• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Kristin2015

Lana- Redan47 skrev hur du kan söka på gravidyoga/medicinsk yoga i ett inlägg tidigare idag. Eller sök på kurser att gå nära dig. Ta hand om dig väl och vila mycket. Håller tummarna för bra besked från oss båda från vul.

• supertjejen

Hej! Jag kliver in här trots osäkerhet, nu behöver jag lite kunskap. Jag hade en ganska riklig blödning under hela söndagen (v 4+6) sen stannade det av och har lugnat sig. Ytterst lite klumpar. Fick råd av kliniken att öka dos på utrogestan och estrofem till vardera 6 tabletter/vagitorirer om dagen. Känner mig fortfarande gravid, men min fråga: kan hormonerna helt stoppa av en blödning trots att missfall vill ut? Helt hopplöst med gravidtecken också när hormonerna har exakt samma biverkningar...hur kan man kolla om graviditeten är kvar i nuläget? Är det bara hcgstegring? I så fall måste jag väl ha ny remiss eller finns andra sätt? Hur hade ni gjort? Har varit sjukt nervös sedan i söndags! (Skrev samma sak i tråd för donation, fel av mig)

• Redan47

Jag har tagit hcg prov hela tiden nästan fram till VUL. Får inga remisser men tagit via werlabs och rest till labbet. Du ska se till att du har progestoron i kroppen så utrogestan vaginilat tog jag 800mg och ytterligare 200mg oralt till natten när värdet låg lite lågt och blödningar. Östrogenet se till att ligga jämt på den tex 6mg -8mg, minska inte den något!

• Blomman701

Tack för uppbackning! Pratat med Bvc-tant och hon bad om ursäkt, ska inte upprepas. Hon får en chans till. Tydligen vanligare att folk inte säger till utan bara byter bvc... Tycker ju om henne i övrigt, så fin mot vårt pyre.

• Wonderstruck

Hej! Det var diteri+stelkramp+polio och pneumokockvaccinet som de fick en extra gång. På neo sa de att detta var för att man upptäckt att endast de 3 vanliga vaccinationerna med detta vaccin inte gav fullt skydd på barn som fötts för tidigt. Jag vet inte var gränsen för att få extra vaccinationen går. Var på BVC på specialkontroll igår och då sade barnläkaren att v.30 är inga problem det är som fullgånget. Riktigt så kändes det inte när det låg två små pyren med CPAP i varsin kuvös på neo, men alt är väl relativt. nu mår de toppen iallafall.

Vi satsar på att sätta in ett 5-dagars embryo i slutet på Oktober. Ibland undrar jag om jag är tokig som vill ha mer att göra men det är verkligen helt fantastiskt att ha barn. Har aldrig känt mig så nöjd med livet som jag gör nu.

Jag såg att några inte planerade att säga hur barnet blivit till. Så hade vi också tänkt men barnläkaren som tog hand om flickorna när de var nyfödda kopierade just den biten ur min journal. Vi försökte få bort det genom IVO men fick avslag med motiveringen att hade vi gjort behandlingen i Sverige så skulle det upprättats en särskild journal där barnet kunde få reda på sitt ursprung. Eftersom det inte finns någon sådan journal skulle det stå med i deras vanliga journal. Var försiktiga om ni inte vill berätta.

• Lana68
    Kristin2015 skrev 2015-09-22 17:05:45 följande:

Lana- Redan47 skrev hur du kan söka på gravidyoga/medicinsk yoga i ett inlägg tidigare idag. Eller sök på kurser att gå nära dig. Ta hand om dig väl och vila mycket. Håller tummarna för bra besked från oss båda från vul.

Tack de ska jag göra då. Tack detsamma till dig! De kommer gå bra ska du se! Kram
  • HRE

Kristin2015 - jag hade tagit det lugnt med träningen fram till v. 12. Våra graviditeter går inte riktigt att jämföra med naturliga graviditeter. Sen tror jag promenader är väldigt bra och håller igång kroppen och blodcirkulationen. Vänta med rodden till v. 13. Lyssna på kroppen.
    Själv går jag promenader med hunden och på  vattengympa och det känns som väldigt "rätt" träning för gravida.

Inatt vände sig killen! Jag trodde det var tjejen som höll på för det var på hennes sida som det bubblade en hel massa. Men det är nog han som kickat till henne och flyttat på henne så det var där det kändes. Och imorse var magen helt ojämn och konstig. Var på UL idag och BM där menade att man visst märkte om en bebis vände sig.
    Igår hos vanliga BM hade jag protein i urinen och för högt blodtryck och blev remitterad till spec mvc idag. Blodtrycket var ännu högre men urinen fin. Och bebisarna mår bra och följer sin kurva. Ny koll på torsdag - känns skönt att bli kollad lite oftare. Trots allt tickar man av ganska många riskfaktorer för havandeskapsförgiftning: förstföderska, 46 år, tvillingar, äggdonation, min syster har haft det.

• Missne
    JZ79 skrev 2015-09-21 23:41:21 följande:

En liten kort uppdatering innan det är dags att sova. Var hos Bm idag och allt ser bra ut v 24(23+5)

Hjärtslag/min 144

Bltr 120/80 (äntligen blivit högre, mådde riktigt dåligt när det sjönk efter nya migränmedicinen.

SF mått 27 cm ( första gången magen mätte, lite över kurvan BM tror det blir en stor bebis..vi har ju ingen aning om donatorernas födelsevikt. Viktskattning kommer göras i v32 när det är dags för tillväxtultraljud)

Hb 124

Glukos 4,2

Vikt +4,3 (gått ner lite, men det va ok eftersom jag har lite att "ta av"

Skönt att allt såg bra ut Imorgon ska jag till Bm (23+5 också) så då får jag se vad motsvarande siffror blir.
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus