• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • weeme

Hm, läser på om gravidförsäkringar (sent ute denna gången) och tycker mig ana att Trygg hansas försäkring försämrats massor, alltså gratisvarianten mot förra graviditeten. Kanske läge att betala lite extra när man nu faktiskt är i riskzonen för komplikationer, hur har ni resonerat?

• weeme

Nu har jag funderat. Jag hade nog inte gratisvarianten förra gången....

• Redan47

Valde extra- utan tvekan. Ovadsett bolag är de väldigt lika gravid försäkring. Trygg H har gott renommé vad gäller om du behöver nyttja försäkringen.

• zaq1234

Jag tecknade gravid försäkring rätt så sent typ i v 30 men valde den dyra m de risker vi har. Vad är 1000 kr i sammanhanget när man lagt ner flera hundra tusen i denna resa... Så tänkte jag.

• JZ79

Weemee, vi valde Trygg-Hansa extra..känns värt att betala en slant i detta sammanhang. Tecknar du på på nätet och betalar direkt så börjar försäkringen gälla dagen efter. Tänkte som så att det är större risker nu och då känns det bra med extra försäkringen.

• weeme
    JZ79 skrev 2015-09-08 09:28:22 följande:

Weemee, vi valde Trygg-Hansa extra..känns värt att betala en slant i detta sammanhang. Tecknar du på på nätet och betalar direkt så börjar försäkringen gälla dagen efter. Tänkte som så att det är större risker nu och då känns det bra med extra försäkringen.

Gjorde det i natt, tänker också så. Det var så jag tänkte efter all MA förra gången också nu när jag minns...
  • weeme
    Redan47 skrev 2015-09-08 07:05:31 följande:

Valde extra- utan tvekan. Ovadsett bolag är de väldigt lika gravid försäkring. Trygg H har gott renommé vad gäller om du behöver nyttja försäkringen.

Jag lusläste alla villkor och "oberoende" undersökningar förra gången och valde dem, nu valde jag dem igen och hoppas de inte har ändrat sig... Nu är det bara att hoppas att jag/ vi inte behöver utnyttja försäkringen!
  • jmt

Bra att du påminde om försäkringen weeme! Jag ska kolla om mitt fack har nån bra variant, jag ska ju ha barnförsäkring nu men jag glömmer hela tiden att jag ska kolla upp det.

Redan, härlig mage! Jag saknar min ibland, har tom grinat lite över det

Bullen, hon är en riktig sötnos! Och fantastiskt att du donerar mjölk, måste kolla upp det. Jag är också så sjukt tacksam att vår donator hjälpte oss. Att ge liv, finns inte riktigt ord som räcker till för att beskriva hur tacksamma vi är.

Tack för svaren om snittet. Jag blöder bara brunt nu, men nr 2 är det klarött blod varje gång och gör svinont. Äter äckliga katrinplommon och linfrön men det hjälps inte.

• jmt

Milla, jag har köpt en belly binder men jag får ont av den. Känns som om den pressar ner såret. Har du den så att den täcker ärret eller ovanför upp mot revbenen? Jag förstår inte hur den ska sitta utan att skava.

Lite psykiskt är det kanske, har inte ens kunnat kolla på ärret än

MillaQ2 skrev 2015-09-05 06:27:18 följande:

Jag blödde rött första veckan sedan brunt eller rosa ett par veckor men inte varje dag . Dock kunde det komma rött igen om jag ansträngde mig för mycket, tex för lång promenad. Efter fem veckor bara pyttepyttelite rosa, nu sex veckor efter, ingenting. Hade inte så mycket ont på toa bara innan jag lyckats göra "nr två" . Var tvungen att dricka paraffinemulsion för att kunna det (det var lindrigare än Microlax). Smärtan över huvud taget tycker jag va r mest psykologisk, det kändes så obehagligt att veta att man blivit skuren i magen så den känslan förstärkte smärtupplevelsen. Plus hormoner som spökade. En stödgördel har jag tyckt var grymt skönt (tex carrywells belly binder). Förvånansvärt vad kroppen läker fort ändå!

• Snart lycklig

Jag tecknade Trygg-Hansas gravidförsäkring extra, alltså betalade dryga 1000:-. Fick precis ut 11400:-. :)

3000:- för akut kejsarsnitt, 3000:- för havandeskapsförgiftning samt 5400:- för neotiden (på sjukhus och hemma). Inte fel satsat alls!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus