• Jesssssica

Varför jobbar ni så mycket?

Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.

Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?

Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova. 

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

• Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?
  • Pescetarian
    Eisa skrev 2015-03-23 12:25:34 följande:

Adjunkt på en högskola.

Och du kan sköta jobbet hemifrån under dygnets alla timmar?
    Eisa skrev 2015-03-23 12:29:37 följande:

Sen tycker jag det är viktigt att vara en bra förebild för barnen. Ser att de har starka föräldrar som klarar både familj och arbete så får de själva ett högt självförtroende inför vuxenlivet. "Kan mamma kan jag, ty jag är sprungen ur henne".

Mitt barn får se att man faktiskt inte behöver springa i det största hamsterhjulet. Man klarar sig fint med små medel. Det handlar om planering och prioritering.
  • Pescetarian
    nordanvind skrev 2015-03-23 12:31:17 följande:

Barnet kommer från pappan. Mamman e bara kapseln.

Sovstund under biologilektionerna?

ÄGGET är den levande cellen, spermien är endast en kapsel som bär på mannens DNA.

Livet för människan börjar i livmodern, när ägg och spermie möts.
  • Eisa
    Pescetarian skrev 2015-03-23 12:36:35 följande:
    Och du kan sköta jobbet hemifrån under dygnets alla timmar?
    Eisa skrev 2015-03-23 12:29:37 följande:

Sen tycker jag det är viktigt att vara en bra förebild för barnen. Ser att de har starka föräldrar som klarar både familj och arbete så får de själva ett högt självförtroende inför vuxenlivet. "Kan mamma kan jag, ty jag är sprungen ur henne".

Mitt barn får se att man faktiskt inte behöver springa i det största hamsterhjulet. Man klarar sig fint med små medel. Det handlar om planering och prioritering.
    Jag förstår det synsättet också.

Nej dygnets alla timmar kan jag inte jobba hemifrån men en hyfsat stor del. Mycket läsande av examensarbeten och kandidatuppsatser. Det är olika på olika veckor också. Vissa veckor har jag nästan inga seminarier/föreläsningar och andra oftare.
  • lyft

Normala svensson lever otroligt tråkiga liv. Och alla tidningar och teveprogram dom kollar på säger till dom att dom ska jobba och ha karriär. Det enda dom pratar om med främlingar är vädret och vad dom jobbar med. Dom flesta är gifta och lever i ett förhållande där dom hellre jobbar över 16 timmar i veckan än åker hem till och umgås med. Dom flesta är belånade för resten av livet så jobbar dom inte och tjänar  in pengar till avbetalningarna så tar banken snart både vovve volvo och villa. Nä svenssons är en tragisk samling folk som lever sinna liv som myran äter skiter och jobbar.

• Eisa
    nordanvind skrev 2015-03-23 12:31:17 följande:
    Barnet kommer från pappan. Mamman e bara kapseln.
    hahaha
  • Annsiss

Men det finns faktiskt människor som gillar att jobba och trivs bra med det, varför är det fel?

• Pescetarian
    Annsiss skrev 2015-03-23 13:03:17 följande:

Men det finns faktiskt människor som gillar att jobba och trivs bra med det, varför är det fel?

Det är väl inget fel i det, så vida det inte går ut över ens barn.
  • Jasmin Karlsson
    Jesssssica skrev 2015-03-22 20:52:22 följande:
    Varför är en fast tjänst så viktig för dig? Återigen, jag dömer inte uran är nyfiken på hur andra resonerar.
    En fast tjänst är viktig för att det ger trygghet för framtiden, man kan planera familjelivet osv. Men å andra sidan kanske det är en falsk trygghet, arbetsgivaren kan ju ändå säga upp en närsomhelst pga "arbetsbrist".
  • Annsiss

Men vad menas med gå ut över barnen, när gör det det och på vilket vis, min man älskar både sitt jobb och sina barn och jag tror att det är väldigt positivt för dem att se nån som verkligen brinner för sitt yrke, jag tycker det är väldigt inspirerande och kul.

Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?