• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2017-07-26 00:20:49 följande:
    Njae, de har gått ut och sagt att om inget sker (dvs minstrar sparkas), eller om inte bilden av vad som hänt förändras, så ser de ett misstroendevotum framför sig.

De har inte sagt att de SKA göra det.

Men de sätter press på Löfven att göra nåt annat än att säga att "detta är oacceptabelt", att han "skall tillsätta en utredning" men att "hans ingångsvärden är" att han har förtroende för sina ministrar.

Givet att ett antal minstrar vetat om detta länge men inte stoppat det och inte ens informerat landets statsminster om den största säkerhetsläckan någonsin så känns det rätt rimligt att en eller ett par ministrar ryker.

---

Tänk dig själv hur det hade låtit om detta var den israeliska regeringen som tappat bort all hemlig info till Hamas.
    Det tål att påpekas att det är transportstyrelsen och inte regeringen som röjt hemliga uppgifter. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA

Så det blev misstroendeförklaring mot tre ministrar.

Mitt förtroende för regeringen skulle minska om inte Löfven svarar med att regeringen avgår.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Rindikh
    KillBill skrev 2017-07-26 06:00:00 följande:

Det tål att påpekas att det är transportstyrelsen och inte regeringen som röjt hemliga uppgifter. 

Jo vi vet. Du får gärna starta en transportstyrelsentråd. Den här handlar om regeringen.

Transportstyrelsen har gjort jättefel ggr10, men flera statsråd har fått kännedom om detta och inte brytt sig.

Löfven har utsett odugliga statsråd!!

Med mera..
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-07-26 06:00:00 följande:
    Ja, rent tekniskt har de läckt ut från Transportstyrelsen. Med en passiv regerings goda minne.

Och Gud bevars, de hade ju ingen lokal ...
    KillBill skrev 2017-07-26 05:57:02 följande:

Säpo gick våren 2014 ut och varnade för riskerna med outsourcing och bakgrunden var att hackers år 2012 hade kommit över känslig information från Skatteverket, Kronofogden och Polisen som valt att outsourca delar av sin it-verksamhet till Logica (idag CGI). Eftersom statliga myndigheter redan var drabbade av intrång i outsourcade IT system så kan man tycka att någon i alliansregeringen borde ha dragit i nödbromsen när det gäller den outsourcing av IT system (som innehåll bl.a. försvarshemligheter) som Transportstyrelsen då hade påbörjat.

Här kan du läsa Säkerhetspolisens varning: www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktue... 

Alltså, inget konkret bakom ditt påstående.

Bara maskirovka.

Säpo varande INTE för den specifika outsourcingen.

Du anser alltså att Transportstyrelsens egna underlag är en tillförlitlig källa i detta sammanhang? smile2.gif

Det är  riktigt att Transportstyrelsen TRODDE att det gick att säkerhetspröva personal i Östeuropa men att det skulle ta tid. Säkerhetspolisen informerade emellertid Transportstyrelsens GD i början av 2016 att så inte var möjligt:

www.expressen.se/nyheter/agren-varnades-av-sa.../

Vilket inte var vad du påstod.

Du påstod:

"Säpo skyddsklassar inte utländsk personal för den typ av konfidentiella uppgifter som hanteras av Transportstyrelsen ..."

Vilket är direkt felaktigt.

Säpo skyddsklassar ständigt utlänningar för denna typ av uppgifter.

Det var bara att i just detta fall ansågs det tidskrävande och svårt att få konkreta uppgifter sån deras utländska motsvarigheter så det sågs som omöjligt att göra.

Vilket i sin tur borde ha varit stopp-ljus för såväl ST:s ledning som regeringen.

Men inte då.
  • Rindikh
    FDFMGA skrev 2017-07-25 23:52:03 följande:

En ren spekulation.

Erik Bromander med lyxresorna kanske saknade respekt för en person han ansåg saknade all form av utbildning men fötts in i partiet via pappa Göran johansson. Alltså att han medvetet valde att inte informera henne.

Lär väl inte vara så roligt att vara Anna Johansson, först kvittoskandalen i Göteborg och sen Transportstyrelsen.

Exakt så tror jag att det kan va!

Om jag var statssekreterare och fick ett låtsas-statsråd över mig som inte ens gått ut gymnasiet och som i strid mot lagen hade blivit placerad på sin position tack vare pappa.....

Ja då hade min respekt för det statsrådet varit lika med noll!

Sen skulle naturligtvis oppositionen OM VI HADE HAFT NÅGON (men det har vi ju tyvärr inte) riktat misstroende mot en som Anna Johansson på direkten så fort hon tillsattes. Fattar inte varför de väntat tills nu?
  • Gert II
    Digestive skrev 2017-07-25 21:32:19 följande:
    Ser man på! Välkommen tillbaka Gert.
    Jag är bara här på en snabbvisit som gäst.

Vad roligt det kommer bli om Löfven utlyser extra val. SD = största partiet. Skrattande
    Give 'em Hell!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-07-26 09:56:08 följande:
    Ja, rent tekniskt har de läckt ut från Transportstyrelsen. Med en passiv regerings goda minne.

Och Gud bevars, de hade ju ingen lokal ...

Säpo gick våren 2014 ut och varnade för riskerna med outsourcing och bakgrunden var att hackers år 2012 hade kommit över känslig information från Skatteverket, Kronofogden och Polisen som valt att outsourca delar av sin it-verksamhet till Logica (idag CGI). Eftersom statliga myndigheter redan var drabbade av intrång i outsourcade IT system så kan man tycka att någon i alliansregeringen borde ha dragit i nödbromsen när det gäller den outsourcing av IT system (som innehåll bl.a. försvarshemligheter) som Transportstyrelsen då hade påbörjat.

Här kan du läsa Säkerhetspolisens varning: www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktue... 

Alltså, inget konkret bakom ditt påstående.

Bara maskirovka.

Säpo varande INTE för den specifika outsourcingen.
    Vilket inte var vad du påstod.

Du påstod:

"Säpo skyddsklassar inte utländsk personal för den typ av konfidentiella uppgifter som hanteras av Transportstyrelsen ..."

Vilket är direkt felaktigt.

Säpo skyddsklassar ständigt utlänningar för denna typ av uppgifter.

Det var bara att i just detta fall ansågs det tidskrävande och svårt att få konkreta uppgifter sån deras utländska motsvarigheter så det sågs som omöjligt att göra.

Vilket i sin tur borde ha varit stopp-ljus för såväl ST:s ledning som regeringen.

Men inte då.

Hur tolkar du då följande uttalande?  "Hon hade tidigare trott att problemet var att det tog tid att göra säkerhetsprövningar av IT-personal i Östeuropa. Det handlade om personer som fick full tillgång till Transportstyrelsens system med hemligt material. Vid mötet med Säpo lärde hon sig dock att "man inte skulle kunna göra dess säkerhetsgranskningar för att det inte gick att granska personer i andra länder på det sätt som var nödvändigt"

http://www.expressen.se/nyheter/agren-varnades-av-sapo-svarade-efter-tva-manader/

Det är ju uppenbart att Maria Ågren visste att det skulle ta tid att genomföra säkerhetsprövning av personal i andra länder men nu säger säkerhetspolisen att det inte ens gick att genomföra granskningarna på det sätt som var nödvändigt?

Kan du ge exempel på att andra myndigheter /företag har lyckat säkerhetsklassa utländsk personal för att hantera register över svenska försvarshemligheter (Du hävdar ju att detta görs ständigt så jag antar att du har en uppsjö av exempel)?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Gert II

Kan Socialdemokraterna nämna ett IT-projekt sedan de haft makten som inte har blivit till med "outsourcing"?

Nä, trodde inte det heller.

• Flash Gordon

KillBill skrev 2017-07-26 10:25:12 följande:

Hur tolkar du då följande uttalande?   

...

Kan du ge exempel på att andra myndigheter /företag har lyckat säkerhetsklassa utländsk personal för att hantera register över svenska försvarshemligheter (Du hävdar ju att detta görs ständigt så jag antar att du har en uppsjö av exempel)?

Precis som jag skrev i inlägget. Att det inte handlar om det du påstod.

Rent hypotetiskt hör det förstås till sakens natur att jag inte skulle kunna ge konkreta exempel ens om jag ville eller kände till dem. Men det är väl ingen större statshemlighet att vi har exempelvis utländska byggjobbare som jobbar med säkerhetsklassade objekt.
  • Flash Gordon
    Gert II skrev 2017-07-26 10:14:26 följande:
    Jag är bara här på en snabbvisit som gäst.

Vad roligt det kommer bli om Löfven utlyser extra val. SD = största partiet. Skrattande
    Hinner inte bli ett extraval.

Som mest blir det regeringsavgång, sedan en massa käbbel och så till slut en ny S-regering. Utan MP.

Men det är SOM MEST.

Rimligare är att tro att det landar i en eller två sparkade ministrar.

Men än mer troligt är att det blir ingenting alls eftersom Alliansen inte vågar vara opposition. De kommer att förlora chicken-rejset.

Och ingen tror på dem när de talar om att "nu jäklar!" Du ser ju hur hånade Batra ochTobé blir när de kaxar sig på twitter.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?