• Jesssssica

Varför jobbar ni så mycket?

Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.

Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?

Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova. 

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

• Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?
  • Froststar

Hade inte både jag och min sambo jobbat heltid med det vi arbetar med hade vi inte haft råd med vår fritid, med hus och bilar. Och att betala all j*vla skatt för att andra ska kunna gå ner till deltid och ta hand om alla sina ungar och att gå och skrota. 

Om inte vi hade behövt betala så pass mycket skatt som vi gör (inkomstskatt, bilskatt, moms, allt möjligt annat) hade vi kunnat arbeta betydligt mindre, ha privata försäkringar för all vård och allt annat vi behöver och ändå kunnat ha råd med det som vi har nu.

Det kan vara bra att tänka lite längre än näsan räcker, vet du.

Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Froststar
    Froststar skrev 2015-03-23 14:06:44 följande:

Hade inte både jag och min sambo jobbat heltid med det vi arbetar med hade vi inte haft råd med vår fritid, med hus och bilar. Och att betala all j*vla skatt för att andra ska kunna gå ner till deltid och ta hand om alla sina ungar och att gå och skrota. 

Om inte vi hade behövt betala så pass mycket skatt som vi gör (inkomstskatt, bilskatt, moms, allt möjligt annat) hade vi kunnat arbeta betydligt mindre, ha privata försäkringar för all vård och allt annat vi behöver och ändå kunnat ha råd med det som vi har nu.

Väldigt provocerande TS för oss som tar vårt ansvar och inte gnäller över att vi måste ägna tid åt att lämna våra barn som vi själva skaffat på dagis. Vad har det överhuvudtaget med restiden för arbetet att göra? Jag slutar aldrig förvånas över vad det finns för människor därute.
  • Tacksamt
    Froststar skrev 2015-03-23 14:06:44 följande:

Ja,för vissa verkar det svårt att tänka längre än näsan räcker.....enough said.

• Eisa
    Froststar skrev 2015-03-23 14:08:47 följande:
    Väldigt provocerande TS för oss som tar vårt ansvar och inte gnäller över att vi måste ägna tid åt att lämna våra barn som vi själva skaffat på dagis. Vad har det överhuvudtaget med restiden för arbetet att göra? Jag slutar aldrig förvånas över vad det finns för människor därute.
    Hur kan det vara provocerande att någon är nyfiken på något och därför ställer en fråga i all välmening?
  • Froststar
    Eisa skrev 2015-03-23 14:37:03 följande:
    Hur kan det vara provocerande att någon är nyfiken på något och därför ställer en fråga i all välmening?
    Pga de här formuleringarna:
    - "Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon"
    Väldigt konstig synvinkel och referensramar.

- "
    Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?"
    Hon verkar glömma att vi andra som har faktiskt valt bort barn och som har satsat på välbetalda yrken som kräver lite mer faktiskt betalar en massa skatt för att andra ska kunna ägna sig åt sina ungar och slå sig för bröstet att de minsann är bra föräldrar som spenderar tiden med ungarna. Fast det hade de inte kunnat utan alla skattepengar som går till gratis MVC, BVC, barnbidrag, underhållsstöd, bostadsbidrag, socbidrag, osv. Som vi andra som arbetar inom den privata sektorn och betalar massor med skatt står för.

Det är faktiskt provocerande eftersom vi som har ansträngt oss och har bra bruttolöner ändå måste hålla andra med pengar och därmed får enbart ca hälften som disponibel inkomst. Utöver det betalar vi skatt på skatt för att momsen, bilskatten, pensionen, förtjänst på aktier, husförsäljning, etc, etc, etc i all evighet, har finansierats av redan skattade pengar. Tänk bara hur lite vi som ansträngt oss för att komma dit vi är hade behövt arbeta om inte vi fått finansiera andras lättja.
  • Froststar
    Tacksamt skrev 2015-03-23 14:32:27 följande:
    Ja,för vissa verkar det svårt att tänka längre än näsan räcker.....enough said.
    Då måste jag fråga dig: Hur blir det mitt ansvar eller en befogad extrakostnad för mig, att du ska få spendera extratid med dina fritidsintressen, d.v.s. dina barn?
  • Tacksamt
    Froststar skrev 2015-03-23 14:55:17 följande:
    Då måste jag fråga dig: Hur blir det mitt ansvar eller en befogad extrakostnad för mig, att du ska få spendera extratid med dina fritidsintressen, d.v.s. dina barn?
    What?!? Vad menar du? Förklara.
    Var och en får väl ta ansvar för sitt liv,eller?
    Fattar nada.
    Jag har inga barn.
  • Kim Possible
    boundforglory skrev 2015-03-22 21:41:02 följande:
    Det kan kanske vara ett svar på arbetslösheten och den väg Sverige verkar gå i framtiden. Det är igen ide att vilja arbeta eftersom man ändå inte är behövd på arbetsmarknaden?
    Mja, jag vet inte jag. Låter spontant mer som en dålig ursäkt och ett sätt att lägga över ansvaret på andra. Lite att det är alltid någon annans fel att det blir som det blir.

Kommer osökt att tänka på ett klassiskt Lorry-klipp "Vi har ju ingen lokal". 
  • Kjell2
    Jesssssica skrev 2015-03-22 20:37:40 följande:

Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.

Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?

Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova. 

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

En av anledingar att jag jobbar mycket är att jag känner att jag bidrar till något bra. Genom det arbete jag och mina kollegor gör så tar vi fram prylar som våra kunder runt om i värden vill ha. Vi ser till att det finns jobb för vår produktion och risken för nedläggning med arbetslöshet minskar.

Vi utvecklar säkra produktionsmetoder så ingen ska behöva göra sig illa på jobbet, vi gör produkter som sliter mindre på miljön.

För mig finns det en tillfredställese i att göra någoting bra, intet bara för mig utan även för andra..

• Tacksamt
    Froststar skrev 2015-03-23 14:51:51 följande:
    Pga de här formuleringarna:
    - "Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon"
    Väldigt konstig synvinkel och referensramar.

- "Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?"
    Hon verkar glömma att vi andra som har faktiskt valt bort barn och som har satsat på välbetalda yrken som kräver lite mer faktiskt betalar en massa skatt för att andra ska kunna ägna sig åt sina ungar och slå sig för bröstet att de minsann är bra föräldrar som spenderar tiden med ungarna. Fast det hade de inte kunnat utan alla skattepengar som går till gratis MVC, BVC, barnbidrag, underhållsstöd, bostadsbidrag, socbidrag, osv. Som vi andra som arbetar inom den privata sektorn och betalar massor med skatt står för.

Det är faktiskt provocerande eftersom vi som har ansträngt oss och har bra bruttolöner ändå måste hålla andra med pengar och därmed får enbart ca hälften som disponibel inkomst. Utöver det betalar vi skatt på skatt för att momsen, bilskatten, pensionen, förtjänst på aktier, husförsäljning, etc, etc, etc i all evighet, har finansierats av redan skattade pengar. Tänk bara hur lite vi som ansträngt oss för att komma dit vi är hade behövt arbeta om inte vi fått finansiera andras lättja.
    Det är väl isåfall lika provocerande för de som jobbat arslet utav sig och därför blivit sjuka/skadade att få höra att man är parasit,lat osv.
    förståelse,respekt.
    Många i dagens stressade samhälle som mår dåligt.
    Både de som jobbar,de som är sjuka,sjukskrivna,barnlediga osv.

Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?