• kvarnfot

Har du förtroende för regeringen?

anaxo skrev 2017-06-06 10:46:57 följande:
    Solig  Hjärta  Grattis alla på Sveriges nationaldag och värdens bästa land

enligt samtliga rapporterna över värdensbästa land 2017 från att inte ens varit med på listan över de 10 bästa länder under Alliansen.

Värdens bästa land att leva i
    Värdens bästa land att driva företag i
    Värdens bästa land  för kvinnor
    Värdens bästa land i ekonomisk utveckling
    Värdens bästa land för affärsutveckling
    Värdens bästa lyckligaste och hälsosammaste land  
    Värdens rikaste land av de 15 rikaste
    Värdens jämställda land
    Värdens högsta sysselsättningsgrad
    Värdens högsta socialskydd
    Värdens land med lägst brottslighet

Detta är vi svenskar stolta över att vi har fixat på bara två år så i dag blir det lite extra njutbara stunder. (eller är det endast svetsaren som har fixat detta?)
    Bästa land att driva företag i???
    Det har ju försämrats ganska rejält med snart 3år av vänsterstyre.
    * http://www.di.se/nyheter/foretagsklimatet-har-forsamrats/
    * http://omni.se/rapport-foretagsklimatet-i-sverige-har-forsamrats/a/Vbv1

Antal företag har minskat pga sänkt ROT.
  • K Markatta

Regeringen upprepar nu SD:s argument om tiggeriet:

https://unvis.it/aftonbladet.se/debatt/a/azg4M/darfor-ger-jag-inte-pengar-till-tiggare

Åsa Regnér: Därför ger jag inte pengar till tiggare

Fattigdom och utsatthet hos personer från andra länder bekämpas bäst genom ett långsiktigt utvecklingsarbete för stärkt generell välfärd i hemländerna.

Att åka till Sverige för att be om pengar är förenat med risker. Det är ohälsosamt att bo i skjul och bilar utan värme, möjlighet att sköta sin hygien eller laga mat och risken är stor att utsättas för misshandel och hot. Men också att bli en handelsvara där kvinnor är extra utsatta. Antalet polisanmälningar om människohandel för tiggeriändamål har ökat.

Utredningen om människohandel har föreslagit att införa två nya brott: utnyttjande av annans nödläge och otillbörligt ekonomiskt utnyttjande av annan. Det handlar om att ge polisen och rättsväsendet bättre möjligheter att komma åt den som försöker utnyttja den som tigger.

Regeringen lämnat förslag att det ska bli lättare att avhysa personer från otillåtna bosättningar på privat mark.

• KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-06-07 18:13:27 följande:

Regeringen upprepar nu SD:s argument om tiggeriet:

https://unvis.it/aftonbladet.se/debatt/a/azg4M/darfor-ger-jag-inte-pengar-till-tiggare

Åsa Regnér: Därför ger jag inte pengar till tiggare

Fattigdom och utsatthet hos personer från andra länder bekämpas bäst genom ett långsiktigt utvecklingsarbete för stärkt generell välfärd i hemländerna.

Att åka till Sverige för att be om pengar är förenat med risker. Det är ohälsosamt att bo i skjul och bilar utan värme, möjlighet att sköta sin hygien eller laga mat och risken är stor att utsättas för misshandel och hot. Men också att bli en handelsvara där kvinnor är extra utsatta. Antalet polisanmälningar om människohandel för tiggeriändamål har ökat.

Utredningen om människohandel har föreslagit att införa två nya brott: utnyttjande av annans nödläge och otillbörligt ekonomiskt utnyttjande av annan. Det handlar om att ge polisen och rättsväsendet bättre möjligheter att komma åt den som försöker utnyttja den som tigger.

Regeringen lämnat förslag att det ska bli lättare att avhysa personer från otillåtna bosättningar på privat mark.

Nej, skillnaden är att SD vill kriminalisera tiggarna medan regeringen vill kriminalisera de som utnyttjar tiggare.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-06-06 23:26:57 följande:
    Så tänker inte jag.

Ta t ex den skymf den som har för vana att kalla kvinnliga bloggare för horor som bode straffknullas känner när någon bloggare tipsar andra om att man kan blockera honom, den skymfen är enligt min uppfattning en skitsak jämfört med känslan av att få veta vilket straff som är lämpligt att man utsätts för ur den här individens synvinkel.

Minns du förresten personen som det gullades med från vissa håll här på FL - han som exempelvis brukade tala om var man lämpligen kör upp en glödgad bajonett på feminister.

Jag tycker du är helt fel ute när du vill begränsa möjligheterna för dem som utsätts för hat och hot att värja sig mot detta.
    Tom Araya skrev 2017-06-06 20:58:32 följande:
    Blockering kan vara en del av ett syfte att mobba, hata och trakassera, har du tänkt så långt?

Tja, jag har själv blockerat ett par användare på FL, iofs var det längesen, på den tiden det var vanligt att skriva i såväl gästbok som inbox. Jag berättade också för några andra om den typ av meddelanden de här personerna skickade och att det i förebyggande syfte kunde vara värt att blocka individerna.

Ja, en av dem upplevde att hen blev mobbad i och med att hen blev blockad.

Jag kan inte precis påstå att det störde mig, jag ser inte rätten att få hata andra som okränkbar.
    Nej, jag vill förhindra att sådana här åtgärder missbrukas.

Du vill gärna att det ska förhålla sig så att det bara är hatare och rasister som blockas, men du har inga belägg för det. Det är naivt att tro det skulle förhålla sig så och att möjligheten inte missbrukas när kontroll saknas.
    Missbruk av möjligheten skulle vara kontraproduktivt för det Svenska institutet och @Sweden säger sig stå för.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-06-08 08:04:33 följande:
    Nej, jag vill förhindra att sådana här åtgärder missbrukas.

Du vill gärna att det ska förhålla sig så att det bara är hatare och rasister som blockas, men du har inga belägg för det. Det är naivt att tro det skulle förhålla sig så och att möjligheten inte missbrukas när kontroll saknas.
    Missbruk av möjligheten skulle vara kontraproduktivt för det Svenska institutet och @Sweden säger sig stå för.
    Nej, det är precis tvärtom. Jag önskar verkligen att det inte vore så att det finns en relativt stor grupp som ägnar sig åt att hata, hota enskilda personer för deras åsikter, deras kön, utseende eller något annat - att detta delvis också är organiserat gör det än värre och det är ett allvarligt hot mot samhället och enskilda att man försöker skrämma till tystnad.

Den mobbade pojken du beskrev som blockas  från nätsammanhang är mest en konstruktion - det egentliga problemet är i så fall det ensamma barnet som försöker skapa något på nätet och får se detta tillintetgöras av kommentarer som snaskar i hur oduglig och föraktlig barnet är.

Det är alldeles utmärkt att twitter (om det nu var twitter) skapat möjligheter att man kan dela med sig av blockeringslistor.

Rätten att kränka andra ska inte vara okränkbar.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • kvarnfot
    KillBill skrev 2017-06-07 18:24:54 följande:
    Nej, skillnaden är att SD vill kriminalisera tiggarna medan regeringen vill kriminalisera de som utnyttjar tiggare.
    Nu är det ju redan kriminellt att utnyttja tiggarna... Sedan är det ju en rätt tandlös metod, bättre då att förbjuda tiggeri helt.
  • KillBill
    kvarnfot skrev 2017-06-08 09:06:22 följande:
    Nu är det ju redan kriminellt att utnyttja tiggarna... Sedan är det ju en rätt tandlös metod, bättre då att förbjuda tiggeri helt.

Det har varit svårt att kommas åt de som utnyttjar tiggare så därför förbättrar regeringen lagstiftningen så att det ska bli enklare med lagföring. Du vill alltså göra det förbjudet för fattiga människor exempelvis missbrukare och uteliggare att be om några kronor till en måltid eller till ett natthärbärge? Ett sådant samhälle vill inte jag ha. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-06-08 08:27:56 följande:
    Nej, det är precis tvärtom. Jag önskar verkligen att det inte vore så att det finns en relativt stor grupp som ägnar sig åt att hata, hota enskilda personer för deras åsikter, deras kön, utseende eller något annat - att detta delvis också är organiserat gör det än värre och det är ett allvarligt hot mot samhället och enskilda att man försöker skrämma till tystnad.

Den mobbade pojken du beskrev som blockas  från nätsammanhang är mest en konstruktion - det egentliga problemet är i så fall det ensamma barnet som försöker skapa något på nätet och får se detta tillintetgöras av kommentarer som snaskar i hur oduglig och föraktlig barnet är.

Det är alldeles utmärkt att twitter (om det nu var twitter) skapat möjligheter att man kan dela med sig av blockeringslistor.

Rätten att kränka andra ska inte vara okränkbar.
    Som sagt, du har inga som helst belägg och det är inte ens sannolikt att systemet inte skulle nyttjas för att tysta meningsmotståndare och även nyttjas av hatare och rasister. Det är beklagligt att du inte förstår hur effekten av det går emot det du påstår dig stå för.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-06-08 10:18:20 följande:

Det har varit svårt att kommas åt de som utnyttjar tiggare så därför förbättrar regeringen lagstiftningen så att det ska bli enklare med lagföring. Du vill alltså göra det förbjudet för fattiga människor exempelvis missbrukare och uteliggare att be om några kronor till en måltid eller till ett natthärbärge? Ett sådant samhälle vill inte jag ha. 

Tiggeri skulle inte behövas i Sverige. Hjälp de som är svenska medborgare och skicka hem besökarna från Rumänien och Bulgarien.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-06-08 19:31:17 följande:
    Som sagt, du har inga som helst belägg och det är inte ens sannolikt att systemet inte skulle nyttjas för att tysta meningsmotståndare och även nyttjas av hatare och rasister. Det är beklagligt att du inte förstår hur effekten av det går emot det du påstår dig stå för.
    Du skrev i ett tidigare inlägg att du önskar att det blev olagligt att berätta för någon annan vem man har blockerat.

Jag tror inte att du förstår vad detta skulle innebära.

Om du ser blockeringen som en möjlighet att skydda sig och andra att skydda sig mot allsköns avskum så vill du inte ge personer som drabbas av hat, hot, sexuella trakasserier, pedofiler med mera ett sådant vapen efetrsom det finns en möjlighet att det kan missbrukas.

Skulle jag tillämpa ditt resonemang på ditt favoritområde så bör vi förbjuda alla vapen i Sverige, visserligen har polis, militär och jägare behov av dessa men bevisligen kan de missbrukas.

Minns du Mattias Flink - en officer, men ingen gentleman precis.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?