• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Missne
    Milla2016 skrev 2015-10-03 10:01:47 följande:

Tack underbara ni!

Hur kollar man immunförsvaret? Jag har ätit Prednisolon o Trombyl de två gånger jag lyckats bli gravid. En ganska låg dos Prednisolon (10 mg).

Vi är ganska många här tråden som gjort immunologisk utredning utomlands, i t ex Aten. Se tråden "Vi som snart  är gravida efter utredning i Aten". Kan rekommenderas. Verkar ju som att du svarar på behandling med prednisolon och trombyl, men att det inte räckt hela vägen. Kanskebehöver du IL och högre doser..
  • supertjejen

Tack för alla tankar och tröstande ord. Det är iaf fint att några finns med en. Lycka till i fortsättningen alla!

• JZ79
    Frk Röd, jobbigt med blodtrycket. Jag har ju också ungefär så lågt pga medicineringen mot migrän. Haft hjärtklappning till och från hela graviditeten. Det är lite mer nu när blodtrycket är lägre.. Fått samma svar att det är vanligt med hjärtklappning. Om du är orolig/eller blir värre tycker jag du ska göra ekg.
    Så roligt att läsa om hur det går för dig eftersom vi ligger så lika Solig Jag är i v 26 (25+3) nu.
  • Frazze

Hej på er alla! Jag hoppar in här på denna tråden nu efter äd i Riga. Gravid på första försöket, fastän att jag var stört säker på att det misslyckats. 2 veckor kvar till Vul då vi får se om allt ser bra ut och att det står rätt till och om det då är en el två.

Efter vi förlorade vår dotter i magen i v24 förra året så vågar man inte vara allt för optimistisk. Då var det mitt eget ägg med ivf och första försöket. Men de andra två försöken gick det inte, så då orkarde jag inte fortsätta med stressen ivf utan hoppade på äd direkt. Ångrar mig inte nu när jag sitter här och är gravid (förhoppningsvis en utvecklande graviditet)

Läste om Milla 2016 och supertjejen! Jag beklagar verkligen tjejer! Jag vet precis hur det känns! Det finns inget värre än att få upp hoppet och faktiskt bli glad, för att sen få det ryckt ifrån en! Därför vågar jag inte vara för glad åt min graviditet än. Men ge inte upp hoppet utan fortsätt att kämpa! Sörj ett tag och sen är det bara att bita ihop och köra på! Tillslut så är det vår tur oxå! Det måste vara vår tur någon gång! Styrkekramar till er!

• Redan47

Välkommen frazze! Grattis! Väntan på första VUL kändes som en evighet..,,
    Beklagar så att du miste ett barn. Har ni fått någon orsaksförklaribg? Medicinerar du blodförtunnande nu då?

• Frazze
    Redan47 skrev 2015-10-04 07:44:16 följande:

Välkommen frazze! Grattis! Väntan på första VUL kändes som en evighet..,,

Beklagar så att du miste ett barn. Har ni fått någon orsaksförklaribg? Medicinerar du blodförtunnande nu då?

Nä orsaksförklaring fick vi väl ingen, men vi var heller inte villiga att obducera henne.

När de tog hål på fostervattnet så såg de att det var en massa blod i det. De frågade om jag haft ont, men det hade jag ju inte. Sen när hon kom ut så såg vi att hon hade en komstig utväxt ur höger knä. Såg ut som en 1 cm stor blodbubbla som växt ut ur knät. Blodkärlsmissbildning el godartad tumör trodde de som förmodligen brustit så att hon sakta förblött De tog prover på moderkakan och allt såg jättebra ut! Inga fel på den alls sa de. Vi var inne på ultraljud på söndagen då jag inga fosterrörelser kände hela dagen, men då slog hjärtat och allt som man kan se på vanligt ul såg bra ut. På tisdagen var jon borta!

Denna gången så tar jag blodförtunnande, men bara varannan dag. Jobbiga är att jag inte blir av med mina spottings. Vissa dagar bara brunt blod, vissa dagar rött blod. Vad är det som blöder? Ska det någonsin sluta? Har ni andra som gjort Äd haft samma?
  • weeme

Välkommen Frazze, det är skönt att det känns som rätt beslut med ÄD! Spännande dagar fram till första VUL, vi har alla varit/ är på väg dit...

I går blev jag alldeles kall på morgonen när jag inte alls kände av den vanligtvis väldigt sprattlande bebisen. Drack saft, kaffe, tryckte som jag brukar men inget hände. Magen var också helt annorlunda, mer ihop sjunken. Ringde förlossningen och fick en tid för koll, kände ett litet sprattel så bebis levde i allafall. Vi åkte in- vad händer. Full rulle hela kontrolltiden, tack och lov!! Däremot upptäckte dr som gjorde ett ultraljud också att moderkakan nästan ligger över inre livmodermunnen (Heter det väl). De hade jättesvårt att se och fick gräva (AJ) en lång stund och vara två för att kolla. De tror inte den ligger helt över men väldigt nära. Kontroll igen om en månad. Skönt att det upptäcktes nu och inte vid förlossningen! Samtidigt blir jag lite sorgsen om det blir kejsarsnitt eftersom jag gärna skulle fått vara med om en vanlig trevlig förlossning där jag får var vaken efteråt till skillnad från förra gången. Men så klart, att få en frisk bebis är prio ett!

Nu har vi TUL på fredag.

• JZ79
    Frazze, välkommen!! Beklagar att ni tidigare förlorat ett barn Hjärta Håller tummarna att allt går väl denna gång. Jag hade blödningar mer eller mindre från v 6 till v 15-17 nånting. Väldigt vanligt med blödningar vid äd. Fick göra uppehåll med Trombyl och Fragmin i perioder, till slut satte de ut båda medicinerna eftersom jag blödde så mycket.

Weeme, min bebis busade också så med oss. Kände verkligen ingenting helt plötsligt men väl inte på sjukhuset så sprattlade Pyret som bara den Skrattande fast jag kände inget då heller. Skönt att kunna kolla allt är ok iaf. Har de inte sett innan att livmoderkakan legat så långt ner? Min ligger långt ner, men inte för mycket..de trodde att den snarare skulle flyttas uppåt i takt med att Pyret växer. Får se vad de säger vid TUL v 32.
  • Redan47

Frazze:sköra slemhinnor som blöder. Behöver absolut inte komma fr regionhögre upp. Super vanligt. Jag blöder typ varje dag näsblod. Men det är ju naturligtvis en stor skillnad för nerver än vaginala. Men just skörheten. Sprayar m saltvatten i ett.

Weene: usch vilken oro! Tack o lov för att det bara var en konstpaus!

Röd o Jz; va ni kommit långt! Redan!!!!! Mår ni bättre nu?

Ni med bebisar :hur har ni det?

• weeme

Ja, vad är det för sätt att skrämmas! Sedan dess har bebis sprattlat non stop om vanligt.. Lite förundrad över att jag skulle vara nöjd med att känna den varje dag en gång.. Öh... Nej tack det rådet lyssnar jag inte på.

Lite knepigt att de inte sett moderkakans läge förut, jag har ändå frågat om den varje gång eftersom den satt fram förra gången och dessutom fast.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus