• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Abegayle70 skrev 2018-03-03 19:21:03 följande:
    Jag är medlem i GAPF och vet mycket väl vad de skriver, tack så mycket.

Jag har tvingats bemöts exempel på hur ultraorodoxa judar lever, här på FL. Av er socialdemoktrater.

GAPF är inte emot muslimer, däremot vissa avarter av Islamk kultur. På samma sätt som jag är mot vissa avarter av judisk kultur. Kan du tänka två tankar samtidigt?

Jo, jag har läst vad T J skriver, han tycks t.ex. inte dela din beundran för vår utrikesminister.
    Vad tycker du då om det exempel som Torbjörn Jelerup tar upp och som är skrivet av Sara M i GAPF? 

Hedersförtryck finns inom fler religioner än inom islam (bla inom kristendomen) så det finns ingen anledning för en representant för GAPF att ta ställning mot islam (i föreningens namn). Det hade självklart varit lika fel om GAPF hade tagit ställning mot judendom.  Håller du inte med?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta
    KillBill skrev 2018-03-03 18:42:44 följande:
    Antingen har du inte läst min länk, inte förstått vad du har läst eller så debatterar du ohederligt. Det exempel som jag ger dig handlar om att Johan Westerholm påstått att antalet personer med reservnummer, det vill säga asylsökande och papperslösa, som tränger undan planerade operationer och schemalagda behandlingar Karolinska sjukhuset inkl. Astrid Lindgrens Sjukhus. Detta dementeras av Karolinskas presschef Klas Östman som efter att ha undersökt saken med Karolinskas chefsläkare dementerar att problematiken skulle existerar på sjukhuset.
    Ja? Det var ju det jag skrev.
    Den länk som jag publicerade i morse handlar om något helt annat nämligen att Karolinska sjukhuset har tackat nej till hjälp av ett annat sjukhus i Stockholm något som har resulterat i att minst en cancerpatient har dött i förtid.

Som du ser förnekade sjukhuset inledningsvis problemet med köer för cancerpatienter precis som de förnekar Westerholms uppgifter om undanträngning av planerade operationer. Nu visade det sig att det trots allt verkar ha funnits cancerköer. Därför bör man vara en smula skeptisk till när sjukhuset förnekar andra problem och inte ta förnekandet som intäkt för att den som påtalat problemen ljuger.
  • fimpen99

https://www.expressen.se/debatt/nar-ska-s-komma-till-insikt-om-islamisterna/

• KillBill
    K Markatta skrev 2018-03-03 20:36:40 följande:

Ja? Det var ju det jag skrev.

Den länk som jag publicerade i morse handlar om något helt annat nämligen att Karolinska sjukhuset har tackat nej till hjälp av ett annat sjukhus i Stockholm något som har resulterat i att minst en cancerpatient har dött i förtid.
    Som du ser förnekade sjukhuset inledningsvis problemet med köer för cancerpatienter precis som de förnekar Westerholms uppgifter om undanträngning av planerade operationer. Nu visade det sig att det trots allt verkar ha funnits cancerköer. Därför bör man vara en smula skeptisk till när sjukhuset förnekar andra problem och inte ta förnekandet som intäkt för att den som påtalat problemen ljuger.
    Nej det var inte vad du skrev. Trist att du inte verkar vilja debattera sjysst.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2018-03-03 21:12:04 följande:
    Nej det var inte vad du skrev. Trist att du inte verkar vilja debattera sjysst.
    I inlägget står att planerade operationer och schemalagda behandlingar trängs undan.
    Jag skrev att planerade operationer och schemalagda behandlingar inte hunnits med.

I inlägget står att bloggaren pratat med sjukhusets presschef som i sin tur vidarebefordrat uppgifter från chefsläkaren.
    Jag skrev att uppgifterna kommer från en läkare.

Om du vill kan jag använda bloggarens ordagranna formuleringar istället. Det förändrar inte min poäng.
  • KillBill
    K Markatta skrev 2018-03-03 21:45:30 följande:
    I inlägget står att planerade operationer och schemalagda behandlingar trängs undan.
    Jag skrev att planerade operationer och schemalagda behandlingar inte hunnits med.

I inlägget står att bloggaren pratat med sjukhusets presschef som i sin tur vidarebefordrat uppgifter från chefsläkaren.
    Jag skrev att uppgifterna kommer från en läkare.

Om du vill kan jag använda bloggarens ordagranna formuleringar istället. Det förändrar inte min poäng.

Det är du som hittat på en koppling som inte finns.

Karolinskas presschef Klas Östman slår fast att sjukhuset inte har siffror på antalet personer med reservnummer så den statistik som Westerholm pratar om finns alltså inte. Den chefläkare som Östman vänder sig till innehar en högre chefsposition på Karolinska och är sjukhusdirektörens rådgivare i övergripande medicinska frågor. Han känner inte till de problem som Westerholm skriver om.

Det har gått 2,5 år sedan Westerholm skrev om Karolinska sjukhuset och det har skrivits spaltmeter om problemen på karolinska och på sjukhusen i Stockholm. Problemen har nästan uteslutande varit kopplade till förseningar av NKS som bidragit till färre vårdplatser än planerat samt om Stockholms läns landsting oförmåga att attrahera tillräckligt mycket vårdpersonal (framförallt sjuksköterskor). Däremot har det inte skrivits något om att asylsökande och papperslösa, skulle tränga undan planerade operationer och schemalagda behandlingar (trots att en sådan förklaring skulle ha varit lätt för de trängda moderaterna i Stockholms läns landsting att ta till).

Det är tydligt att det Westerholm skrev år 2015 var överdrivet och felaktigt.

• Abegayle70
    KillBill skrev 2018-03-03 19:49:10 följande:

Vad tycker du då om det exempel som Torbjörn Jelerup tar upp och som är skrivet av Sara M i GAPF? 

Hedersförtryck finns inom fler religioner än inom islam (bla inom kristendomen) så det finns ingen anledning för en representant för GAPF att ta ställning mot islam (i föreningens namn). Det hade självklart varit lika fel om GAPF hade tagit ställning mot judendom.  Håller du inte med?

Ditt exempel är direkt hämtat ur Koranen. Dessutom tycker jag att sara Mohammad har tolkningsföreträde i de frågan då hon är uppväxt i den kulturen till skillnad från svenska gubbar som vill framstå som toleranta.

Nu är det fler kvinnor och flickor som drabbas av muslimskt hedersförtryck. Hade det varit kristna eller judar hade jag kunnat hålla med dig.
    have a dream for breakfast and another one for life
  • KillBill
    Abegayle70 skrev 2018-03-04 09:36:05 följande:
    Ditt exempel är direkt hämtat ur Koranen. Dessutom tycker jag att sara Mohammad har tolkningsföreträde i de frågan då hon är uppväxt i den kulturen till skillnad från svenska gubbar som vill framstå som toleranta.

Nu är det fler kvinnor och flickor som drabbas av muslimskt hedersförtryck. Hade det varit kristna eller judar hade jag kunnat hålla med dig.

Vad spelar det för roll att exemplet är hämtat ur Koranen? I gamla testamentet som betraktas som en helig skrift både inom judendomen och kristendomen beskrivs en rättsskipning som är otänkbar idag. t.ex. så föreskrivs att en otrogen kvinna ska stenas till döds. Enligt Talmud hade Abraham tre fruar medan kung Salomon hade flera hundra. Självklart ska man inte propagera mot kristendom eller judendom pga. skrivningar i äldre heliga skrifter och detsamma gäller även islam.

Även om det är vanligast med hedersmord inom islam så förekommer fenomenet inom de flesta religioner och i Sverige har en kristen kvinna drabbats av hedersmord.  Genom att Sara M svarar som hon gör så visar hon att GAPF inte är religiöst oberoende och det menar jag är olämpligt och dessutom kontraproduktivt (i och med att hedervåld är mer vanligt inom islam så borde det vara i föreningens intresse att engagera muslimer i föreningen och inte som idag att stöta bort dem).

Att hävda att Sara Mohammad har tolkningsföreträde i frågor kring Islam är lika logiskt som att hävda att Föreningen Judar för israelisk-palestinsk fred med Dror Feiler i spetsen har tolkningsföreträde när det gäller judendomen eller frågor som gäller ship to gaza.

• FDFMGA
    KillBill skrev 2018-03-04 11:33:10 följande:

Att hävda att Sara Mohammad har tolkningsföreträde i frågor kring Islam är lika logiskt som att hävda att Föreningen Judar för israelisk-palestinsk fred med Dror Feiler i spetsen har tolkningsföreträde när det gäller judendomen eller frågor som gäller ship to gaza.

Hm, det verkar ha gått inflation i identitetspolitik - och då inte bara hos Feministiskt InitiativSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Abegayle70

Vad spelar det för roll att exemplet är hämtat ur Koranen? I gamla testamentet som betraktas som en helig skrift både inom judendomen och kristendomen beskrivs en rättsskipning som är otänkbar idag. t.ex. så föreskrivs att en otrogen kvinna ska stenas till döds. Enligt Talmud hade Abraham tre fruar medan kung Salomon hade flera hundra. Självklart ska man inte propagera mot kristendom eller judendom pga. skrivningar i äldre heliga skrifter och detsamma gäller även islam.

Även om det är vanligast med hedersmord inom islam så förekommer fenomenet inom de flesta religioner och i Sverige har en kristen kvinna drabbats av hedersmord.  Genom att Sara M svarar som hon gör så visar hon att GAPF inte är religiöst oberoende och det menar jag är olämpligt och dessutom kontraproduktivt (i och med att hedervåld är mer vanligt inom islam så borde det vara i föreningens intresse att engagera muslimer i föreningen och inte som idag att stöta bort dem).

Då tycker jag att du visar på några judiska och kristna församlingar som  idag i Sverige predikar att medlemmarna ska följa Talmud eller GT till punkt och pricka inkl. månggifte. Lycka till, KillBill...

Däremot finns det många exempel på att just det Sara M. tar upp följs av ganska många muslimer (jfrt med judar o kristna). Varför vill du blunda för detta? Du skriver ju till och med själv att hedersvåld är mer förekommande bland de som pratiserar Islam?

Det är väl precis vad de flesta av regeringens företrädare hävdar...

Innan du börjar anklaga mig för islamofobi och liknande -
    Min frus bästa väninna (och numera även min väninna) är arabisk muslim, vi har flera musimka vänner vi umgås med regelbundet, de är helt förvånade att man tillåter Islamska avarter att få sånt grepp om Sverige, tror t.ex. inte att du missat läsa om 15-åringen som de svenska myndigheterna låter bo (placerade) med sin flera år äldre man, som hom blev bortgift med som 12-åring?
    have a dream for breakfast and another one for life
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?