• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • jmt

Hej på er!

Jag måste läsa ikapp i tråden, ligger över en vecka efter pga sjukhusvistelse. Fick kraftiga (alltså litervis) av blödningar fredags förra veckan efter att på torsdagen fått en livmodersammandragande medicin på Danderyds akut. Fick åka in akut på operation och spendera fre-mån på intensiven, sen gyn/kvinnokliniken avd till ons. Läkarna tror att blödningarna hade med min placenta Previa att göra så ett tips till de som måste snittas pga det, var noga med att läkaren hittar hela moderkakan och att livmodern drar ihop sig. Vill inte skrämma upp någon men det här var/är riktigt allvarligt.

Läser ikapp i tråden och återkommer!

Ha en bra helg!

• swede

Så spännande Milla :) Lycka till på onsdag.

Jmt, hoppas att du återhämtar dig bra. Väldigt tråkigt att höra vad du varit med om, men så skönt att höra att du fått hjälp och förhoppningsvis mår bättre dag för dag. Vilken vecka för dig. Skickar dig en stor kram

• Milla2016

Tack swede!

En fråga om det här med illamåendet! Har ni mått illa mest på morgonen? Jag mår inte så illa på morgonen, kan vara vaken en stund o behöver inte få i mig något direkt. Men efter frukost börjar illamåendet för att eskalera framåt lunch/eftermiddag. Någon annan som har/hade det så?

• Redan47
    Milla2016 skrev 2015-09-26 21:49:15 följande:

Tack swede!

En fråga om det här med illamåendet! Har ni mått illa mest på morgonen? Jag mår inte så illa på morgonen, kan vara vaken en stund o behöver inte få i mig något direkt. Men efter frukost börjar illamåendet för att eskalera framåt lunch/eftermiddag. Någon annan som har/hade det så?

Jag mådde mest illa i samband med mat. Men morgonillamående är väl det som skrivs mest om. Jag löste det genom att äta det "kroppen" tyckte va okey. Blev typ inga varma proteiner, men kokt ägg kallt funka bra, feta ost o tomatsallad, makrillfilé i burk.. Linser. Experimenterade men sett till att äta näringstät föda. Och mindre men ofta. Gärna innan hunger kommer.
    Vet en väninna som mådde illa o kräktes varje morgon grav igenom. Mitt lade sig runt v14, och successivt kunna ta in kött fisk fågel proteinerna. Kan ännu v32, inte äta allt.
  • Redan47

Jmt vilken resa! Krya på dig! Du måste va helt slut! Blir du fortsatt inlagd nu? Varm kram. <3

• MillaQ2

Vilken pärs jmt, krya på dig nu!

Milla2016, jag mådde inte illa alls. Nästan inga symptom överhuvudtaget. Det finns alla varianter :)

• weeme

Milla2016, jag har under alla graviditeter jag haft inte mått speciellt illa, men det lilla jag mått halvpyton så har det bara varit kvällstid.

jmt, fy tusan, hoppas du kryar på dig nu då. Minns hur darrig jag var efter min futtiga blodförlust, ta hand om dig!

• TyckOmMig
    HRE skrev 2015-09-26 11:04:04 följande:

Sitter här i soffan och känner MYCKET rörelser! Undrar om bebisarna kommer att sova mer när de kommer ut!!!

I torsdags hos BM hade jag återigen högt blodtryck och protein i urinen. BM ringde spec i Ystad där jag var i tisdags och då hade läkaren inte ens gjort någon journalanteckning.... Så det skulle bli en rapport om detta och det är inte
    mer än rätt. Man är på besök över en timme med tre personer i rummet och sedan finns ingen anteckning om vad som sagts.

Hur som ville BM jag skulle kollas ytterligare och i Ystad fanns ingen läkare på torsdagen och förlossningen hade fullt. Så jag fick tid i Malmö där jag ju gått innan! Nu blir jag där! De var väldigt bra denna gång och tog allt på stort allvar - gjorde ctg, och tog blodprover på mig. Fick tid igår fredags för flödeskontroll. Allt ser bra ut och ingen havandeskapsförgiftning. Men ska dit igen imorgon för ytterligare kontroll och sedan BM på måndag och spec igen på tisdag. Känns så skönt att äntligen bli kollad! Men det är ett heltidsjobb att vara gravid, haha!

Läkaren igår menade att i min situation är det inte bara ökad risk för havandeskapsförgiftning utan även för "bara" högt blodryck. Och det kanske är det som visar sig.

Innan har jag ju "bestämt" att bebisarna ska komma i v. 36 men nu känns det som de kan komma när som! Jag har lagt skydd i sängen om vattnet skulle gå.

Kan ju först skriva att bebisarna lär vara vakna väldigt mycket när de senare vaknar upp ur sin prematura värld här är det väldigt mkt sömnbrist må jag säga!
    Jag var oxså inställd på v 36-37 igångsättningen var bokad men så blev ju inte fallet utan redan v 33+0!Så klokt av dig att förbereda jag hade inte ens packat väskan...
    Nu går utvecklingen framåt varje dag ger små gossarna mer och mer tillbaka i form av sina mysiga leende då våra ögon möts och gurglande ljud det får en att orka ytterligare mera i dimman av sömnbristen!

Varit på efterkontroll på SPEC MVC i torsdags och tagit nya blodprover då jag hade så låga trombocyter vid det akuta snittet läkaren pratade om HELP syndrom vi får se i veckan som kommer vad svaret visar.
  • Frk Röd
    Milla2016 skrev 2015-09-26 21:49:15 följande:

Tack swede!

Jag mådde i stort sett aldrig illa på morgonen utan mitt illamående började på sen eftermiddag och kväll. Var dock aldrig så illa att jag behövde kräkas. Jag försökte "mota Olle i grind" genom att småäta nån liten skorpa då och då och dricka proviva. Hade alltid skorpor och proviva på nattduksbordet så jag kunde ta lite innan jag steg upp. Tog även lite proviva när jag var uppe på nätterna för att kissa.
  • Frk Röd
    jmt skrev 2015-09-26 20:59:04 följande:

Hej på er!

Jag måste läsa ikapp i tråden, ligger över en vecka efter pga sjukhusvistelse. Fick kraftiga (alltså litervis) av blödningar fredags förra veckan efter att på torsdagen fått en livmodersammandragande medicin på Danderyds akut. Fick åka in akut på operation och spendera fre-mån på intensiven, sen gyn/kvinnokliniken avd till ons. Läkarna tror att blödningarna hade med min placenta Previa att göra så ett tips till de som måste snittas pga det, var noga med att läkaren hittar hela moderkakan och att livmodern drar ihop sig. Vill inte skrämma upp någon men det här var/är riktigt allvarligt.

Läser ikapp i tråden och återkommer!

Ha en bra helg!

Men vilken fruktansvärd upplevelse för dig. Hoppas du återhämtar dig snart. Man kan ju tycka att det är läkarens arbete att "hitta" hela moderkakan, men man behöver tydligen vara med och "styra upp" överallt så att man får rätt vård.
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus