• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Anonym (Lia)

Inga pengar, dock fick jag någon liten present samt blev lovad körkortet (som jag för övrigt ännu inte tagit, nu 18 år senare).

• Anonym (eeeh?)

När jag fyllde 18 var jag utbytesstudent i Italien och fick en fest och en träningsoverall med texten "Arrivano I Vichinghi"
    När jag kom hem fick jag övningsköra med pappa, och han hade köpt en ny stereo för att jag skulle bo hos honom (de skilde sig medan jag var borta).

När mina småbröder har fyllt 18 har de fått 15000 till körkort av mig.
    När barnen fyller 18 kommer de att få tillgång till sina sparkonton samt SKB-bosparkonton.

Enda anledningen att beräta för sina vänner att man har en massa pengar är om man bestämmer sig för att bjuda dem på något, annars är det onödig information och ses som skrytsamt. Jag vet inte om du är bortskämd, men du har en del sociala regler du behöver lära dig

• sirpa