• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Mrs D

Tror jag fick runt 2000 kr, tårta och ett hemvävt gubbatäcke.

• Anonym (Eeeh)
    Rafael90 skrev 2015-04-09 18:42:20 följande:

Pengar fick jag inga, men fick "vanliga" presenter. Min syster fick 10 000 när hon fyllde 18.

Men va? Varför fick hon det?
  • Anonym (mamma Mia)

Vi är en familj med vanliga löner ca 38000 tillsammans, men vi lever väldigt sparsamt.

Billigt boende,köpt i slutet av 90-talet, samt att vi en ok insatts.

Vi har under alla år amorterat, billiga men mysiga semestrar, klädeinköp efter behov,ätit bra mat(mycket ekologiskt) lite godis och vuxengodis till helgen.

Ett lugnt mysigt liv med familj o vänner som vi trivs med.

Vi har ett barn.Han har heller aldrig gjort anspråk på att vilja ha några dyrare sake, men han har haft vad han behöver, inlines,cyklar,mobil,ordinär dator, ok kläder och mycket kärlek.