• Jesssssica

Varför jobbar ni så mycket?

Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.

Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?

Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova. 

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

• Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?
  • Tow2Mater
    Tacksamt skrev 2015-03-23 18:07:28 följande:
    Ehh..nej. Varför undrar du?
    Eftersom du nämnde "närvarande föräldrar", ville jag bara fråga... Svårt att spendera sin tid med barnen om de är i skolan...
  • Tacksamt
    Tow2Mater skrev 2015-03-23 18:33:33 följande:
    Eftersom du nämnde "närvarande föräldrar", ville jag bara fråga... Svårt att spendera sin tid med barnen om de är i skolan...
    Ja men det finns väl en tid innan de börjar skolan?.....
    Och närvarande föräldrar oavsett ålder är väl alltid att föredra för trygg uppväxt?

• Jesssssica
    Froststar skrev 2015-03-23 14:06:44 följande:

Hade inte både jag och min sambo jobbat heltid med det vi arbetar med hade vi inte haft råd med vår fritid, med hus och bilar. Och att betala all j*vla skatt för att andra ska kunna gå ner till deltid och ta hand om alla sina ungar och att gå och skrota. 

Om inte vi hade behövt betala så pass mycket skatt som vi gör (inkomstskatt, bilskatt, moms, allt möjligt annat) hade vi kunnat arbeta betydligt mindre, ha privata försäkringar för all vård och allt annat vi behöver och ändå kunnat ha råd med det som vi har nu.

Det kan vara bra att tänka lite längre än näsan räcker, vet du.

Öh. Bilskatten är väl ändå frivillig? Vill man inte betala bilskatt så har man ingen bil, eller väljer en med rimlig skatt. Man behöver ju inte inhandla nyaste modellen med flashigaste inredningen. 
  • Jesssssica
    Tow2Mater skrev 2015-03-23 18:33:33 följande:
    Vi var hemma längre och sonen började inte förskolan förrän han var 2 1/2. Han går nu 4 dagar i veckan mellan 9-15. Ibland tar vi någon extra dag ledigt. Med andra ord är han på förskolan för att få vänner och för att vi anser att förskolan är en bra grej.

Det är en av orsakerna till att vi inte jobbar heltid. Vi vill inte att han ska uppfostras av dagispedagogerna. 
  • pigglet
    Fru Darcy skrev 2015-03-23 17:02:29 följande:

Alltså... Ett dygn har 24 timmar, om jag jobbar heltid går 8 av dom timmarna åt till att jobba.

Låt säga att jag också sover 8 timmar, det ger 8 timmars ledig tid varje dag, lika många timmar som ägnas åt jobb.

Förstår inte varför vissa tror att man inte har något liv bara för att man arbetar heltid?

En timmes lunch, när man inte heller är med sina barn. Och så restiden då, kanske 1 timme/dag? Kvar blir 6 timmar fritid, varav kanske 1 går åt på morgonen att göra sig klar för jobbet osv?

Nej, heltid är inget för mig. Beundransvärt hur de som jobbar heltid ändå kan tycka att de har gott om fritid. Glad
  • Jorunn2
    Fru Darcy skrev 2015-03-23 17:02:29 följande:

Alltså... Ett dygn har 24 timmar, om jag jobbar heltid går 8 av dom timmarna åt till att jobba.

Låt säga att jag också sover 8 timmar, det ger 8 timmars ledig tid varje dag, lika många timmar som ägnas åt jobb.

Förstår inte varför vissa tror att man inte har något liv bara för att man arbetar heltid?

Med lunchtimme och restid blir det väl snarare 11 timmar som går åt. Ska du sova åtta timmar så blir det fem timmar kvar. Och på dom fem timmarna måste du handla, laga mat, diska, plocka undan... Och förbereda allt till nästa dag. Packa matlåda, ev. matsäck till barnen, barnens gympakläder och annat de ska ha med sig, lägga fram allas kläder till morgonen. Ev. städa och tvätta om du inte gör allt sådant på helgen. Då har du kanske två timmar kvar.
  • MEE83
    Tacksamt skrev 2015-03-23 15:00:58 följande:
    What?!? Vad menar du? Förklara.
    Var och en får väl ta ansvar för sitt liv,eller?
    Fattar nada.
    Jag har inga barn.
    Någon måste betala för kalaset. Ett barn kostar ett par miljoner, minst, fram tills det att barnet är myndigt, mer ändå, om man räknar med att barnet pluggar på Universitet, då vi ej har tuition fees, universiteten är inte avgiftsbelagda. Pluggar man i till exempel Storbritannien får man räkna med att ett läsår går på åtminstone 6 000 GBP, många utbildarna är uppåt 9000 GBP per läsår. så runt 80 000 - 115 000 SEK per läsår, vi subventionerar det genom Staten istället.

Har man fler än ett barn blir räkningen naturligtvis högre.
  • Jorunn2
    Jorunn2 skrev 2015-03-23 19:11:20 följande:
    Med lunchtimme och restid blir det väl snarare 11 timmar som går åt. Ska du sova åtta timmar så blir det fem timmar kvar. Och på dom fem timmarna måste du handla, laga mat, diska, plocka undan... Och förbereda allt till nästa dag. Packa matlåda, ev. matsäck till barnen, barnens gympakläder och annat de ska ha med sig, lägga fram allas kläder till morgonen. Ev. städa och tvätta om du inte gör allt sådant på helgen. Då har du kanske två timmar kvar.
    ...och nu glömde jag morgonbestyren - där går ju också minst en timme bort bara till praktiska, nödvändiga saker. Då är vi nere på två timmar. Som både ska räcka till kvalitetstid med barnen och partid med mannen... Nä..? Det går inte.
  • Froststar
    Jesssssica skrev 2015-03-23 18:49:05 följande:
    Öh. Bilskatten är väl ändå frivillig? Vill man inte betala bilskatt så har man ingen bil, eller väljer en med rimlig skatt. Man behöver ju inte inhandla nyaste modellen med flashigaste inredningen. 
    OK, det var det enda du fattade av det hela. Bra att veta vad det är för typ av personer man diskuterar med. Fast det borde jag fattat när någon inte vill vara "dömande" mot heltidsarbetare. Fin arbetsmoral folk har nuförtiden. Kanske sådana som deltidsarbetar bod enbart få "deltidsbarnbidrag", d.v.s. procentuellt lika mycket i bidrag som de arbetar. Samma med bostadsbidrag, underhållsstöd, betala resterande procent av vård och annat de nyttjar, osv. Få se hur kul det är då. 
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Jorunn2
    MEE83 skrev 2015-03-23 19:12:02 följande:
    Någon måste betala för kalaset. Ett barn kostar ett par miljoner, minst, fram tills det att barnet är myndigt, mer ändå, om man räknar med att barnet pluggar på Universitet, då vi ej har tuition fees, universiteten är inte avgiftsbelagda. Pluggar man i till exempel Storbritannien får man räkna med att ett läsår går på åtminstone 6 000 GBP, många utbildarna är uppåt 9000 GBP per läsår. så runt 80 000 - 115 000 SEK per läsår, vi subventionerar det genom Staten istället.

Har man fler än ett barn blir räkningen naturligtvis högre.
    Har det blivit så i Storbritannien nu? Jag har pluggat i England, men det är 20 år sedan. Då diskuterades just "top-up fees" kommer jag ihåg - men inte att studenterna skulle betala HELA studieplatsen själv?

Då, på 90-talet, fick alla som kom in i alla fall läsa EN utbildning gratis. Men man kunde inte typ ta en B.A. först och läsa läkarprogrammet sedan, utan då måste man hosta upp själv. Det var inte heller självklart att man skulle få betalt för alla åren om man bytte inriktning så att studietiden blev förlängd, utan det normala var att man fick gå gratis i tre år. (Med untantag för typ läkar- och veterinärprogrammen då.)

Det var även så att kostnaden för samhället inte var dold som den är här. Utan studenterna fick sina räkningar ifrån universitetet, som de skickade till sin municipality - som betalade direkt till universitetet. Jag tycker att det var ett bra system, för Sveriges studenter fattar inte hur mycket de kostar för samhället. Det gör att många inte tar vara på sin studietid tillräckligt mycket - de ser inte värdet i det.
Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?