Froststar skrev 2015-03-23 14:51:51 följande:
Pga de här formuleringarna:
- "Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon"
Väldigt konstig synvinkel och referensramar.
- "Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
Är det verkligen att leva?"
Hon verkar glömma att vi andra som har faktiskt valt bort barn och som har satsat på välbetalda yrken som kräver lite mer faktiskt betalar en massa skatt för att andra ska kunna ägna sig åt sina ungar och slå sig för bröstet att de minsann är bra föräldrar som spenderar tiden med ungarna. Fast det hade de inte kunnat utan alla skattepengar som går till gratis MVC, BVC, barnbidrag, underhållsstöd, bostadsbidrag, socbidrag, osv. Som vi andra som arbetar inom den privata sektorn och betalar massor med skatt står för.
Det är faktiskt provocerande eftersom vi som har ansträngt oss och har bra bruttolöner ändå måste hålla andra med pengar och därmed får enbart ca hälften som disponibel inkomst. Utöver det betalar vi skatt på skatt för att momsen, bilskatten, pensionen, förtjänst på aktier, husförsäljning, etc, etc, etc i all evighet, har finansierats av redan skattade pengar. Tänk bara hur lite vi som ansträngt oss för att komma dit vi är hade behövt arbeta om inte vi fått finansiera andras lättja.
Det är väl isåfall lika provocerande för de som jobbat arslet utav sig och därför blivit sjuka/skadade att få höra att man är parasit,lat osv.
förståelse,respekt.
Många i dagens stressade samhälle som mår dåligt.
Både de som jobbar,de som är sjuka,sjukskrivna,barnlediga osv.