodde du verkligen att twittrande om Djurgården, humoristiska retweet av satanistkontot eller ironiska kommentarer om politiska motståndare är myndighetsutövning? Oj oj oj, jag tar mig för pannan.
    En fråga som återstår att bedöma. Vad kan en minster säga och via vilka kanaler coh kalal det privat, alternativt offentligt?

Vådan med nya kommuikationssätt som det inte finns ett tydligt regelverk för.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-25 17:49:17 följande:
    En fråga som återstår att bedöma. Vad kan en minster säga och via vilka kanaler coh kalal det privat, alternativt offentligt?

Vådan med nya kommuikationssätt som det inte finns ett tydligt regelverk för.
    Om inte avsändaren är ett företag eller en myndighet så utgår i alla fall jag ifrån den som uttalar sig på sociala medier med ett privat namn gör det privat.
  • Flash Gordon

Det ultimata myndghetshaveriet.

Amatörernas julafton när SI skapar sitt åsiktsregister:

https://twitter.com/BjorklundVictor/status/867478227522134017

"Verkar ju supersmart!", kvittrar kvinnlig tjänsteman som höll i det praktiska från myndighetens sida.

Missade att allt bryter mot myndighetens egen policy.

Supersmarta nätsäkerhetsexperten skickar dessutom info hon vill hålla hemlig till offentlig mejl på myndighet. Klagar sedan på att någon kommit åt informationen. Missade att mejl är offentlig handling.

Supersmarta nätsäkerhetsexperten avslutar sedan med att försöka lära ut hur myndigheten ska försöka komma undan kritiken för registret när väl sk*ten brakat lös. Missar återigen att mejl till myndighets-adress är offentlig handling.

En myndighet styrd av amatörer.

Sätt ihop en samling klonade individer med samma politiska värderingar, ge dem alla befogenheter de behöver och de kommer fram till en idé som är rätt och riktig i just deras åsiktskorridor.

De glömmer helt bort att de förväntas vara en neutral myndighet.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-25 18:04:25 följande:
    Om inte avsändaren är ett företag eller en myndighet så utgår i alla fall jag ifrån den som uttalar sig på sociala medier med ett privat namn gör det privat.
    Det gör du. Men det gör långt ifrån alla.

När en minister skriver något på twitter är det inte alls solklart om det kommer formellt från regeringen eller privat.

Strandhäll är ett annat exempel på hur twitter är en tveksam kanal att kommunicera.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-25 18:07:57 följande:
    Det gör du. Men det gör långt ifrån alla.

När en minister skriver något på twitter är det inte alls solklart om det kommer formellt från regeringen eller privat.

Strandhäll är ett annat exempel på hur twitter är en tveksam kanal att kommunicera.
    Det tycker du men det är det långt ifrån alla som tycker..
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-25 18:11:43 följande:
    Det tycker du men det är det långt ifrån alla som tycker..
    Du kunde inte komma på en bättre come-back än att bara härma mitt inlägg?

Var gränsen går för en ministers twittrande, och hur han/hon exempelvis får hindra svenska medborgare att ta del av denna twitter, kommer att behöva utredas.

Ygeman presenterar sig själv på twitter som minister. Wallström och Strandhäll likaså. Det är alltså lätt att tro att deras twitter är någon slags formell kanal.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-05-23 16:02:10 följande:
    Nej. Myndigheten har lånat ut sitt konto till främmande människor sedan 2012 och alla blockeringar som har skapats på kontot lär ur juridisk mening vara att betrakta som enskilda register. Det lär, genom åren, ha funnits flera hundra register kopplat till swedenkontot.
    Har du någon källa på att register förts över blockeringar utom i det aktuella fallet?
  • Tom Araya
    Finansministern om euron: Upp till svenska folket att bestämma

EU-kommissionen väntas föreslå att Sverige och övriga EU-länder ska ha infört euro-valutan senast år 2025. Finansminister Magdalena Andersson har svårt att se att kommissionen kan tvinga Sverige att gå med.
    ? Självklart skulle man inte gå med i euron utan att det blir en ny folkomröstning, säger Andersson till SVT Nyheter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/finansministern-om-euron-upp-till-svenska-folket-att-bestamma
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2017-05-25 19:00:37 följande:
    Finansministern om euron: Upp till svenska folket att bestämma

EU-kommissionen väntas föreslå att Sverige och övriga EU-länder ska ha infört euro-valutan senast år 2025. Finansminister Magdalena Andersson har svårt att se att kommissionen kan tvinga Sverige att gå med.
    ? Självklart skulle man inte gå med i euron utan att det blir en ny folkomröstning, säger Andersson till SVT Nyheter.

www.svt.se/nyheter/inrikes/finansministern-om-euron-upp-till-svenska-folket-att-bestamma
    Jag väntar på att Sveriges finansminister påannonserar en folkomröstning i frågan...
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?