• Jesssssica

Varför jobbar ni så mycket?

Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.

Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?

Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova. 

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

• Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?
  • Mickan76

Jag fattar inte heller det där med att "göra karriär". Själv vill jag bara ha ett roligt jobb som jag trivs med. Det har jag också, som sjuksköterska. Jag älskar mitt jobb och jobbar 80% vilket ger en jättebra balans mellan jobb och fritid. Min man är civilingenjör och jobbar 90 %. Vi har tre barn.

• Kim Possible
    Mickan76 skrev 2015-03-23 15:47:45 följande:

Jag fattar inte heller det där med att "göra karriär". Själv vill jag bara ha ett roligt jobb som jag trivs med. Det har jag också, som sjuksköterska. Jag älskar mitt jobb och jobbar 80% vilket ger en jättebra balans mellan jobb och fritid. Min man är civilingenjör och jobbar 90 %. Vi har tre barn.

Det är rätt många som blandar ihop "göra karriär" med ett helt vanligt heltidsjobb. Det är inte nödvändigtvis samma sak. 

Irriterar mig rejält när jag läser om folk som gnäller om "karriärskvinnor", när de i själva verket avser helt vanliga kvinnor som valt (eller gör för att de måste) att arbeta hel- eller deltid som t ex undersköterska, lärare, receptionist eller liknande. Det är inte att "göra karriär", det är att ha ett helt normalt arbete. 
  • Kim Possible

Jag menar, någon som någonsin hört uttrycket "karriärsman" om en karl som jobbar normal heltid på ett helt vanligt jobb?

• kkwjerjkw

Själv ska jag gå ner i tid. Det finns så mycket mer att leva för än att bara jobba. :)

• Fru Darcy

Alltså... Ett dygn har 24 timmar, om jag jobbar heltid går 8 av dom timmarna åt till att jobba.

Låt säga att jag också sover 8 timmar, det ger 8 timmars ledig tid varje dag, lika många timmar som ägnas åt jobb.

Förstår inte varför vissa tror att man inte har något liv bara för att man arbetar heltid?

• Vinterankan
    Kim Possible skrev 2015-03-23 15:55:28 följande:

Jag menar, någon som någonsin hört uttrycket "karriärsman" om en karl som jobbar normal heltid på ett helt vanligt jobb?

Har också tänkt på det där. Många som ser det som negativt med karriärsmammor har män som satsar på karriären och är borta mycket. Eller har haft en frånvarande karriärspappa och mamma som jobbat lite och sett hur pappan jobbat för mycket. Är det inte då bättre att man som mamma tar sitt ansvar att jobba och tjäna pengar så att pappan inte jobbar mer än mamman? Sedan så finns det såklart en massa exempel (en hel del här i tråden) på familjer där båda går ner i tid och då gör man ju ett livsstilsval tillsammans att det är det man väljer. Men att ondgöra sig över mammor som jobbar heltid samtidigt som man har en man som jobbar mer än heltid är rent hyckleri.

Min mamma har alltid jobbat heltid och jag ser henne som den perfekta mamman och hoppas att jag är en lika bra förebild för mina barn.
  • Tow2Mater
    Tacksamt skrev 2015-03-23 17:56:31 följande:

Tror de flesta hellre har närvarande föräldrar.....

Hemskolar du?
  • Tacksamt
    Tow2Mater skrev 2015-03-23 18:03:50 följande:
    Hemskolar du?
    Ehh..nej. Varför undrar du?

• Froststar
    Tacksamt skrev 2015-03-23 15:00:58 följande:
    What?!? Vad menar du? Förklara.
    Var och en får väl ta ansvar för sitt liv,eller?
    Fattar nada.
    Jag har inga barn.
    Ja, jag kanske misstolkade ditt inlägg. Trodde att du menade mig när du skrev sådär. Ber om ursäkt i så fall.
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?