Jesssssica skrev 2015-03-22 20:37:40 följande:
Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.
Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
Är det verkligen att leva?
Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova.
Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?
Enda gången jag är bitter är när jag tänker på min jobbkarriär som slutade med 6 månaders sjukskrivning p ga utmattningssyndrom. Av detta lärde jag mig att bara jobba för pengar, inget annat. Arbetsgivare kör skiten ur folk och sedan fyller de på med nya. Anställda har ungefär samma värde som plastmuggarna på en offentlig toalett. Nu är jag arbetslös fullständigt omotiverad att jobba då det känns som att återvända till brottsplatsen.
Har jobbat som IT-säljare sedan 1994 på företag med hög personalomsättning och psykopatiska chefer. Insåg under min sjukskrivning att det är att föra våld på sig själv att jobba på de företagen. Visserligen hög lön men ibland ouppnåliga krav på resultat och fullständigt oförstående chefer som vänder personalen ryggen när de som mest behöver stöd och peppning.
Om vi kastar pengar på dig så skall du kräla för oss din billiga IT-hora! är inställningen hos många arbetsgivare. Med hög arbetslöshet kan de ju hålla på eftersom det alltid finns intet ont anande personer som fyller på efter de som blivit förbrukade. Det är arbetsgivarnas marknad och det märks verkligen för då visar de sitt rätta ansikte.