• Jesssssica

Varför jobbar ni så mycket?

Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.

Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?

Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova. 

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

• Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?
  • Tow2Mater
    Flashbulb skrev 2015-04-09 07:46:37 följande:
    Har jag barn, partner och en familj så ja, då spenderar jag hellre den tiden med dem. Är jag ensam är det en annan sak.

Att spela datorspel med sin son och att gå ut med hunden är samma sak. Man umgås med familjemedlemmar. Det finns inget att ångra.
    Om jag forstår dig rätt skulle du ångra att du la tid på studier som ledde till att du fick ett hyfsat jobb och kunde forsorja dig själv och dina barn, och onskar du inte gjort det utan istället levt på socialbidrag. Toppen.

Och du kommer på din dosbädd anse hunden är en familjemedlem jämställd med dina barn, som du är glad du spenderade tid med, istället for att spendera den tiden med dina barn. Toppen igen.
  • KäntBärtil
    Flashbulb skrev 2015-04-09 07:13:01 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article14312905.ab

Förstod du ens mitt inlägg?  Man umgås inte med sina barn när de spelar tv spel och man själv glor på tv.
    Varför inte spela TV/dataspel med barnen? Det gör jag och det är jätteskoj :)

Vi anordningar ofta LAN och övernattningar med 10st pojkar åldern 10-15 år (har en på 10 och en på 14).

Köket där de sitter ser ut som kaos men det tar jag gärna för de har skoj tillsammans, lär sig samarbeta och att respektera andra människor på nätet.

Andra föräldrar verkar leva kvar i 2005. De köper spel på skiva??? och har dessutom ingen koll på VAD barnen spelar för spel. Jag brukar prata med dem och försöka få dem att inse att det finns spel som inte är sexistiska, onödigt våldsamma eller olämpliga på andra sätt. När en 10-åring kommer med 18+ klassade spel som han fått i julklapp börjar man ju undra? Jag är "han som kan data" inom bekantskapskretsen och många frågar efter hur de kan övervaka sin barn utan att barnen märker det??? Hur är man funtad när man tänker kränka sitt barns integritet?

Enligt min mening är att sitta med närt barnen surfar, spelar ser film och vägleda dem i vad som är rätt redan i tidig ålder det bästa man kan göra. Det är ingen skillnad mot att se till att de läser lämpliga böcker eller respekterar varann när de leker ute. Att bara sätta barnen framför TV-spelet som en barnvakt anser jag är ansvarslöst och taskigt mot barnen.

En annan märklig företeelse är att föräldrarna skickar hit barnen utan att veta vem jag är??? Jag skulle aldrig skicka mina barn till en främmande familj på det sättet. När man ringer och vill träffa dem är de upptagna med annat?

Enda gången de hör av sig är när man säger att det kostar 100:-. För detta får de 24h barnvakt med mat (middag, kvällsfika, snacks och frukost), logi och en nybäddad säng.

Växlingskursen hos mig är 2 timmar utelek byts mot en timme innelek om det inte är skitkallt eller storm.
  • eld85

Jag jobbar heltid. För mig är det 10 dygnpass i månaden. Alltså 20 lediga dagar i månaden med barnen. För mig känns det inte som heltid, med tanke på all tid jag har hemma. Barnen är på förskolan Max 25 timmar i veckan. Jag trivs med mitt jobb och komma ut och träffa människor.

• Sweet Sofia
    KäntBärtil skrev 2015-04-11 10:15:25 följande:

Varför inte spela TV/dataspel med barnen? Det gör jag och det är jätteskoj :)

Vi anordningar ofta LAN och övernattningar med 10st pojkar åldern 10-15 år (har en på 10 och en på 14).

Köket där de sitter ser ut som kaos men det tar jag gärna för de har skoj tillsammans, lär sig samarbeta och att respektera andra människor på nätet.

Andra föräldrar verkar leva kvar i 2005. De köper spel på skiva??? och har dessutom ingen koll på VAD barnen spelar för spel. Jag brukar prata med dem och försöka få dem att inse att det finns spel som inte är sexistiska, onödigt våldsamma eller olämpliga på andra sätt. När en 10-åring kommer med 18+ klassade spel som han fått i julklapp börjar man ju undra? Jag är "han som kan data" inom bekantskapskretsen och många frågar efter hur de kan övervaka sin barn utan att barnen märker det??? Hur är man funtad när man tänker kränka sitt barns integritet?

Enligt min mening är att sitta med närt barnen surfar, spelar ser film och vägleda dem i vad som är rätt redan i tidig ålder det bästa man kan göra. Det är ingen skillnad mot att se till att de läser lämpliga böcker eller respekterar varann när de leker ute. Att bara sätta barnen framför TV-spelet som en barnvakt anser jag är ansvarslöst och taskigt mot barnen.

En annan märklig företeelse är att föräldrarna skickar hit barnen utan att veta vem jag är??? Jag skulle aldrig skicka mina barn till en främmande familj på det sättet. När man ringer och vill träffa dem är de upptagna med annat?

Enda gången de hör av sig är när man säger att det kostar 100:-. För detta får de 24h barnvakt med mat (middag, kvällsfika, snacks och frukost), logi och en nybäddad säng.

Växlingskursen hos mig är 2 timmar utelek byts mot en timme innelek om det inte är skitkallt eller storm.

Men du tycker det är helt ok att ta emot barn du inte känner?
  • Snusovic

For att det blvit en vana. Det har gjort att jag inte har sa manga narmre relationer da tiden inte racker till sa nu har jag egentligen inte nagot annat an jobbet att ga till, i gengald har jag en intakt som ar langt over snittet och ekonomiska mojligheter att gora vad jag vill om jag bara hade haft fritid.

Nar jag ser pa bekanta vet jag egentligen inte om jag gjort ett sa daligt val; vanner i forhallande med kravstora gnallkarringar som inte tillater dom nagot, vaninnor i relationer med kontrollfixerade valdsman som gor deras liv elandiga, da har jag det ganska bra som tillbringat min tid pa karriar istallet....

• KäntBärtil
    Sweet Sofia skrev 2015-04-11 12:14:12 följande:
    Men du tycker det är helt ok att ta emot barn du inte känner?
    Nej, jag ringer givetvis föräldrarna och kollar att det är okej och då låter de ibland som att jag ringer och stör.

Eftersom du inte gillar mig så letar du precis som alla andra kvinnor fel eftersom jag är en nagel i ögat på er :) Jag är HELT säker på att du ALDRIG skulle ställt frågan till en kvinna.
  • Sweet Sofia
    KäntBärtil skrev 2015-04-11 12:40:17 följande:

Nej, jag ringer givetvis föräldrarna och kollar att det är okej och då låter de ibland som att jag ringer och stör.

Eftersom du inte gillar mig så letar du precis som alla andra kvinnor fel eftersom jag är en nagel i ögat på er :) Jag är HELT säker på att du ALDRIG skulle ställt frågan till en kvinna.

Varför skulle jag ställa frågan till en kvinna? Jag ställde frågan till dig oberoende på du är man eller kvinna.

Så du tar emot främmande ungar så långe föräldrarna går med på det...?? Men du skulle aldrig låta dina barn vara hos främmande...?! Dubbelmoral!
  • Tonårsmamman1
    Sweet Sofia skrev 2015-04-11 12:44:11 följande:
    Varför skulle jag ställa frågan till en kvinna? Jag ställde frågan till dig oberoende på du är man eller kvinna.

Så du tar emot främmande ungar så långe föräldrarna går med på det...?? Men du skulle aldrig låta dina barn vara hos främmande...?! Dubbelmoral!
    Första gången barnen har en ny kompis med sig hem, är ju barnet främmande, men sedan lär man ju känna barnet. Så går det ju alltid till, eller menar du att du först lär känna barnet innan ditt barn får ta hem det?

• KäntBärtil
    Sweet Sofia skrev 2015-04-11 12:44:11 följande:

Min 10 åring skulle aldrig få det men gärna min 14 åring :) 

Den äldsta ringer själv och säger var han är och jag litar på hans omdöme. Det har hänt vid ett tillfälle att han inte ville sova över för föräldrarna var aspackade och gick omkring halvnakna. 

Den yngsta har dessutom tidvis svårbehandlad diabetes OCH glutenintolerans så jag låter honom inte sova över hos NÅGON tills vi fått bättre ordning på hans behandling.

Är du möjligen en av de som tycker det är bekvämt att skicka iväg barnen till andra så man får lite gratis barnpassning?
  • Sweet Sofia
    Tonårsmamman1 skrev 2015-04-11 12:53:09 följande:

Första gången barnen har en ny kompis med sig hem, är ju barnet främmande, men sedan lär man ju känna barnet. Så går det ju alltid till, eller menar du att du först lär känna barnet innan ditt barn får ta hem det?

Nu har du nog inte förstått allt.
  • modsey
    snedtak skrev 2015-04-07 18:43:56 följande:

Jag är precis som Vinterankan verkar vara fundersam över hur tid värderas. Ponera att jag jobbar 45 timmar i veckan och har råd att åka på semester med familjen och ägna oss åt sådant vi tycker är kul på helgerna utan att behöva tänka på pengar.

Är det då sämre än någon som jobbar 40 timmar och gymmar 5 timmar, men spenderar lika mycket/lite tid med familjen?

Något annat jag funderar på är varför en hobby skulle vara mer "ok" att ägna sig åt än ett jobb? Jag tycker det är mer meningsfullt att tex. utveckla solceller på jobbet (eller som en vän gör, teknik för att diagnosticera hjärnblödningar bättre) än att scrapbooka. Jag respekterar de som vill scrapbooka, och många har inte möjligheten att kunna arbeta med givande och roliga saker, men då vill jag att andra respekterar mina val.

jag håller så mycket med dig!
    Jag jobbar kanske i snitt 45 timmar i veckan men har nada och noll hobbys som tar tid som golf, gym, körsång eller vad det nu är folk gör ( vilket jag självklart tycker är ok! )Enstaka gånger går jag ut med några kompisar eller med maken och äter eller ser en film och någon gång per år reser jag utan barn med maken eller kompisar en långhelg. All annan tid spenderar jag med barnen hemma eller gör saker vi tycker om att göra. Allt från ingenting, till äventyrsbad, grilla korv i skogen, åka slalom en vecka i fjällen, bila till sydeuropa, hyra hus på Västkusten  osv. Vi kan unna oss det för att jag/ vi tjänar bra och med mindre jobbande skulle jag förutom mindre lön också få sämre arbetstider. Nu kan vi också unna oss och ger barnen ledigt i princip alla lov, sportlov, påsklov, jullov, höstlov och ett sommarlov på som i år 7 veckor. Inte heller det skulle vara möjligt om jag böt jobb
    Så jag kan inte för mitt liv förstå hur jag skulle vara en bättre förälder om jag jobbade säg 10 timmar mindre i veckan och förlorade de fördelar mitt jobb och lön ger!? Och jag tror inte alls jag kommer ligga på min dödsbädd och ångra det valet.!
Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?