• Jesssssica

Varför jobbar ni så mycket?

Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.

Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?

Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova. 

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

• Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?
  • KiaL
    Kim Possible skrev 2015-03-23 22:41:03 följande:
    Så, du dömer andra mammor som gör andra val än du, men du dömer inte din man för att han gör det? 
    Men vänta lite här nu! Vart har jag skrivit att jag dömer andra mammor?
    Läs igen!
    För jag skrev FÖRÄLDRAR inte mammor. Och mig veterligen så betyder föräldrar både mammor och pappor.

Min sambo har haft mycket tid med sina barn som jag också skrev. Han har sett till att vara hemma med barnen så mycket han kan under sommarloven bla.
  • gbgumman
    emme12345 skrev 2015-03-23 22:30:06 följande:

Hur kom du in på lärare i ditt resonemang?Jag är lärare och tjänar som du. Jag har fast arbetstid på i snitt 45,5 h i veckan, det är lärares avtal genom bilaga M som det heter om man inte har vanlig semestertjänst. Lägg där till att föräldrar ringer när det passar dem och inte mig, dvs på min arbetstid. Jag får dessutom lägga min arbetstid på min fritid för att det ska passa föräldrar att komma och få infomation om sitt barn dvs mina egna barn får stå tillbaka för andras arbeten. Visst är jag ledig lite längre på sommaren och har ett sport och påsklov men jag kan aldrig välja när jag vill vara ledig. Aldrig ta komp eller övertid på barntid vilket innebär att jag aldrig skulle kunna ta ledigt en vecka och åka på semester utanför loven. Så är vårt avtal skrivet så du får nog hitta en annan yrkesgrupp att jämföra dig med om vi ska "tycka synd om dig" smile5.gif . Jag gnäller dock inte med detta för jag har valt att bli lärare och älskar mitt jobb!

Menar du att alla andra kan välja att ta ledigt när som helst.

1 nej jag måste ansöka om ledigt och det är verkligen inte säker jag får.

2 jag har barn som går i skolan (många människor har det). Då får man vackert ANSÖKA om ledigt för loven.

Höll på att bli nekad sportlovet för att en kollega utan barn också ville vara ledig då.

Nästa år tillhör jag dem som har sist chans på sportlovet. Tror du man vågar boka något då? Skulle ge mycket för möjligheten att kunna veta när man får ledigt i förväg.

Jag är så trött på lärare som tror alla andra kan vara lediga när som helst. En märklig sak är att på mina barns skolor är det inte helt ovanligt att barnen kommer hem och säger att de har vikarie och deras lärare har ledigt och är i Thailand eller liknade. Så helt omöjligt verkar det inte vara.
  • gbgumman

Nej de har inte semestertjänst!

• MadHatter
    KiaL skrev 2015-03-23 23:07:15 följande:

Men vänta lite här nu! Vart har jag skrivit att jag dömer andra mammor?

Läs igen!

För jag skrev FÖRÄLDRAR inte mammor. Och mig veterligen så betyder föräldrar både mammor och pappor.

Min sambo har haft mycket tid med sina barn som jag också skrev. Han har sett till att vara hemma med barnen så mycket han kan under sommarloven bla.

Men då undrar du inte som ts då, som du skrev först för att du menar att man precis som din man kan jobba heltid och ändå ha tid för familjen?
  • MadHatter
    gbgumman skrev 2015-03-24 05:46:00 följande:

Menar du att alla andra kan välja att ta ledigt när som helst.

1 nej jag måste ansöka om ledigt och det är verkligen inte säker jag får.

2 jag har barn som går i skolan (många människor har det). Då får man vackert ANSÖKA om ledigt för loven.

Höll på att bli nekad sportlovet för att en kollega utan barn också ville vara ledig då.

Nästa år tillhör jag dem som har sist chans på sportlovet. Tror du man vågar boka något då? Skulle ge mycket för möjligheten att kunna veta när man får ledigt i förväg.

Jag är så trött på lärare som tror alla andra kan vara lediga när som helst. En märklig sak är att på mina barns skolor är det inte helt ovanligt att barnen kommer hem och säger att de har vikarie och deras lärare har ledigt och är i Thailand eller liknade. Så helt omöjligt verkar det inte vara.

Fast jag tror att hen skrev så för att den vars citat hen besvarade antydde att lärare var ett mindre arbetsamt jobb som betydde "jobba mindre" och att emme då gick i försvar.
  • modsey
    KiaL skrev 2015-03-23 22:33:35 följande:

Har också undrat detsamma. Har hört en del föräldrar som nästan blivit osams om vem som ska slippa vara föräldraledig.

De vill ha barnen men inte va hemma med dem.

Min sambo har eget företag och jobbar väldigt mycket. Både helger och vardagar. Han gillar sitt jobb och trivs att vara på jobbet. Och tycker om att det alltid finns ordentligt med pengar.
    Istället  så kan han ta lite extradagar ledigt här och där samt ta ut många semesterveckor på sommaren så det yngsta barnet slipper fritids helt.

Jag är tvärtom. Barnen går före allt. Jag skiter i karriären och pengarna och är glad om jag får lön så att vi klarar oss. Därför har jag valt att jobba deltid natt för då får jag tid med allt som har med familjen att göra. Blir tillräckligt stimulerad av familjen och vännerna. Jobb är egentligen bara ett måste för att kunna leva.

"Har alltid undrat detsamma" skriver du.
    vad säger din man när du undrar det till honom??
  • gbgumman
    MadHatter skrev 2015-03-24 06:05:15 följande:
    Fast jag tror att hen skrev så för att den vars citat hen besvarade antydde att lärare var ett mindre arbetsamt jobb som betydde "jobba mindre" och att emme då gick i försvar.
    Möjligt att hen gick i försvar men hen gjorde själv ett påhopp.
  • traveler
    emme12345 skrev 2015-03-23 22:30:06 följande:

Hur kom du in på lärare i ditt resonemang?Jag är lärare och tjänar som du. Jag har fast arbetstid på i snitt 45,5 h i veckan, det är lärares avtal genom bilaga M som det heter om man inte har vanlig semestertjänst. Lägg där till att föräldrar ringer när det passar dem och inte mig, dvs på min arbetstid. Jag får dessutom lägga min arbetstid på min fritid för att det ska passa föräldrar att komma och få infomation om sitt barn dvs mina egna barn får stå tillbaka för andras arbeten. Visst är jag ledig lite längre på sommaren och har ett sport och påsklov men jag kan aldrig välja när jag vill vara ledig. Aldrig ta komp eller övertid på barntid vilket innebär att jag aldrig skulle kunna ta ledigt en vecka och åka på semester utanför loven. Så är vårt avtal skrivet så du får nog hitta en annan yrkesgrupp att jämföra dig med om vi ska "tycka synd om dig" . Jag gnäller dock inte med detta för jag har valt att bli lärare och älskar mitt jobb!

Hej Emme

Kul att du trivs på ditt jobb och att du har en bra lön. Men hur kommer det sig då att det ganska ofta pratas om lärarnas löner i skoldebatten?

Här är ett utdrag på gymnasielärares löner från lönestatistik.se. Man behöver kanske inte dra så stora växlar på den men det ger ju en liten fingervisning om att det inte är så många lärare som har den lönen du har
  • traveler

En annan bra anledning till att jobba hårt och tjäna pengar är att vi alla någon gång skall gå i pension och då kan det ju vara skönt att kunna unna sig någonting

Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?