• Borgaren

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2017-07-26 15:43:55 följande:
    Jepp, det ser ut som att du hade rätt - att C och L är beredda att samarbeta med SD, annars har de gjort en usel konsekvensanalys.

De lär ju vara mycket medvetna om att S inte skulle kunna offra mer än två ministrar.

Men som moderaternas förre försvarsminister sa: De blev väl för upphetsade.

Lite synd tycker jag att det är såtillvida att den svenska modellen har byggt på samförstånd men å andra sidan kommer politiken att bli mer spännande nu.

Jag hoppas själv på att vi ska få ett nytt borgerligt socialliberalt parti som bestämt tar avstånd från alla tendenser att smeta ner sig i den brunblå sörjan. Det skulle kunna vara en början till en möjlighet till samförstånd. Men fram till 2018 får vi nog vara beredda på att Kinberg Batra tar över med Åkesson som informell styrman.

Ja herregud sådana gökar. Nej, jag trodde faktiskt inte att C och L medvetet skulle försätta sig i den situation de nu hamnat iSkrattande
    Samförstånd???

Är du medveten om att ministrar underlåtit att informera om detta säkerhetshaveri, och du pratar om samförstånd?

Om det är nån som brustit i samförstånd är det ju regeringen.
  • Borgaren

Statsministern kan inte ens grundlagen.

https://www.svd.se/ar-lofven-verkligen-oskyldig

Ingen begär att han ska kunna alla detaljer, men han tycks ju heller inte ha rådgivare som kan leda honom innan han öppnar munnen, det är ett totalhaveri.

• Flash Gordon

Hultqvist har pekat ut att näringsminister Mikael Damberg visste om detta samtidigt Damberg är dessutom chef över minister Anna Johansson.

Nuvarande handelsminister Ann Linde jobbade innan som statssekreterare åt Ygeman då denne fick veta om läckan - så hon har svårligen missat detta.

Någonstans i detta kom civilinister Ardelan Shekarabis namn upp också.

Det är som någon jäkla Agatha Christiedeckare där alla vet om hemligheten utom den gamle, lomhörde patriarken som lever sitt liv i lugn och ro framför en Potemkinkuliss - utan att ha en aning om vad som pågår bakom hans rygg.

Frågan är om det är någon minister, ja utom ansvarig Anna Johansson och statsministern då, som INTE vetat om läckan?

Allt mindre än en rejäl utrensning i regeringen är bara passivitet.

• Borgaren
    Flash Gordon skrev 2017-07-26 16:06:17 följande:

Hultqvist har pekat ut att näringsminister Mikael Damberg visste om detta samtidigt Damberg är dessutom chef över minister Anna Johansson.

Nuvarande handelsminister Ann Linde jobbade innan som statssekreterare åt Ygeman då denne fick veta om läckan - så hon har svårligen missat detta.

Någonstans i detta kom civilinister Ardelan Shekarabis namn upp också.

Det är som någon jäkla Agatha Christiedeckare där alla vet om hemligheten utom den gamle, lomhörde patriarken som lever sitt liv i lugn och ro framför en Potemkinkuliss - utan att ha en aning om vad som pågår bakom hans rygg.

Frågan är om det är någon minister, ja utom ansvarig Anna Johansson och statsministern då, som INTE vetat om läckan?

Allt mindre än en rejäl utrensning i regeringen är bara passivitet.

Utrensning?, ja och sen då?
    Det finns ju inga komnpetenta sossar att sätta in i stället, inga som vill i alla fall.
  • Flash Gordon
    Borgaren skrev 2017-07-26 16:08:32 följande:
    Utrensning?, ja och sen då?
    Det finns ju inga komnpetenta sossar att sätta in i stället, inga som vill i alla fall.
    Alltså, det är ju sossarnas röra att hantera. Löfven sitter fortfarande i förarsätet.

Han kan välja allt från att avskeda de tre till att utlysa extraval.

Ett lite udda val vore att avgå och sedan stödja en Alliansregering.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-26 14:20:33 följande:
    Haha, lite skdeglädje måste jag erkänna att jag känner. Du har de senaste dagarna varit envis som en åsna i dessa frågor - och nu detta!

Hade jag rätt eller hade jag rätt?
    Jag lyssnade precis på en intervju med Annie Lööf i SR.

Om regeringen avgår så är Annie lööf inte beredd att sitta i alliansregering som behöver stöd av SD utan hon tänker sig blocköverskridande samarbete.

Ja, jag säger då det. 

Jag tror inte förutsättningarna är så goda för detta längre, utan att hon får finna sig i att sitta i Åkessons knäSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Borgaren

Om nu svetsaren avgår och Batra bildar regering innebär det inte att de sitter i Åkessons  knä mer än vad Löfven har gjort.

Situationen är ju exakt densamma, de har ingen egen majoritet nån av dem.

Skillnaden är att Batra insett det, hon hade väl rätt när hon sa att hon var lite smartare än ex. smålänningar som Lööf.

• Flash Gordon
    Borgaren skrev 2017-07-26 16:18:48 följande:
    Om nu svetsaren avgår och Batra bildar regering innebär det inte att de sitter i Åkessons  knä mer än vad Löfven har gjort.

Situationen är ju exakt densamma, de har ingen egen majoritet nån av dem.

Skillnaden är att Batra insett det, hon hade väl rätt när hon sa att hon var lite smartare än ex. smålänningar som Lööf.
    Jag ser framför mig hur Batra på varje möte pikar centerpartisten Lööf med: "Kom ihåg: stockholmare är smartare än lantisar"
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-26 15:43:55 följande:
    Jepp, det ser ut som att du hade rätt - att C och L är beredda att samarbeta med SD, annars har de gjort en usel konsekvensanalys.

De lär ju vara mycket medvetna om att S inte skulle kunna offra mer än två ministrar.

Men som moderaternas förre försvarsminister sa: De blev väl för upphetsade.

Lite synd tycker jag att det är såtillvida att den svenska modellen har byggt på samförstånd men å andra sidan kommer politiken att bli mer spännande nu.

Jag hoppas själv på att vi ska få ett nytt borgerligt socialliberalt parti som bestämt tar avstånd från alla tendenser att smeta ner sig i den brunblå sörjan. Det skulle kunna vara en början till en möjlighet till samförstånd. Men fram till 2018 får vi nog vara beredda på att Kinberg Batra tar över med Åkesson som informell styrman.

Ja herregud sådana gökar. Nej, jag trodde faktiskt inte att C och L medvetet skulle försätta sig i den situation de nu hamnat iSkrattande
    C och L kan i närtid befinna sig i Rosenbad och regera landet. Lite förvånande isåfall med tanke på DÖ.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-26 16:15:47 följande:
    Jag lyssnade precis på en intervju med Annie Lööf i SR.

Om regeringen avgår så är Annie lööf inte beredd att sitta i alliansregering som behöver stöd av SD utan hon tänker sig blocköverskridande samarbete.

Ja, jag säger då det. 

Jag tror inte förutsättningarna är så goda för detta längre, utan att hon får finna sig i att sitta i Åkessons knäSkrattande
    Och varför i hela friden skulle S inte stötta Alliansen i fråga om migration?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?