• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Mrs D

Tror jag fick runt 2000 kr, tårta och ett hemvävt gubbatäcke.

• Anonym (Eeeh)
    Rafael90 skrev 2015-04-09 18:42:20 följande:

Pengar fick jag inga, men fick "vanliga" presenter. Min syster fick 10 000 när hon fyllde 18.

Men va? Varför fick hon det?
  • Anonym (mamma Mia)

Vi är en familj med vanliga löner ca 38000 tillsammans, men vi lever väldigt sparsamt.

Billigt boende,köpt i slutet av 90-talet, samt att vi en ok insatts.

Vi har under alla år amorterat, billiga men mysiga semestrar, klädeinköp efter behov,ätit bra mat(mycket ekologiskt) lite godis och vuxengodis till helgen.

Ett lugnt mysigt liv med familj o vänner som vi trivs med.

Vi har ett barn.Han har heller aldrig gjort anspråk på att vilja ha några dyrare sake, men han har haft vad han behöver, inlines,cyklar,mobil,ordinär dator, ok kläder och mycket kärlek.

Vi har däremot sparat en hel del till starten i vuxenlivet. Han är nu vuxen sedan flera år tillbaka, har jobb,fin bostadsrätt i mellanstor stad

med låga lån. Han har samma ekonomiska tänkande som vi och är tacksam över den start i vuxenlivet som han fått. Han lever med sambo.De jobbar,amorterar, köper det han behöver,unnar sig sig en del,prioriterar och kan ha ett bra sparande.

De säger att de vill försöka göra detsamma till sina ev kommande barn.

Varför vara avundsjuka på andra. Många kan båda leva gott och få en del över om ni prioriterar vad som betyder mest för er.

Lycka till!

• Anonym (mamma Mia)

De kan unna sig,skulle det naturligtvis stå.

De har allt gemensamt

• Anonym (C)

Jag fick tillgång till mitt bankkonto. Där fanns ett arv och pengarna min pappa sparat varje månad från barnbidrag och barnpension, runt 1,8 miljoner. Jag vet att mina kompisar frågade samma sak när vi var lite över 20. De blev också sura över att jag hade fått pengar och kallade mig bortskämd. Själv tycker jag att det är värre att vara avundsjuk på någon som fått pengar enbart för att den ena föräldern gått bort, jag tycker att de var mer bortskämda som inte ens kunde uppskatta att ha båda sina föräldrar i livet utan tydligen gärna skulle bytt bort den ena för mindre än vad en trerummare kostar.

• gbgumman

0 kr men pappa betalde kontantinsatsen på vår bostad 7 år senare.

• Anonym (foto)

Jag fick en dig.kompaktkamera värde kanske 1500 kr. Den delade min familj och några släktingar på.

• Randig

När jag var 18 fick jag tillgång till mina körkortspengar/sparande mina föräldrar gjort på ca 22.000 kr. 

Är 27 idag och har inte tagit körkort än så de pengarna finns faktiskt kvar.

Vår son kommer få ca 40.000 när han blir 18. Vi lägger undan mellan 200-300 kr i månaden. Vi vill att de pengarna ska gå till körkort och studier typ. 

• Anonym (Quexet)

Vet faktiskt inte riktigt hur mycket jag fick i pengar (är ju så länge sen Flört) men har för mig att det var 10 000:- 

Vi har tyvärr ganska små marginaler får ut mellan 25-30 000 i månaden, bor i hus o har tre barn, men vi har precis börjat prata om hur vi ska göra o det lutar åt att vi tänkte något som
    15 år Moppe (runt 10 000
    18 år Körkort + första bil (runt 30 000 + tillgång till sitt sparkonto (10 000
    20 år 20 000:-
    25 år 25 000:-
    30 år 30 000:-
    o med det sparande vi har till barnen idag skulle det fungera. Men det är inget vi har spikat än.

• Anonym (Quexet)
    Anonym (C) skrev 2015-04-09 19:27:13 följande:

Jag fick tillgång till mitt bankkonto. Där fanns ett arv och pengarna min pappa sparat varje månad från barnbidrag och barnpension, runt 1,8 miljoner. Jag vet att mina kompisar frågade samma sak när vi var lite över 20. De blev också sura över att jag hade fått pengar och kallade mig bortskämd. Själv tycker jag att det är värre att vara avundsjuk på någon som fått pengar enbart för att den ena föräldern gått bort, jag tycker att de var mer bortskämda som inte ens kunde uppskatta att ha båda sina föräldrar i livet utan tydligen gärna skulle bytt bort den ena för mindre än vad en trerummare kostar.

Fy vad hemskt! Vad är det för människor?
Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?