• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Anonym (Bortskämd??)
    Anonym (a) skrev 2015-04-09 16:15:40 följande:

Jag fick en större summa (+120 000 kr) när jag fyllde 18 år (i form av fonder som sparats åt mig sedan jag föddes) och så medfinansierade mina föräldrar en bostadsrätt i Stockholm åt mig. 

Varför skulle detta göra mig till en sämre människa än någon som inte har råd med toalettpapper? Eller bättre för den delen. Jag ser inte hur en person är bättre, starkare eller finare för att han eller hon inte tar hjälp av sina föräldrar om de kan och vill hjälpa. Ska mina föräldrar sitta på pengarna tills de dör och jag ärver allt ändå vid +50 års ålder när de VILL och KAN hjälpa nu? De har gett mig en underbar uppväxt, i form av kärlek och uppfostran, och nu har de gett mig en ekonomiskt trygg start på livet. Varför är det fult? Ja, det är jättesynd om de föräldrar och barn som inte har den möjligheten, men varför hata de som har den? Sluta trycka ned andra människor. Man blir varken finare eller fulare som person för att man har pengar.

Jag här nu 20 år och har jobbat ett år med ett arbete jag skaffade helt själv, köpt en egen bostadsrätt utan föräldrarna, studerar med mycket höga resultat, lever sparsamt och ekonomiskt och jag förvaltar mina pengar med noggrannhet. Mina föräldrar har genom sin uppfostran och goda exempel lärt mig värdet av pengar och ansvar. Det hade dem gjort oavsett om de gett mig 0 kr eller 1 000 000 kr.

Väldigt väldigt klokt sagt! :) Detta inlägg kan allihopa läsa! :)
  • elmadumle

En tusenlapp kanske vi gav barnen när de fyllde 18 och något litet extra. Körkort, bostad osv får de faktiskt betala själva, här där vi bor köper ingen ungdom lägenhet utan det är hyres som gäller för mindre hyra.

• Anonym (Kaka)
    Anonym (Bortskämd??) skrev 2015-04-09 16:53:32 följande:
    Jag har aldrig bett om någonting, inte ens när jag var liten. Däremot skulle jag be mina föräldrar om hjälp alla dagar i veckan, istället för att svälta. Det tror jag de allra flesta 19-åringar som fortfarande pluggar skulle göra.
    Men sluta nu, människan. Någon som får 400000 i fickpengar vet knappast hur det känns att svälta.
    Du tar illa upp att dina vänner inte blev lika glad som dig. Ja nu, skit happens. Gå vidare och hitta vänner på din nivå.
  • Anonym (Mackan)
    Anonym (Kaka) skrev 2015-04-09 17:16:14 följande:

Men sluta nu, människan. Någon som får 400000 i fickpengar vet knappast hur det känns att svälta.

Du tar illa upp att dina vänner inte blev lika glad som dig. Ja nu, skit happens. Gå vidare och hitta vänner på din nivå.

Du måste vara avundsjukan personifierad. Vad menar du med TS nivå? Vänner som frågar vad man fick och inte gillar svaret är inga bra vänner.
  • Anonym (Bortskämd??)

Nä, nu börjar du faktiskt göra mig irriterad! Nej jag tar inte illa upp därför, utan för att de dissar mig ENBART för att jag har pengar. Skulle du göra så om du fick veta att din närmaste vän har mer pengar än du? Tycker du det är vänskap?

Vad har det med saken att göra att jag inte vet hur det är att svälta?
  • Anonym (Pluggar)

Plugga vad?2000kr/månad för gymnasiet?? Det är ju löjligt. Ja, bortskämd. Men vännerna ska inte bli arga på dig.. Inte ditt fel ;)

• Utflykt i verkligheten
    Men vad är det med dig? Du framstår som oerhört bitter och oförmögen att ta till dig det folk säger.

Ts förväntade sig inte glädje, men däremot att sällskapet skulle kunna uppföra sig som folk.

Fokusera istället på att fundera över det några här inne har skrivit gällande ditt tidigare inlägg.
  • Anna Hbg

Fick ett pärlhalsband och ett restaurangbesök med mina föräldrar och min syster.

• Anonym (Eeeh)

Måste man få något stort när man fyller 18 år?

Jag fick lite kläder o.s.v.
    Pengar till körkort fick jag dock i studentpresent.

• Rafael90

Pengar fick jag inga, men fick "vanliga" presenter. Min syster fick 10 000 när hon fyllde 18.

Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?