• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2017-07-25 12:21:08 följande:

Säpo varning kom i början av 2014 när alliansen regerade men inget statsråd har agerat trots att man får förmoda att det fanns statsråd i alliansregeringen som kände till att Transportstyrelsen höll på att outsourca information som är vital för rikets säkerhet till privata intressen. 

Har inte hängt med tillräckligt i affären, inser jag.

Du menar alltså att Säpo varnade första gången 2014. 

Anjie Lööf borde kanske utfrågas om hur hon agerade i den situationen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-07-25 12:21:08 följande:

Säpo varning kom i början av 2014 när alliansen regerade men inget statsråd har agerat trots att man får förmoda att det fanns statsråd i alliansregeringen som kände till att Transportstyrelsen höll på att outsourca information som är vital för rikets säkerhet till privata intressen. 

Om du påstår att Säpo varande för denna specifika upphandling år 2014 så får du visa på det.  

Annars fake new och påhitt.

Att Säpo samma år i allmänna ordalag uppmande myndigheter att vara försiktiga vid outsourcing är inte en specifik varning för exempelvis en minister att reagera på.

Har du någon rimlig förklaring till att Ygeman, Hultqvist etc struntade i varnignarna när de kom?

Eller till att Löfven har förtroende för ministrar som sägs ha dolt detta i ett år för honom.?

• nihka
    man och nöjd skrev 2017-07-25 12:13:44 följande:
    Ingen fika på stan alltså?

Jag förföljer naturligtvis ingen, men jag kommenterar det jag finner intressant.

Dina påståenden om vad jag skulle ha skrivit lämnar jag därhän då de är felaktiga. Jag har inte använt ordet "begåvningshandikappad" t.ex.

Ha en trevlig dag.
    Jo, absolut! Fika på stan! När du ränner efter mig och tjatar får du så klart alltid som du vill. Då kan du få fördjupa dig mer exakt i mitt intressanta begåvningshandikapp utifrån dina kommentarer om IQ fiskmås och hur retarderade människor brukar förstå saker jag enligt dig är oförmögen att förstå. HUR kan du tro att någon kvinna skulle tacka nej till ett så INTRESSANT erbjudande om en så TREVLIG dag?
    Om du vill ha tillbaka min röst Batra, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2017-07-25 13:15:33 följande:
    Om du påstår att Säpo varande för denna specifika upphandling år 2014 så får du visa på det.  

Annars fake new och påhitt.

Att Säpo samma år i allmänna ordalag uppmande myndigheter att vara försiktiga vid outsourcing är inte en specifik varning för exempelvis en minister att reagera på.

Har du någon rimlig förklaring till att Ygeman, Hultqvist etc struntade i varnignarna när de kom?

Eller till att Löfven har förtroende för ministrar som sägs ha dolt detta i ett år för honom.?
    Så ministrar ska inte reagera på SÄPOs varningar och rekommendationer?

Varför ska de då komma med dem? Papperspynt?

Det är som med svensk lag - du är oskyldig till bevisats skyldig. Man har förtroende tills utredning visar att förtroendet bör dras tillbaka.
  • Gert II
    Nä men vilken överraskning. Samma gamla tjafs ser jag. Så fort sosseregeringen gör någon skandal försvaras dom av sin fanklubb här på forumet. Visst är även förra regeringen skyldig till IT-skandalen. Det enda parti som är oskyldig är SD i vanlig ordning, men ändå får dom ta all skit. Fortsätt er sandlådenivå. Tomte
    Give 'em Hell!
  • nihka
    Gert II skrev 2017-07-25 16:24:39 följande:
    Nä men vilken överraskning. Samma gamla tjafs ser jag. Så fort sosseregeringen gör någon skandal försvaras dom av sin fanklubb här på forumet. Visst är även förra regeringen skyldig till IT-skandalen. Det enda parti som är oskyldig är SD i vanlig ordning, men ändå får dom ta all skit. Fortsätt er sandlådenivå. Tomte
    Jo, men så är det. Eftersom SD är helt utan inflytande på hela den politiska banan är de inte skyldiga till något utan kan bara stå och gasta utanför plan.
  • anaxo

redan 2012 när delar av Transportstyrelsen skulle läggas ut på entreprenad så protesterade S men tydligen så sopades detta under mattan, det är likadant med Apotekets data som de blev tvungna att dela med nya aktörerna trots protester.
    Det offentliga Sverige behöver säkerhets utbildas. De första kursdeltagarna bör vara Alliansen och deras allierande som la ut IT på entreprenad, men även Stefan Löfven och hans statsråd bör få utbildning eftersom de ej stoppade detta när de tillträdde hösten 2014.

• Abegayle70
    Flash Gordon skrev 2017-07-25 09:51:28 följande:
    Alla partier utom MP och S (döööh) har öppnat för misstroendeomröstning.

När till och med V klarar av att stå på samma sida som SD ...
    De enda som hittills har gått ut och krävt det är SD.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Digestive
    Gert II skrev 2017-07-25 16:24:39 följande:
    Ser man på! Välkommen tillbaka Gert.
  • Digestive
    anaxo skrev 2017-07-25 20:11:15 följande:

redan 2012 när delar av Transportstyrelsen skulle läggas ut på entreprenad så protesterade S men tydligen så sopades detta under mattan, det är likadant med Apotekets data som de blev tvungna att dela med nya aktörerna trots protester.
    Det offentliga Sverige behöver säkerhets utbildas. De första kursdeltagarna bör vara Alliansen och deras allierande som la ut IT på entreprenad, men även Stefan Löfven och hans statsråd bör få utbildning eftersom de ej stoppade detta när de tillträdde hösten 2014.

Hur skevt det än må vara med outsourcing av sådana här uppdrag så är ändå den största blundern att inte säkerhetskontrollera uppdragstagarna. Det är den primära anledningen till att vi får betrakta känsliga uppgifter som röjda.

Alliansen gjorde i min mening ett dåligt beslut medan nuvarande regering och ansvariga, lyckades göra situationen värre^2.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?