• Jesssssica

Varför jobbar ni så mycket?

Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.

Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?

Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova. 

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

• Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?
  • Unaangelita

Jag jobbar mycket för att det är ett bra sätt att tjäna bra pengar. Jag älskar vardagslyx, kunna köpa ( i princip) vad jag vill när jag vill, behöver aldrig tacka nej till varken resor, bio eller middag pga jag inte har råd osv..
    Har valt ett skiftarbete så jag är helt ledig var tredje vecka och är fri så jag kan göra precis vad jag vill. De två veckorna emellan ledigheten jobbar jag som ett as.
    Har även 5 veckors semester plus 10 dagar kompledigt varje år då jag har ett dygnet-runt jobb och jobbar alla dagar om året, vare sig den är röd eller ej.

Men detta är för tillfället. När jag får barn och familj så vill jag inte jobba heltid. Och kommer troligtvis inte behöva göra det heller. Men innan storken kommer så sliter jag och njuter av pengarna Skrattande

• jenny99

Jag kan bara jobba med det jag tycker är roligt/utvecklande/givande.Jag kan aldrig jobba för att bara överleva,då skulle jag må väldigt dåligt.När jag började jobba 50-60% blev omgivningen och kollegor mycket dömande.Jag blev förvånad att de dömde mig och frågade mig,hur ska du klara dig när du går i pension?Det är nog ända gången i mitt liv då jag blivit dömd.Nog att jag fick barn när jag var omyndig,och sagt upp mig från ett fast arbete för ett vick,eller plötsligt flyttat till annan stad utan jobb eller ens packat klart lägenheten,nejdå då var det positiva reaktioner.Men att gå ber i tid,fy skam.Jag själv kan inte gå tillbaka till heltid,möjligtvis en period eller jobba 90%.Om min man blev sjuk hade jag jobbat heltid så att allt ska fungera ekonomiskt.Förut jobbade jag heltid i många år,och hade småbarn,träna och träffa vänner.Ja man får det nog att fungera men för många så orkar inte kroppen jämt.

• detkanskefunkar
    KiaL skrev 2015-03-23 22:33:35 följande:

Har också undrat detsamma. Har hört en del föräldrar som nästan blivit osams om vem som ska slippa vara föräldraledig.

De vill ha barnen men inte va hemma med dem.

Min sambo har eget företag och jobbar väldigt mycket. Både helger och vardagar. Han gillar sitt jobb och trivs att vara på jobbet. Och tycker om att det alltid finns ordentligt med pengar.
    Istället  så kan han ta lite extradagar ledigt här och där samt ta ut många semesterveckor på sommaren så det yngsta barnet slipper fritids helt.

Jag är tvärtom. Barnen går före allt. Jag skiter i karriären och pengarna och är glad om jag får lön så att vi klarar oss. Därför har jag valt att jobba deltid natt för då får jag tid med allt som har med familjen att göra. Blir tillräckligt stimulerad av familjen och vännerna. Jobb är egentligen bara ett måste för att kunna leva.

Ja, så är det för mig också. Att jobb bara är ett måste för att överleva. Hade det varit möjligt så hade jag ägnat all min tid åt min familj.
    Kim Possible skrev 2015-03-23 22:41:03 följande:
    Så, du dömer andra mammor som gör andra val än du, men du dömer inte din man för att han gör det? 
    Va!? Hur kunde du tolka inlägget så?

• gbgumman
    traveler skrev 2015-03-24 08:41:36 följande:

Vad är detta för siffror? Nyfiken
  • traveler

Lönestatistik för lärare i sthlm

gbgumman skrev 2015-03-24 09:48:03 följande:
    Vad är detta för siffror? Nyfiken
  • Curlar
    Illusion skrev 2015-03-23 21:54:33 följande:
    En input.

Att skaffa/ha barn är ju en form av samhällsansvar då det är det som håller samhället i rullning om man säger så. Det vore ju kontraproduktivt om det skulle slå ut sig genom ett ökat skattetryck för dessa. Jag kan verkligen visualisera mig den bilden där du är gammal och är behov av vård, men det finns ingen personal som kan hjälpa dig eftersom det i princip var skattemässigt straffbart att skaffa barn. 
    Det är samhällsansvar när du betalar för ungarna du väljer att skaffa. Är jag i behov av vård kan jag betala för den med, det är samhällsansvar, att inte ligga nån annan till last.
  • Sanjos

Så länge som man klarar sig på sin lön att få det att gå runt med det nödvändigaste och även har pengar över till övrigt så finns det ingen anledning till att jobba mer än vad man behöver. Inte värt det enligt mig att tjäna mer pengar för att man vill ha lite lyxigare saker om det innebär att man knappt har tid med familj, vänner mm och kanske dessutom blir utbränd på köpet!

Man lever nu och det är det som räknas. Visst är det bra att tänka på pensionen men man kanske inte lever då! Vet en hel del som dött innan de hunnit gå i pension. En hade bara några månader kvar men blev hastigt sjuk och dog!

Mina barn föredrar att jag är mer hemma och hittar på nåt med dem. Vilket jag värdesätter mer.!

Trots arbetslöshet, studier och deltidsjobb har jag kunnat hitta på olika saker med dem som tex Liseberg, camping mm varje sommar.

• KäntBärtil
    Jesssssica skrev 2015-03-22 20:37:40 följande:

Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.

Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?

Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova. 

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

Enda gången jag är bitter är när jag tänker på min jobbkarriär som slutade med 6 månaders sjukskrivning p ga utmattningssyndrom. Av detta lärde jag mig att bara jobba för pengar, inget annat. Arbetsgivare kör skiten ur folk och sedan fyller de på med nya. Anställda har ungefär samma värde som plastmuggarna på en offentlig toalett. Nu är jag arbetslös fullständigt omotiverad att jobba då det känns som att återvända till brottsplatsen. 
    Har jobbat som IT-säljare sedan 1994 på företag med hög personalomsättning och psykopatiska chefer. Insåg under min sjukskrivning att det är att föra våld på sig själv att jobba på de företagen. Visserligen hög lön men ibland ouppnåliga krav på resultat och fullständigt oförstående chefer som vänder personalen ryggen när de som mest behöver stöd och peppning.
    Om vi kastar pengar på dig så skall du kräla för oss din billiga IT-hora! är inställningen hos många arbetsgivare. Med hög arbetslöshet kan de ju hålla på eftersom det alltid finns intet ont anande personer som fyller på efter de som blivit förbrukade. Det är arbetsgivarnas marknad och det märks verkligen för då visar de sitt rätta ansikte.
  • Illusion
    Curlar skrev 2015-03-24 12:35:24 följande:
    Det är samhällsansvar när du betalar för ungarna du väljer att skaffa. Är jag i behov av vård kan jag betala för den med, det är samhällsansvar, att inte ligga nån annan till last.
    Vilken föräldrar i regel gör. 
  • beccagranen

Jobbar heltid 4 dagar i veckan, och det passar mig bra. Trivs med att jobba och tycker inte att jag fick mer tid för barnen när jag jobbade deltid, däremot ett obetalt deltidsarbete som hushållerska.. fredagar när jag är ledig, då har jag kvalitetstid med 3åringen medans den stora är i skolan på förmiddagen. Innan äldsta kommer hem från skolan sover lillan middag, då passar jag på att städa undan så att all fokus hamnar på barnen och det fortsätter hela helgen. Så jag känner inte behovet av att jobba korta dagar, det ger mig inte mer tid med barnen, jag finns bara i närheten. Sen mår jag bättre av att få vara mer än bara mamma dygnet runt, jag trivs med mitt jobb och om jag mår bra får barnen också en välmående mamma.

Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?