• Jesssssica

Varför jobbar ni så mycket?

Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.

Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?

Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova. 

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

• Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?
  • Sweet Sofia
    Sanjos skrev 2015-03-23 11:28:04 följande:

Sant och vad man prioriterar. Vissa är mer matriella av sig medans vissa gillar det enklare!

Ocj nej bara för att poängtera så behöver man inte vända på varenda krona för man väljer att jobba deltid!

De pengar som vart över har man antingen sparat, köpt nåt man behövt eller båda delar.

Jo, visa behöver vända på varenda krona om man väljer att jobba heltid!
  • nordanvind

Jag håller med TS. Familj och vänner är viktigast. Däremot kan det nog vara svårt att även njuta av dessa saker om man känner att man är misslyckad eller inte fullgjort sin potential. Detta behöver ju inte handla om just arbete. Jag personligen kan gå och gräma mig länge om jag inte vinner en boxning match. Tyvärr verkar det som att min talang inte räcker trots hård träning och det stör mig enormt. Så pass att jag inte kunnatuppskatta vad jag har på samarbete sätt som förr. Så jag måste hitta nåt annat ist. Det jag försöker säga är att det handlar om balans s. Man ska passa sig för risken att vakna upp nån dag kring 67 bast och undra varför man tillbringat livet på jobbet och missat att skapa värdefulla minnen för sin familj och vänner

asar och runor står mig bi
  • Eisa

Det är skönt att kunna säga "Okej, jag bokar ikväll" när sonen frågar om vi kan åka till Disneyland Paris.

Arbetet har dessutom alltid varit mitt "mission" med livet. Det genomsyrar hela mig. Jag skiljer inte på arbetstid och fritid. Jag ÄR mitt arbete och jag tänker aldrig gå i pension.

Jag har dessutom ett arbete som jag till stor del kan sköta hemifrån och när på dygnet jag vill.

Därför väljer jag att jobba heltid som ensamstående.

• Pescetarian
    Eisa skrev 2015-03-23 12:06:44 följande:

Det är skönt att kunna säga "Okej, jag bokar ikväll" när sonen frågar om vi kan åka till Disneyland Paris.

Arbetet har dessutom alltid varit mitt "mission" med livet. Det genomsyrar hela mig. Jag skiljer inte på arbetstid och fritid. Jag ÄR mitt arbete och jag tänker aldrig gå i pension.

Jag har dessutom ett arbete som jag till stor del kan sköta hemifrån och när på dygnet jag vill.

Därför väljer jag att jobba heltid som ensamstående.

Vad går ditt yrke ut på? Inom vilken bransch?
  • Abbe83
    Nu är jag arbetslös men jag skulle aldrig jobba heltid för jag vill inte och klara inte det pga olika diagnoser. För mig är familjen och mina intresse viktigast, vill tillbringa så mycket tid med min hund som möjligt. Jag ser bara arbete som något nödvändigt ont, vill bara jobba för att slippa oroa mig för ekonomin som jag gör nu. 
    Vill försörja mig själv och slippa känna ångest över att inte ha pengar till räkningar och mat. 
  • Eisa
    Pescetarian skrev 2015-03-23 12:14:39 följande:
    Vad går ditt yrke ut på? Inom vilken bransch?
    Adjunkt på en högskola.
  • Eisa

Sen tycker jag det är viktigt att vara en bra förebild för barnen. Ser att de har starka föräldrar som klarar både familj och arbete så får de själva ett högt självförtroende inför vuxenlivet. "Kan mamma kan jag, ty jag är sprungen ur henne".

• amia01

För mig är jobbet ett nödvändigt ont, trots att jag valt en utbildning och ett yrke som jag ändå trivs med, så finns så otroligt mycket mer jag vill göra med mitt liv. 
    Hittills har jag hunnit avverka arbete inom ett par olika sektorer, tävlingsidrott på landslagsnivå, två barn, fritidsaktiviteter som akvarellmålning,odling, jakt, hundar och datorer, har bott ett antal år utomlands (jobb och studier) driver eget företag och är aktiv som deltidspolitiker.
    Kvar att göra i livet: Skriva en bok, lära mig att bygga hus och skruva med motorer, köra grävmaskin, bygga en rök och lära mig att röka kött och fisk, skaffa höns, bygga ett eget sågverk och bli självförsörjande på virke, lära mig yoga, mm mm
    Skulle behöva minst ett par liv till för att hinna allt jag vill! 

• Eisa
    Eisa skrev 2015-03-23 12:29:37 följande:

Sen tycker jag det är viktigt att vara en bra förebild för barnen. Ser att de har starka föräldrar som klarar både familj och arbete så får de själva ett högt självförtroende inför vuxenlivet. "Kan mamma kan jag, ty jag är sprungen ur henne".

"ser DE att de har starka föräldrar" ska det stå.
  • nordanvind
    Eisa skrev 2015-03-23 12:29:37 följande:

Barnet kommer från pappan. Mamman e bara kapseln.
    asar och runor står mig bi
Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?