• man och nöjd

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2017-07-26 19:42:36 följande:
    Snacka om att Björklund och Lööf är naiva om se inte förstår att det leder till regeringskris när man riktar misstroendeförklaring mot tre ministrar..
    Vad en politiker säger är ofta tvärt emot vad de tänker.

Syftet var såklart att skapa regeringskris. Motiveringen var regeringens häpnadsväckande inkompetens. Syftet med sista uttalandet var att framstå som empatiska.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-07-26 19:50:15 följande:
    Centerpartiet ser alltså ingen möjlighet att nu bilda en alliansregering eftersom en sådan regering skulle bli allt för beroende av SD..
    Nej, heller inte L. 

På en direkt fråga i SR sa Björklund att om regeringen avgår så förutsätter han att det blir en blocköverskridande regering. 

Källa: Studio Ett P1 stax efter 17:00. Åkesson hörde svaret, fick närmast tuppjuck och sa att L är oansvariga.

För en gångs skull är jag benägen att hålla med honom.

En ren fars alltså. Alliansen tvingar i princip regeringen att avgå bara för att Batra ska lugna den moderata skrikhögerfalangen. Men så kan det bli så att de kommer med svansen mellan benen till S och i princip säger: Snälla farbror Löfven kan du hjälpa oss, vi är alldeles för oense inbördes för att klara av det här utan vuxentillsyn.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-26 20:30:32 följande:
    Så du menar att S kommer rösta med SD bara för att jävlas? Verkar ju moget.

Varför är det oansvargt att misstro inkompetenta ministrar som riskerar rikets säkerhet?

Ett av felen är ju att vänstern regerar trots att högern har majoritet. Med eller utan skrik.
    Nej, jag kan tänka mig att S ställer upp och hjälper till om alliansen behöver hjälp.

Men det är ju självklart under förutsättning att alliansen håller rent mot SD.

Kanske vi kan få en slags interimsregering fram till riktiga valet. L kan ju få försvarsministerposten och C posterna som inrikesminister och infrastrukturminister.SkrattandeSkrattandeSkrattande
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-26 20:43:49 följande:
    Nej, heller inte L. 

På en direkt fråga i SR sa Björklund att om regeringen avgår så förutsätter han att det blir en blocköverskridande regering. 

Källa: Studio Ett P1 stax efter 17:00. Åkesson hörde svaret, fick närmast tuppjuck och sa att L är oansvariga.

För en gångs skull är jag benägen att hålla med honom.

En ren fars alltså. Alliansen tvingar i princip regeringen att avgå bara för att Batra ska lugna den moderata skrikhögerfalangen. Men så kan det bli så att de kommer med svansen mellan benen till S och i princip säger: Snälla farbror Löfven kan du hjälpa oss, vi är alldeles för oense inbördes för att klara av det här utan vuxentillsyn.
    Tror du verkligen virrpannan Löfvén är mannen som kan bringa ordning i detta kaos? Det är ju hans regering som orsakat detta.

Enda alternativet är en Alliansregering.

• man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-26 20:49:36 följande:
    Nej, jag kan tänka mig att S ställer upp och hjälper till om alliansen behöver hjälp.

Men det är ju självklart under förutsättning att alliansen håller rent mot SD.

Kanske vi kan få en slags interimsregering fram till riktiga valet. L kan ju få försvarsministerposten och C posterna som inrikesminister och infrastrukturminister.SkrattandeSkrattandeSkrattande
    Jag kan också tänka mig nån form av interimsregering. Vem vet, vi kanske kan slippa en och annan planerad skattehöjning.
  • Rutgers
    KillBill skrev 2017-07-26 19:42:36 följande:
    Snacka om att Björklund och Lööf är naiva om se inte förstår att det leder till regeringskris när man riktar misstroendeförklaring mot tre ministrar..
    Snarare tre ministrar som är naiva och inte förstår att det leder till regeringkris om de bryter mot lagen och betalar för att lämna ut hemligstämplade uppgifter till främmande makt.

(Nåja inte riktigt, men att en inte ens vet om det gör inte saken bättre.)

• KillBill
    Rutgers skrev 2017-07-26 22:19:29 följande:
    Snarare tre ministrar som är naiva och inte förstår att det leder till regeringkris om de bryter mot lagen och betalar för att lämna ut hemligstämplade uppgifter till främmande makt.

Det finns inga ministrar i den nuvarande regeringen som har varit involverade i Transportstyrelsens outsourcing eller i beslutet att bryta några lagar. Både Anders Ygeman och försvarsminister Peter Hultqvist har försäkrat sig om att säkerhetspolisen och försvarsmakten har agerat för att hantera de risker som blev följden av den outsourcing av bland annat försvarshemligheter som initierades av den  förra regeringen. Enligt Transportstyrelsen så finns det inget som tyder på att några uppgifter spridits felaktigt och både säkerhetspolisen och försvarsmakten säger sig ha kontroll på situationen.

Som jag ser det så har alliansen riktat misstroendeförklaring mot tre ministrar pga. av att de inte höll statsministern och varandra informerade och för att de inte hållit oppositionen informerad.  Visst förtjänar regeringen och enskilda ministrar kritik för detta men att använda riksdagens kraftigaste vapen misstroendeförklaring mot tre ministrar står inte i proportion till handlingen.

Med Facit i hand så kunde den dåvarande oppositionen (S, V, SD och MP) , med samma argument som alliansen nu använder mot den rödgröna regeringen ha riktat misstroendeförklaring mot alliansregeringen pga. av att Maud Olofsson underlät att informera Fredrik Reinfeldt och Finansminister Anders Borg att statliga vattenfall skulle köpa NUON, en affär som kallas statens sämsta affär någonsin. Nuon affären har hitintills kostat staten (oss skattebetalare) 53 miljarder (detta är mer än den svenska försvarsbudgeten). 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Rutgers skrev 2017-07-26 22:19:29 följande:

Det finns inga ministrar i den nuvarande regeringen som har varit involverade i Transportstyrelsens outsourcing eller i beslutet att bryta några lagar. Både Anders Ygeman och försvarsminister Peter Hultqvist har försäkrat sig om att säkerhetspolisen och försvarsmakten har agerat för att hantera de risker som blev följden av den outsourcing av bland annat försvarshemligheter som initierades av den  förra regeringen. Enligt Transportstyrelsen så finns det inget som tyder på att några uppgifter spridits felaktigt och både säkerhetspolisen och försvarsmakten säger sig ha kontroll på situationen.

Som jag ser det så har alliansen riktat misstroendeförklaring mot tre ministrar pga. av att de inte höll statsministern och varandra informerade och för att de inte hållit oppositionen informerad.  Visst förtjänar regeringen och enskilda ministrar kritik för detta men att använda riksdagens kraftigaste vapen misstroendeförklaring mot tre ministrar står inte i proportion till handlingen.

Med Facit i hand så kunde den dåvarande oppositionen (S, V, SD och MP) , med samma argument som alliansen nu använder mot den rödgröna regeringen ha riktat misstroendeförklaring mot alliansregeringen pga. av att Maud Olofsson underlät att informera Fredrik Reinfeldt och Finansminister Anders Borg att statliga vattenfall skulle köpa NUON, en affär som kallas statens sämsta affär någonsin. Nuon affären har hitintills kostat staten (oss skattebetalare) 53 miljarder (detta är mer än den svenska försvarsbudgeten). 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Borgaren
    KillBill skrev 2017-07-26 23:09:35 följande:

Jaha goddag yxskaft, varför gjorde dom inte det då?, ansvarsfullhet.. .  (fniss)
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-26 22:02:16 följande:
    Tror du verkligen virrpannan Löfvén är mannen som kan bringa ordning i detta kaos? Det är ju hans regering som orsakat detta.

Enda alternativet är en Alliansregering.

Problemet är väl att två av de fyra så kallade allianspartierna inte tycks dela din uppfattning.

Du kan själv lyssna på vad de sa i Studio 1 om du inte tror på migSkrattande

Virrpannor skulle jag snarare kalla de som uttalar sitt missstroende utan att kunna erbjuda ett alternativ.

Men det kan jag väl erkänna att det som har inträffat, om vi tar hela händelseförloppet  från alliansens beslut om att outsourca it-verksamheten via den usla hanteringen av nuvarande regering till alliansens agerande idag har sänkt mitt förtroende för samtliga inblandade partiledares kompetens, förutom Sjöstedt och Åkesson som agerat som förväntat - och kanske Fridolin/lövin som jag inte hört ett knyst från.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?