• Jesssssica

Varför jobbar ni så mycket?

Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.

Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?

Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova. 

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

• Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?
  • Tow2Mater
    Jorunn2 skrev 2015-03-23 19:12:35 följande:
    ...och nu glömde jag morgonbestyren - där går ju också minst en timme bort bara till praktiska, nödvändiga saker. Då är vi nere på två timmar. Som både ska räcka till kvalitetstid med barnen och partid med mannen... Nä..? Det går inte.
    Känner inte alls igen det du skriver. Tvärtom, mot bakgrund av ditt beskrivna heltidsarbetande liv känner jag mig mycket mycket effektiv! I alla situationer. :)
  • MeAngeleyes
    Jorunn2 skrev 2015-03-23 19:12:35 följande:

...och nu glömde jag morgonbestyren - där går ju också minst en timme bort bara till praktiska, nödvändiga saker. Då är vi nere på två timmar. Som både ska räcka till kvalitetstid med barnen och partid med mannen... Nä..? Det går inte.

Sen beror det ju på hur arbetstiden är förlagd hur mycket tid man får med barnen!

Jag t ex jobbar 9-18 och har ungefär en timmes resväg. Går upp 5:30 för att hinna med alla morronbestyr och åker senast 7:30 hemifrån (lämnar på dagis) jobbar 9 timmar, restid hem en timme så om jag är färdigjobbad till 18 så är jag hemma 19. Barnen somnar absolut senast 20 och jag helst innan 23... OM jag jobbar heltid vilket jag närapå måste om ekonomin ska flyta smärtfritt!

Inte mycket tid över till nånting annat än jobb känns det som ibland!
  • MEE83
    Jorunn2 skrev 2015-03-23 19:18:54 följande:
    Har det blivit så i Storbritannien nu? Jag har pluggat i England, men det är 20 år sedan. Då diskuterades just "top-up fees" kommer jag ihåg - men inte att studenterna skulle betala HELA studieplatsen själv?

Då, på 90-talet, fick alla som kom in i alla fall läsa EN utbildning gratis. Men man kunde inte typ ta en B.A. först och läsa läkarprogrammet sedan, utan då måste man hosta upp själv. Det var inte heller självklart att man skulle få betalt för alla åren om man bytte inriktning så att studietiden blev förlängd, utan det normala var att man fick gå gratis i tre år. (Med untantag för typ läkar- och veterinärprogrammen då.)

Det var även så att kostnaden för samhället inte var dold som den är här. Utan studenterna fick sina räkningar ifrån universitetet, som de skickade till sin municipality - som betalade direkt till universitetet. Jag tycker att det var ett bra system, för Sveriges studenter fattar inte hur mycket de kostar för samhället. Det gör att många inte tar vara på sin studietid tillräckligt mycket - de ser inte värdet i det.
    Ja, det är ett ganska nytt beslut, jag har för mig att det var 2010 som det röstades om det i house of commons, det var ganska stora studentprotester mot det, Tories och Liberalerna vann omröstning, och sedan dess är finns det vad jag vet inga universitet i Storbritannien, bortsett från i Skottland, som inte tar minst 6000 GBP. De flesta tar uppåt 9000 GBP.

Låter som ett ganska bra system, jag håller med om att det kan vara ett problem att kostnaden för samhällsnyttiga institutioner är dolda här, hade människor vetat vad allting kostar, hade kanske både värdet i en högre utbildning och studiemotivationen ökat.
  • Curlar

Jag jobbar ca 340 timmar i månaden, dom månader jag jobbar. Jag skulle gärna gå ner i arbetstid om skatten sänktes.
    Det bästa vore om föräldrarna tog mer ekonomiskt ansvar för sina barn, så skatten kunde sänkas för oss som valt bort barn. Höj skatten för föräldrar och sänk den för barnlösa.

• Tow2Mater
    Curlar skrev 2015-03-23 20:05:16 följande:

Höj skatten för föräldrar och sänk den för barnlösa.

Miljöbonus? :)
  • Velouria
    Jesssssica skrev 2015-03-22 20:37:40 följande:

Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.

Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.

Är det verkligen att leva?

Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova. 

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

För att jag måste, ekonomiskt sett.
    Good thoughts-Good words-Good deeds
  • fluu

Nu gör jag inte så, men kommer kanske att göra i framtiden. Jag skulle dock vilja påstå att rätt jobb visst kan vara ett liv.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • riboflavin

Jag är anställd på heltid och kan inte bara börja jobba deltid i en handvändning.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Rataxes

Heltid för mig är i genomsnitt ca 34 tim/v. (skiftarbete) Tar ofta ut övertid i kompledigt så i praktiken blir det ganska mycket mindre vissa år.

Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Froststar
    Curlar skrev 2015-03-23 20:05:16 följande:

Jag jobbar ca 340 timmar i månaden, dom månader jag jobbar. Jag skulle gärna gå ner i arbetstid om skatten sänktes.
    Det bästa vore om föräldrarna tog mer ekonomiskt ansvar för sina barn, så skatten kunde sänkas för oss som valt bort barn. Höj skatten för föräldrar och sänk den för barnlösa.

Helt med på det där  
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?