Varför inte spela TV/dataspel med barnen? Det gör jag och det är jätteskoj :)
Vi anordningar ofta LAN och övernattningar med 10st pojkar åldern 10-15 år (har en på 10 och en på 14).
Köket där de sitter ser ut som kaos men det tar jag gärna för de har skoj tillsammans, lär sig samarbeta och att respektera andra människor på nätet.
Andra föräldrar verkar leva kvar i 2005. De köper spel på skiva??? och har dessutom ingen koll på VAD barnen spelar för spel. Jag brukar prata med dem och försöka få dem att inse att det finns spel som inte är sexistiska, onödigt våldsamma eller olämpliga på andra sätt. När en 10-åring kommer med 18+ klassade spel som han fått i julklapp börjar man ju undra? Jag är "han som kan data" inom bekantskapskretsen och många frågar efter hur de kan övervaka sin barn utan att barnen märker det??? Hur är man funtad när man tänker kränka sitt barns integritet?
Enligt min mening är att sitta med närt barnen surfar, spelar ser film och vägleda dem i vad som är rätt redan i tidig ålder det bästa man kan göra. Det är ingen skillnad mot att se till att de läser lämpliga böcker eller respekterar varann när de leker ute. Att bara sätta barnen framför TV-spelet som en barnvakt anser jag är ansvarslöst och taskigt mot barnen.
En annan märklig företeelse är att föräldrarna skickar hit barnen utan att veta vem jag är??? Jag skulle aldrig skicka mina barn till en främmande familj på det sättet. När man ringer och vill träffa dem är de upptagna med annat?
Enda gången de hör av sig är när man säger att det kostar 100:-. För detta får de 24h barnvakt med mat (middag, kvällsfika, snacks och frukost), logi och en nybäddad säng.
Växlingskursen hos mig är 2 timmar utelek byts mot en timme innelek om det inte är skitkallt eller storm.