• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

kvarnfot skrev 2017-06-22 08:09:27 följande:
    Undrar just vem som inte behärskar språket.... är 972 000 lägre än 4600? Rätt rubrik hade varit "betalat lägre skatt procentuellt sett". Nu är det inte de som är frågan utan gnället från vänsterfolk att det som tjänar mest betalar procentuellt lägre skatt men mångfallt mer än vanliga arbetare...
    Rubrik: "Willysägaren betalar lägre skatt än kassörskan" 
    Är 972 000 lägre än 4600? Rätt rubrik hade varit "betalat lägre skatt procentuellt sett". Nu är det inte de som är frågan utan gnället från vänsterfolk att det som tjänar mest betalar procentuellt lägre skatt men mångfalt mer än vanliga arbetare...
    Nja, kan man inte skilja på mindre och lägre eller mer och högre så borde man om man begrep bättre försöka förkovra sig i svenska - inte anmärka på korrekt svenska.

Att man har lägre kommunalskatt i Danderyd än i Ragunda innebär inte att man på skrikhögermanér kan utgå från att detta innebär att folk betalar mindre i kommunalskatt i Danderyd än i Ragunda.

Generellt tror jag att åtskilliga av skrikhögerns förvirrade slutsatser bottnar i språkliga tillkortakommanden.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    kvarnfot skrev 2017-06-22 08:09:27 följande:
    Undrar just vem som inte behärskar språket.... är 972 000 lägre än 4600? Rätt rubrik hade varit "betalat lägre skatt procentuellt sett". Nu är det inte de som är frågan utan gnället från vänsterfolk att det som tjänar mest betalar procentuellt lägre skatt men mångfallt mer än vanliga arbetare...
    Rubrik: "Willysägaren betalar lägre skatt än kassörskan" 
    Är 972 000 lägre än 4600? Rätt rubrik hade varit "betalat lägre skatt procentuellt sett". Nu är det inte de som är frågan utan gnället från vänsterfolk att det som tjänar mest betalar procentuellt lägre skatt men mångfalt mer än vanliga arbetare...
    Nej, det är inte lägre och inte högre heller utan mer.

Så du förstår inte skillnaden på lägre och mindre. OK. Rubriken var inte missvisande för den som förstår skillnaden.

Klart att de som tjänar lite inte vill att deras procentsats ska vara högre än de som tjänar miljoner. Tre tusen kronor mer i månaden för någon som får ut 15000 kan göra en jättestor skillnad, medan 3000 hit eller dit naturligtvis inte märks på en nettinkomst över 100 000. 

Och på B svarar jag samma sak
  • absalon

Jag har stort förtroende för regeringen. Statsminister Löfvén framstår som en både klok och hederlig karl.
    Hade öven stort förtroende för den föregående regeringen. Gillade att moderatledaren Rheinfeldt drev en mer mittenbetonad politik, som emellanåt tangerade vad sossarnas högerflygel företräder. Detta medförde den största valsegern någonsin för Moderata Samlingspartiet 1910.
    Sverige behöver överhuvudtaget mer realpolitik och mindre ideologiskt käbbel. Mer kompromiss och mindre konfrontation.

• nihka
    absalon skrev 2017-06-22 14:04:21 följande:

Jag har stort förtroende för regeringen. Statsminister Löfvén framstår som en både klok och hederlig karl.
    Hade öven stort förtroende för den föregående regeringen. Gillade att moderatledaren Rheinfeldt drev en mer mittenbetonad politik, som emellanåt tangerade vad sossarnas högerflygel företräder. Detta medförde den största valsegern någonsin för Moderata Samlingspartiet 1910.
    Sverige behöver överhuvudtaget mer realpolitik och mindre ideologiskt käbbel. Mer kompromiss och mindre konfrontation.

Håller med fullständigt!

Men lägger in en brasklapp om SD. Där går ideologin bara för långt isär för mig.
  • Tom Araya
    RMC skrev 2017-06-21 18:24:42 följande:
    Min poäng var att rubriken i Aftonavloppet var missledande.  Eller korekt sagt, en lögn.
    Om rubriken löd så som du skrev är det inte en lögn. 18% är lägre än 30%.
    Missledande kanske...
  • Tom Araya

Svidande kritik av regeringen och inrikesministern från liberalt håll.

?Regeringen har misslyckats med sitt uppdrag?

OPINION ·
    ?Regeringens inrikesminister har misslyckats med Polisen och den ansvarige ministern mot utsatta områden och segregerade områden Baylan har inte vidtagit några som helst kraftfulla åtgärder mot denna utveckling?, skriver Roger Haddad (L).

https://www.svt.se/opinion/roger-haddad-om-polisen

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2017-06-23 00:35:11 följande:
    Om rubriken löd så som du skrev är det inte en lögn. 18% är lägre än 30%.
    Missledande kanske...
    Klart det är missledande. Intill lögnaktigt.

Ingen som läser rubrken tänker "Oj, skattesatser" utan alla tänker "kronor och ören".
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-06-23 11:05:01 följande:

Ingen som läser rubrken tänker "Oj, skattesatser" utan alla tänker "kronor och ören".

Du har fel. Jag tänkte på direkt på skattesatser när jag läste rubriken.

Jag förstår allvarligt talat inte hur du lyckades missförstå detta. Trodde du verkligen att rubriken syftade på att  miljardären Antonia Ax:son Johnson som är god för 50 miljarder och har en årsinkomst på ca 60 miljoner kronor betalar ett mindre skattebelopp än ett butiksbiträde? Det är ju helt befängt och de allra flesta förstår såklart att artikeln handlar om skattesatser och ingenting annat.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-24 12:57:12 följande:

Du har fel. Jag tänkte på direkt på skattesatser när jag läste rubriken.

.

Klaaaaart du gjorde.

• nihka
    Flash Gordon skrev 2017-06-23 11:05:01 följande:

Den som inte kan skilja på låg - lägre - lägst och liten - mindre - minst har givetvis svårt att uttyda rubriken rätt. Du verkar ändå ha en hyfsad nivå på språket så det förvånar mig att du inte reder dig i det här sammanhanget, eller är det bara ren jävla tjurighet?

Om inte, tycker du att media ska börja anpassa sig till personer som inte kan utläsa en korrekt rubrik rätt och heller inte genast förstår att snorrika personer som äger matvaruaffärkedjor betalar mer i skatt än personerna de anställer för att sitta i kassan?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?