• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Anonym (Nada)

Jag fick inga pengar vad jag kan minnas. Finare present möjligtvis.

• Anonym (Quexet)
    Anonym (Quexet) skrev 2015-04-09 19:42:55 följande:

Vet faktiskt inte riktigt hur mycket jag fick i pengar (är ju så länge sen Flört) men har för mig att det var 10 000:- 

Vi har tyvärr ganska små marginaler får ut mellan 25-30 000 i månaden, bor i hus o har tre barn, men vi har precis börjat prata om hur vi ska göra o det lutar åt att vi tänkte något som
    15 år Moppe (runt 10 000
    18 år Körkort + första bil (runt 30 000 + tillgång till sitt sparkonto (10 000
    20 år 20 000:-
    25 år 25 000:-
    30 år 30 000:-
    o med det sparande vi har till barnen idag skulle det fungera. Men det är inget vi har spikat än.

Haha det blev smileys istället för ) det var inte meningen! Skäms
  • Kim Possible

Minns inte riktigt, det är snart 30 år sen. Tror att jag fick ett pärlhalsband, men det kan ha varit ett guldarmband också. Endera fick jag då, det andra vid studenten ett år senare. De stod för en stor fest för mina kompisar hemma hos oss med mat och dryck. Lite småpresenter fick jag säkert också. 

Körkortet kostade 2800:-, har för mig att de betalade hälften av lektionerna, resten tog jag själv.

Fick en summa de sparat när jag flyttade hemifrån, inga 400' men hyfsat mycket i dåtidens värde (1986). 

Sonen fick nog 2000:- när han fyllde arton förra sommaren, plus lite småkrafs. När han flyttar hemifrån eller behöver till något stort kommer vi att rycka in om det behövs, så långt vi har möjlighet. Han har dessutom sparkonton och fonder (som fler än vi satt av pengar till).

Varför ska man behöva tacka nej till presenter och ekonomisk hjälp från föräldrar om de gärna vill ge? Bara för att missunnsamma och bittra människor inte har haft möjlighet till samma sak. Skillnad vore om man krävde pengar och prylar, samt skröt om det och såg ner på sina vänner för att de inte hade det lika förspänt.

Ärligt talat är det lika vidrigt med människor som ser ner på personer MED pengar som det är med människor som ser ner på andra för att de INTE har lika mycket pengar som de själva har. 

• Anonym (Jitterbugg)

Fick inte ett skit. Mamma hade inte råd. Har inga barn själv.

• Binary

jag fick en skuld på 1900000 på saker som de tecknat i mitt namn. Själv sparar jag till mina barn, vet ej vad slutbeloppet kommer att bli dock.

sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Binary
    Binary skrev 2015-04-09 20:04:38 följande:

jag fick en skuld på 1900000 på saker som de tecknat i mitt namn. Själv sparar jag till mina barn, vet ej vad slutbeloppet kommer att bli dock.

doh.. en 0a för mycket där
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Rafael90
    Anonym (Eeeh) skrev 2015-04-09 18:58:28 följande:
    Men va? Varför fick hon det?
    Hon är född drygt 2 år efter mig. När hon fyllde 18 hade jag flyttat hemifrån för nästan två år sen redan och hon hade blivit ganska bortskämd under tiden hon varit "ensambarn". Tror föräldrarna kom på lagom till hennes 18-årsdag att det vore bra med ett bidrag till vuxenlivet.
  • Anonym (Eeeh)
    Rafael90 skrev 2015-04-09 20:06:08 följande:
    Hon är född drygt 2 år efter mig. När hon fyllde 18 hade jag flyttat hemifrån för nästan två år sen redan och hon hade blivit ganska bortskämd under tiden hon varit "ensambarn". Tror föräldrarna kom på lagom till hennes 18-årsdag att det vore bra med ett bidrag till vuxenlivet.
    Så de har inte behandlat er olika på andra sätt? Jag tycker dock att de kunde ha kompenserat dig lite ändå.
  • GrönaDruvan

Kommer inte ihåg vad jag fick. Säkert nån lite finare present, men inget överdrivet och inga pengar. Möjligtvis högst nån 1000-lapp. Som sagt minns jag inte, men gissar på nåt sånt för jag vet ungefär hur mamma funkar

Troligtvis blev jag jättenöjd och tacksam, då jag nog inte förväntat mig nåt större eller massa pengar.

• Kyrkby
    Anonym (Bortskämd??) skrev 2015-04-09 14:17:33 följande:

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

SLUTA LEKA RIK FLICKA, DU TROLLAR !!! 
Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?