• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Anonym (Lia)

Inga pengar, dock fick jag någon liten present samt blev lovad körkortet (som jag för övrigt ännu inte tagit, nu 18 år senare).

• Anonym (eeeh?)

När jag fyllde 18 var jag utbytesstudent i Italien och fick en fest och en träningsoverall med texten "Arrivano I Vichinghi"
    När jag kom hem fick jag övningsköra med pappa, och han hade köpt en ny stereo för att jag skulle bo hos honom (de skilde sig medan jag var borta).

När mina småbröder har fyllt 18 har de fått 15000 till körkort av mig.
    När barnen fyller 18 kommer de att få tillgång till sina sparkonton samt SKB-bosparkonton.

Enda anledningen att beräta för sina vänner att man har en massa pengar är om man bestämmer sig för att bjuda dem på något, annars är det onödig information och ses som skrytsamt. Jag vet inte om du är bortskämd, men du har en del sociala regler du behöver lära dig

• sirpa

Inte ett skit. Jag blev lovad ett körkort men det kom aldrig så jag fick ordna det själv. Nu är jag snart 30.

• Anonym (k)

Jag fick skadeståndspengar som mina föräldrar hållit för mig sen jag var yngre. Ungefär samma summa som du ts. De köpte även en lägenhet för mig pga dåligt samvete för allt svårt jag varit med om när jag var yngre, även fast inget var deras fel. Så innan man börjar gasta över andras pengar, vet man inte riktigt hur personen riktigt fått tag på det, och borde tänka till en extra gång. Mina vänner blev också sura över lägenheten, men ingen vet hur svårt livet varit för mig när jag var yngre. Därför måste man vara säker innan man sårar en anna person med flit.

• Ess

Jag fick körkort av mina föräldrar, men något speciellt i 18 års present fick jag inte.
    Kommer väl inte att ge mina egna barn heller något speciellt. De kommer att få tillgång till sina sparkonton, det lär knappast röra sig om några fantasi summor. Men jag hoppas att det räcker till körkort.

• Anonym (jodåsåatte)
    Anonym (Bortskämd??) skrev 2015-04-09 14:17:33 följande:

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

Jag fick inget märkvärdigare än en vanlig present. Har aldrig hört talas om folk som får stora summor pengar bara för att de fyller 18. Vissa har fått körkortet betalt. 
  • Anonym (jodåsåatte)
    sirpa skrev 2015-04-09 15:21:31 följande:

Inte ett skit. Jag blev lovad ett körkort men det kom aldrig så jag fick ordna det själv. Nu är jag snart 30.

Haha, är vi syskon? :D
  • Anonym (elin)

Jag tror inte att jag fick nånting. Därmot hade mina föräldrar sparat barnbidraget så det var de pengarna som betalade mina körlektioner.Förväntade mig inte att jag skulle få någon present eller pengar. Tacksam över att jag slapp betala för körkortet!

• Anonym (elin)

Jag tror inte att jag fick nånting. Därmot hade mina föräldrar sparat barnbidraget så det var de pengarna som betalade mina körlektioner.Förväntade mig inte att jag skulle få någon present eller pengar. Tacksam över att jag slapp betala för körkortet!

• Anonym (L)

Jag fick ett bidrag till körkortet, var nästan klar men fick ett paket med  5 körlektioner. Sen fick jag kanske 2000 totalt (500 av moster, farmor, farfar och morfar var). Fick ju visserligen tillgång till ett konto med en summa pengar med som farmor sparat åt mig sen jag föddes. Var kanske 50-60.000 på det. Tog ca 10.000 till körkortet, resten sparade jag till att flytta hemifrån. Men räknar inte det som att jag "fick" det då, de var ju av juridiska skäl det blev på 18 års dagen. På kvällen gick vi ut och åt. Sen fick jag säkert lite småsaker med men om jag ska sätta allt i ekonomiskt värde så fick jag (exkl. "farmors konto") kanske 6-7000. Har inga egna barn men tror inte jag kommer ge så himla mycket, först och främst får jag ju se vad jag har för ekonomi själv då men bil kommer jag inte att ge. En 18 åring kan låna föräldrarnas om det finns, onödig extrakostnad enligt mig om det finns bil i familjen redan. Sin sak om man bor ensam. Däremot kan jag tycka att det är viktigt att ha tillgång till bil, speciellt om du precis fått körkort så att du "håller det uppe". Min pojkväns syrra fick körkort för två år sen och har knappt kört sen dess. Livrädd när man åker med henne. :) Gällande stora summor tycker jag att det är bättre att ge tills barnet är lite äldre och flyttar hemifrån, det är då pengarna egentligen behövs. Jag tycker inte 18 är så stort egentligen, eftersom man i regel fortfarande bor hemma ändå och går i skolan så lyder man under föräldrarnas regler så man känner sig ändå som ett barn. Det enda jag tyckte va skönt med att va 18 var att kunna få beställa cider på krogen och få sköta mina bankärenden själv.

Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?