• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2017-07-26 10:42:26 följande:
    Precis som jag skrev i inlägget. Att det inte handlar om det du påstod.

Rent hypotetiskt hör det förstås till sakens natur att jag inte skulle kunna ge konkreta exempel ens om jag ville eller kände till dem. Men det är väl ingen större statshemlighet att vi har exempelvis utländska byggjobbare som jobbar med säkerhetsklassade objekt.
    Som väntat så savarar du inte på frågan vad Säkerhetspolisen menar när den säger att att det inte går att granska personer i andra länder på det sätt som är nödvändigt..

Du tycker alltså inte att det är skillnad mellan byggarbete och att hantera register som innehåller mängder med uppgifter som rör rikets säkerhet bl.a. försvarshemligheter? Jag kan bara konstatera att vi har helt olika syn på detta.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Gert II skrev 2017-07-26 10:14:26 följande:
    Jag är bara här på en snabbvisit som gäst.

Vad roligt det kommer bli om Löfven utlyser extra val. SD = största partiet. Skrattande
    Fast SD har ju alltid varit största partiet för dig.

Jag skulle tro att det är S och M som går framåt om Löfven utlyser extraval medan C och SD backar. En hel del av personerna på högerkanten med främlingsfientliga åsikter befinner sig nog i gränszonen mellan SD och M, i och med att Kinberg Batra visat handlingskraft så tror jag att åtskilliga kommer att lägga sin röst på M i stället för SD.

Fast den mest infernaliska motåtgärden från Löfvens sida vora att bara avgå utan att utlysa extraval och lämna över till Kinberg Batra att hantera alliansen och SD.

Det blir en spännande politisk höstSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-07-26 10:49:27 följande:
    Som väntat så savarar du inte på frågan vad Säkerhetspolisen menar när den säger att att det inte går att granska personer i andra länder på det sätt som är nödvändigt..

Du tycker alltså inte att det är skillnad mellan byggarbete och att hantera register som innehåller mängder med uppgifter som rör rikets säkerhet bl.a. försvarshemligheter? Jag kan bara konstatera att vi har helt olika syn på detta.

Altså, det svarade jag på redan i inlägget före. Säpo svarar inte på frågan om att granska personer i andra länder generellt. De svar på just det enskilda fallet. Där framför allt Serbien ansågs svårt att samarbeta med.

Jag ser ingen principiell skillnad på att jobba med fysiska skyddsobjekt med tillhörande kartor, ritningar och listor och med digitala skyddsobjekt.
  • Gert II
    FDFMGA skrev 2017-07-26 11:11:25 följande:
    Fast SD har ju alltid varit största partiet för dig.

Jag skulle tro att det är S och M som går framåt om Löfven utlyser extraval medan C och SD backar. En hel del av personerna på högerkanten med främlingsfientliga åsikter befinner sig nog i gränszonen mellan SD och M, i och med att Kinberg Batra visat handlingskraft så tror jag att åtskilliga kommer att lägga sin röst på M i stället för SD.

Fast den mest infernaliska motåtgärden från Löfvens sida vora att bara avgå utan att utlysa extraval och lämna över till Kinberg Batra att hantera alliansen och SD.

Det blir en spännande politisk höstSkrattande
    Nej det har SD inte alls varit. Tvärtom faktiskt. Det var 2013 som SD blev det största partiet för mig.

Konstigt att tro att S kommer gå framåt i ett val med tanke på alla skandaler, t.ex denna IT-skandal. Det är bara SD, C och V som kommer göra ett bättre val än 2014.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-07-26 11:13:48 följande:
    Altså, det svarade jag på redan i inlägget före. Säpo svarar inte på frågan om att granska personer i andra länder generellt. De svar på just det enskilda fallet. Där framför allt Serbien ansågs svårt att samarbeta med.

Jag ser ingen principiell skillnad på att jobba med fysiska skyddsobjekt med tillhörande kartor, ritningar och listor och med digitala skyddsobjekt.

Vad har du för källa på att Säpos problem med säkerhetsklassningen av personal i Transportstyrelsens outsourcing berodde på att det handlade om serbisk personal (och att det inte berodde på att Säpo inte kan säkerhetsklassa utländsk personal för att hantera register över bl.a. försvarshemligheter)?

Menar du att Säpo hade kunnat säkerhetsklassa personal från Ryssland eller Vitryssland så att den fick hantera svenska försvarshemligheter? Jag tar mig för pannan..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Gert II skrev 2017-07-26 11:25:18 följande:
    Nej det har SD inte alls varit. Tvärtom faktiskt. Det var 2013 som SD blev det största partiet för mig.

Konstigt att tro att S kommer gå framåt i ett val med tanke på alla skandaler, t.ex denna IT-skandal. Det är bara SD, C och V som kommer göra ett bättre val än 2014.
    Javisst, klantigt hanterat, man måste vara mer uppmärksam på mög man ärvt av alliansen.

Mest intressant är ändå vilka konsekvenserna blir av alliansens agerande.

Rimligen borde de ha diskuterat igenom hur de ska förhålla sig om S kör en tuff motlinje.

Om till exempel regeringen avgår utan att utlysa extraval så sitter de ju i knär på Åkesson. Kinberg Batra kan säkert finna den ställningen upphetsande men knappast Björklund och Lööf.

Men det här borde innebära ett unikt tillfälle för SD att få politiskt inflytande över alliansen. Det är därför jag utgår från att S i förlängningen kommer att vinna på det som inträffat medan C kommer att förlota kraftigt i opinion.

Då utgår jag iofs från att regeringen svarar på allinsens indirekta invit till SD med att syna den, antingen genom extraval eller också genom att bara avgå rakt av och lämna över regeringsbildning till alliansen.
  • Flash Gordon

Misstroendeförklaringen kommer förstås som en chock för de som menat att Alliansen är död och att C och L inte skulle vara beredda att ta stöd av SD.

• FDFMGA

Intressant kommentar av Greider.

Själv misstänker jag att det som hänt nu effektivt kommer att grusa min förhoppning om ett blocköverskridande mittensamarbete, åtminstone med nuvarande borgerliga partier.

Samtidigt borde det finnas förutsättningar för ett nytt socialliberalt parti som håller rent mot den brunblå röran.

http://www.expressen.se/debatt/nu-maste-lofven-utlysta-extraval/

• Borgaren

Nu har inte ens riksdan förtroende för denna "regering", ja riksdan verkar lite efter svenska folket...

Bättre sent än aldrig.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?