• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Anonym (Lene)

Jag fick en guldring för 1200 kr och sedan mest blommor och kort. Blev lovad att få halkan betald när jag fick körkort (hände aldrig). Fick en guldfärgad klocka av min pappa.

Thats it. Oh, och kalas med släkten.

• Tjej18

Jag fick 500 kr och en tårta. Varför måste man få värsta grejerna bara för att man fyller 18? Nä, Helldre tjänar jag ihop pengarna till mitt egna körkort och egna bil. Inte fan ska min mamma pröjsa det!

• Anonym (L)
    Anonym (a) skrev 2015-04-09 16:15:40 följande:

Varför skulle detta göra mig till en sämre människa än någon som inte har råd med toalettpapper? Eller bättre för den delen. Jag ser inte hur en person är bättre, starkare eller finare för att han eller hon inte tar hjälp av sina föräldrar om de kan och vill hjälpa. Ska mina föräldrar sitta på pengarna tills de dör och jag ärver allt ändå vid +50 års ålder när de VILL och KAN hjälpa nu? De har gett mig en underbar uppväxt, i form av kärlek och uppfostran, och nu har de gett mig en ekonomiskt trygg start på livet. Varför är det fult? Ja, det är jättesynd om de föräldrar och barn som inte har den möjligheten, men varför hata de som har den? Sluta trycka ned andra människor. Man blir varken finare eller fulare som person för att man har pengar.

Jag här nu 20 år och har jobbat ett år med ett arbete jag skaffade helt själv, köpt en egen bostadsrätt utan föräldrarna, studerar med mycket höga resultat, lever sparsamt och ekonomiskt och jag förvaltar mina pengar med noggrannhet. Mina föräldrar har genom sin uppfostran och goda exempel lärt mig värdet av pengar och ansvar. Det hade dem gjort oavsett om de gett mig 0 kr eller 1 000 000 kr.

Jag håller med. Jag tycker också föräldrarna ska kunna hjälpa till om de vill. Det är bättre att man kan få hjälpen när den behövs (körkort, flytta hemifrån) än att kanske få dem som vuxen, fast anställd osv. när de varken gör från eller till. Självklart är pengar aldrig fel, men det jag menar är att man kanske är i större behov av dem precis när man tar steget till att bli vuxen och självständig, än när man bott hemifrån 40 år. Barnen kan inte hjälpa det. Hur mycket man sen ska hjälpa till är en annan sak för jag håller med om ett för stort "curlande" kan vara farligt. Men att resonera som så att "nu är ungen 18, nu ska jag inte hjälpa till överhuvudtaget" tycker jag är fel. Skaffar man barn så lovar du att alltid ta hand om ett annat liv moraliskt, inte bara tills de fyller 18. Jag tycker inte att det är något fel med att man hjälper sina barn även efter de fyllt 18. Tex att man bor hemma för att slippa ta studielån, men självklart att man betalar en liten summa eller utför hushållsarbete. Jag kommer också från en familj där man "haft så man klarat sig och lite mer" men absolut inte ekonomiskt oberoende och jag tycker också de är jobbigt när kompisar tycker man är "bortskämd". Jag har inte bett om att få saker och heller inte fått så mycket. Jag får hellre en dyr present EN gång än  massa småpresenter alltid. Jag tror inte heller att man blir mindre självförsörjande för att man får hjälp, när man väl står där med egen lägenhet så vet de flesta vad som gäller.
  • Anonym (Bortskämd??)
    Anonym (Kaka) skrev 2015-04-09 16:11:34 följande:

Någon 400000 kr plus plus vänskap? Nu tror jag inte att någon förälder bara trollar fram så mycket pengar utan att ha bra ekonomi. Det jag undrar är, varför blev ts kompisar "avundsjuka". Vad har ts berättat för de från början?

Nu förstår jag inte vad du menar. Att jag borde hitta vänner som har 400 000 kr? Varför skulle jag göra det? Jag älskar mina vänner oavsett hur mycket/lite pengar de har.

Frågan kom på tal eftersom en gemensam vän till oss fyller 18 snart och vi funderade vad vi ska ge henne. Vi hade något klurigt på gång, men någon av oss hade hört att hon ska få det av sina föräldrar. Jag blev frågad rakt ut vad jag fick av mamma och pappa, och jag svarade ärligt.
  • Anonym (Present)

Fick väl en vanlig present eller liknande. Mina föräldrar hade inte möjlighet att spara till oss, då hade vi inte överlevt vardagen. Vi har ett sparkonto till vår son nu, kommer även finnas till kommande barn, och sätter in lite pengar då och då. Hans farfar sätter även in pengar där istället för present vid födelsedag och jul. Man gör som man vill och vad man har möjlighet till!

• Anonym (Bortskämd??)
    Anonym (???) skrev 2015-04-09 16:00:16 följande:

Undrar om jag fick nnting utöver den vanliga hundralappen jag fortfarande får nästan 30 år senare. Har endast en gång fått en större summa pengar och det var när pappa dött. Då fick jag 25000:- för mamma visste att det skulle dröja massor med år innan jag fick ärva pappa genom mamma-han dog ung.

400000:- är extremt för mycket och extremt bortskämt! Jag hade 6000:- på fickan när jag flyttade hemifrån och vi skramlade till toapapper minns jag. Det är inte bra bli serverad allt och inte lära sig sköta sig själv! Ingen efter 18-19 ska vara beroende av sina föräldrar,man ska klara sig själv. Jag skulle hellre svälta än be mamma om hjälp,så gör man bara inte!

Jag har aldrig bett om någonting, inte ens när jag var liten. Däremot skulle jag be mina föräldrar om hjälp alla dagar i veckan, istället för att svälta. Det tror jag de allra flesta 19-åringar som fortfarande pluggar skulle göra.
  • MammasTvåSmå

Knappt nåt alls, minns att jag blev lite snopen med tanke på vilka summor mina syskon fått, men jag sa aldrig något om det.

Mina barn kommer ha runt 500000 när de blir vuxna, men det är inga pengar de får i handen, utan kommer gå till studier, körkort, bostad och dyl, finns det något över sen så får de resten att göra som de vill med.

Pengarna är inget de ens kommer känna till förens det ovan är aktuellt och de kommer få tjäna sina egna pengar när de är gamla nog om de vill ha extrapengar.

• LaLola
    Anonym (Bortskämd??) skrev 2015-04-09 14:17:33 följande:

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

Inget alls fick jag.
    Vet ingen annan i min ålder som fick något heller. Det var nog inte så vanligt "på den tiden".

Jag planerar inte att ge mina barn något heller förutom helt vanliga presenter. Förmodligen sånt som är bra att ha när man flyttar hemifrån.
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (???) skrev 2015-04-09 16:00:16 följande:

400000:- är extremt för mycket och extremt bortskämt! Jag hade 6000:- på fickan när jag flyttade hemifrån och vi skramlade till toapapper minns jag. Det är inte bra bli serverad allt och inte lära sig sköta sig själv! Ingen efter 18-19 ska vara beroende av sina föräldrar,man ska klara sig själv. Jag skulle hellre svälta än be mamma om hjälp,så gör man bara inte!

Läs det här inlägget:
    Anonym (a) skrev 2015-04-09 16:15:40 följande:

Jag fick en större summa (+120 000 kr) när jag fyllde 18 år (i form av fonder som sparats åt mig sedan jag föddes) och så medfinansierade mina föräldrar en bostadsrätt i Stockholm åt mig. 

Varför skulle detta göra mig till en sämre människa än någon som inte har råd med toalettpapper? Eller bättre för den delen. Jag ser inte hur en person är bättre, starkare eller finare för att han eller hon inte tar hjälp av sina föräldrar om de kan och vill hjälpa. Ska mina föräldrar sitta på pengarna tills de dör och jag ärver allt ändå vid +50 års ålder när de VILL och KAN hjälpa nu? De har gett mig en underbar uppväxt, i form av kärlek och uppfostran, och nu har de gett mig en ekonomiskt trygg start på livet. Varför är det fult? Ja, det är jättesynd om de föräldrar och barn som inte har den möjligheten, men varför hata de som har den? Sluta trycka ned andra människor. Man blir varken finare eller fulare som person för att man har pengar.

Jag här nu 20 år och har jobbat ett år med ett arbete jag skaffade helt själv, köpt en egen bostadsrätt utan föräldrarna, studerar med mycket höga resultat, lever sparsamt och ekonomiskt och jag förvaltar mina pengar med noggrannhet. Mina föräldrar har genom sin uppfostran och goda exempel lärt mig värdet av pengar och ansvar. Det hade dem gjort oavsett om de gett mig 0 kr eller 1 000 000 kr.

Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?