• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • zaq1234

Wonderstuck. Känner mig mossig m all amning. Men var det inte en konstig motivering? Jag kan förstå Sveriges regler eftersom det inte är en anonym donation, men om det är det vad är då vitsen att det står i journalen...funderade just på antalet journaler...en förlossningsjournal o en på BVC... Det är väl allt än så länge tror jag...

• Jag är bara jag

V.7,nästan 8. Blöder inte. Passerat tiden för när tvillingarna dog och jag började blöda sist. Samma vecka vårt barn dog -08. Fler och mycket starkare symptom än nånsin innan. Om det nu spelar roll. Konstant menskänsla så jag förstår hon som skrev i sin bok att hon gick med bindor första 10 veckorna! Går det över eller ska man ha känslan av blodbad varje gång man reser sig hela tiden ut?! Känner jag så här nästa vecka kanske jag ringer mvc.

• Redan47

Du får svar genom ett hcg prov. Och VUL såklart. Vi reagerar så olika svårt att svara på upplevelser.

• Jag är bara jag
    Redan47 skrev 2015-09-24 15:17:02 följande:
    Du får svar genom ett hcg prov. Och VUL såklart. Vi reagerar så olika svårt att svara på upplevelser.
    Tänker inte ta hcg-då får jag ju veta ändå före alla fester. Och VUL återstår att se om jag ens hinner till. Och vågar,kanske finns nåt annat sätt...
  • Redan47

Ja men nu verkar det ändå som du är uppfylld av spekulationer och det tar ju jätte energi och tankekraft. Frågan är vad du vill veta? När du undrar om det finns andra sätt. Om du vill veta om du är gravid: Stickan, hcg prov, VUL. Vill du bevisa att du inte är gravid: samma lika tre;)

Annars verkar konceptet "gilla läget "vara det lugnaste en tid framöver för dig.

Du kommer inte mensblöda förrän du slutar m medicin om du inte är gravid. Mindre blödningar är å andra sidan MYCKET vanligt. Jag blödde en hel dag, varje gång jag var på toa rann det..., och menssmärtliknande, det gjorde mig nervös naturligtvis. Men jag förblev gravid....och många med mig.

• HRE

Sitter här i soffan och känner MYCKET rörelser! Undrar om bebisarna kommer att sova mer när de kommer ut!!!

I torsdags hos BM hade jag återigen högt blodtryck och protein i urinen. BM ringde spec i Ystad där jag var i tisdags och då hade läkaren inte ens gjort någon journalanteckning.... Så det skulle bli en rapport om detta och det är inte
    mer än rätt. Man är på besök över en timme med tre personer i rummet och sedan finns ingen anteckning om vad som sagts.

Hur som ville BM jag skulle kollas ytterligare och i Ystad fanns ingen läkare på torsdagen och förlossningen hade fullt. Så jag fick tid i Malmö där jag ju gått innan! Nu blir jag där! De var väldigt bra denna gång och tog allt på stort allvar - gjorde ctg, och tog blodprover på mig. Fick tid igår fredags för flödeskontroll. Allt ser bra ut och ingen havandeskapsförgiftning. Men ska dit igen imorgon för ytterligare kontroll och sedan BM på måndag och spec igen på tisdag. Känns så skönt att äntligen bli kollad! Men det är ett heltidsjobb att vara gravid, haha!

Läkaren igår menade att i min situation är det inte bara ökad risk för havandeskapsförgiftning utan även för "bara" högt blodryck. Och det kanske är det som visar sig.

Innan har jag ju "bestämt" att bebisarna ska komma i v. 36 men nu känns det som de kan komma när som! Jag har lagt skydd i sängen om vattnet skulle gå.

• Missne
    JZ79 skrev 2015-09-21 23:41:21 följande:

En liten kort uppdatering innan det är dags att sova. Var hos Bm idag och allt ser bra ut v 24(23+5)

Hjärtslag/min 144

Bltr 120/80 (äntligen blivit högre, mådde riktigt dåligt när det sjönk efter nya migränmedicinen.

SF mått 27 cm ( första gången magen mätte, lite över kurvan BM tror det blir en stor bebis..vi har ju ingen aning om donatorernas födelsevikt. Viktskattning kommer göras i v32 när det är dags för tillväxtultraljud)

Hb 124

Glukos 4,2

Vikt +4,3 (gått ner lite, men det va ok eftersom jag har lite att "ta av"

I onsdags var jag på motsvarande kontroll (v23+5).
    Hjärtslag/min 150
    Bltr 130/80
    SF mått 23 cm
    Hb 132
    Glukos 7 (hade nyss ätit frukost - gröt med lingonsylt - normalt efter måltid)
    Vikt +5,5 sedan ET

Igår var jag dessutom äntligen och köpte nya bh:ar då jag under en längre tid haft problem med att brösten "ramlat ut" ur mina vanliga - så nu har man F i kupa - undrar var det ska sluta Känns inte som tillväxten har avstannat heller.
  • HRE

Missne, jag känner samma med brösten! Får visserligen ok plats i mina gamla men de skaver lite så känns som formen på brösten är helt annorlunda. Tycker det är svårt i vanliga fall att hitta rätt storlek och passform men nu är det ett skämt. Och större lär de bli när mjölken kommer igång...;.)

• Redan47

Ja Gud, brösten svällde upp på en gång. Mina ord bh var länge sedan jag kunde ha... Köpte en 80c. Den är oxåför liten. Köpte nu boob amningsbh, två olika, jätte skönt! Vill ju inte förstöra brösten utan bh, de blivit för tunga!

HRE ordning o reda viktigt! Tur du har en driftig BM! Ang hjärta, det sa min läk vid första besöket att det är det de i första hand kommer hålla koll på. Jag skriver upp mina resultat både puls o BT och redovisar för dem. För jag vill inte hamna"mellan skrivbordet" adm! Känns jätteviktigt.

Ja bebisar rockar ordentligt nu, häftigt. Jag har börjat ta in vatten...svullnar händer o fötter fort o även på natten. Uppe o kissar 2ggr/natt, massor.
    Jag vilar massor på dagarna. Och sover. Är tröttare än tröttast. Nätterna oroliga. Har kraftiga sammandragningar typ som gör ont på natten.

Missne gott att det rullar på!

Hur går det och hur mår ni nya gravida väntande på UL? Ni är välkomna i tråden med tankar o funderingar. Det var nog den jobbigaste väntan från hcg plus till VUL!

• Milla2016

Tack för omtanken Redan47. Har gått in i v 8 igår och mår mest illa hela dagarna. Köpte Seabands igår som hjälper lite. Samtidigt så "gillar" jag att må illa, det blir som verkligare på nåt vis att jag är gravid. VUL blir på onsdag...jättenervös inför det! Men jag tror att det finns ett litet hjärta som tickar på <3

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus