• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze

Åh vad härligt! Bara 5 veckor kvar!!!!!!

Har haft ganska kraftig "mensvärk" här nu och hoppet börjar suddas ut mer och mer. Vi får väl se vad som händer under dagen och vad vul visar imorgon. Men jag börjar ställa mig in på att åka till Riga igen i Januari! Det är lika bra!

• weeme

Milla, beklagar även om du visste. Ändå bra att allt kom ut av sig självt, klen tröst..

Swede, härligt med hjärta!!

Redan, fem veckor, helt otroligt vart flyger tiden?! Då ska jag också "snart" föda, hjälp!! Jag har knappt fattat att jag är gravid igen heller...

Tyck om mig, godingar i långa banor! Jag undrar, var får du energi ifrån? Jag har inte putsat fönster på flera år, haha... Har spolat av dem utifrån med slangen och putsat lite inne på några, hrm.

Frazze, hoppas du får finfina besked i morgon!

Hos BM i dag var blodtrycket fortsatt bra, sockret bra, vikten ligger nu på 6,5 kg plus.. Kommer inte ihåg mått och hjärtljud, men låg lite över kurvan på måttet och bra hjärtljud men inte lätt att lyssna av för bebis är inte stilla många sekunder (förutom i lördags morse!!!). Så tacksam över att graviditeten fortsätter ganska så behagligt. Halsbrännan är vedervärdig, men migränen har mattats av sedan jag blev sjukskriven, kanske för jag kan koppla av mer. Gick massor i går, i natt värkte ryggen som bara den, men det har släppt nu. Trots att en liten bebis trampar vatten i magen så är det svårt att fatta att vi kommit så här långt till slut. Vilken otrolig lycka!

• JZ79

Redan, såg du frågat mig hur det går för några dagar sedan.. Haft fullt upp då en av våra älskade katter blev hastigt sjuk och han fick tyvärr somna in häromdagen. Kära nån vad tufft det är

Har

• JZ79

Äsch, råkade skicka..

Har iaf hunnit med ännu ett besök hos Bm.

Bltr: 120/80

SF: 29

Hjärtslag/min: 148

Vikt: +4,4kg

Hb: 121

Glukos: 4,7

Urinsticka: ua

Idag är jag i v 27 (26+1), tiden går fort nu!!

Kram till er som kämpar med blödningar och oro..Håller mina tummar!

• Frazze

Sådär! Nu har vi vart inne på vul och kikat varför jag blöder och har lite ont. Det är troligen för att den ena blastisen blöder ut tyvärr. Men han hittade en liten kämpe på 4 mm med ett hjärta <3. Vi är givetvis ledsna att det inte blir två, men överlyckliga att en hänger med så länge! Hoppas hoppas hoppas att den lille plutten stannar kvar i magen!!!!!!!! Men min gyn lät så optimistisk och glad. Han gratulerade till graviditet i alla fall. Nu får vi se hur det ser ut sen 19:e då

• swede

JZ79, beklagar verkligen. Förstår att det är jobbigt just nu, och tomt. Önskar jag kunde ge dig några uppmuntrande ord. Du får tänka tillbaka på alla fina stunder som ni haft tillsammans :)

Weeme, du har inte länge kvar nu!? När är det beräknat till?

Frazze, får börja med att beklaga missfallet, väldigt tråkigt att höra. Men fantastiskt att ni fick se ett litet hjärta idag! Förstår att det måste vara dubbla känslor nu...men hoppas att ni kan glädjas åt det fantastiska liv som ni fått se idag :) Håller tummarna att det trivs där inne och att det stannar!!

Redan, jag blir så känslomässigt berörd av dina inlägg. Jag tänker på vad du har kämpat ...och nu är du snart i mål, efter en lång, tuff kamp. Tänk vad fantastiskt! Du är verkligen en förebild för oss som kämpar :) Blir så glad när du skriver att alla experiment, alla försök och all ilska försvunnit. Det känns som att du funnit harmoni, även om du måste ha benen i högläge ;) Lycka till den sista biten nu!!

• Kristin2015

Grattis till det lilla pyret Frazze!! Vilken känsla att se det lilla hjärtat.

Det är kul att höra om alla undersökningar och värden som ni som långt gångna har. En helt ny värld för mig som gravid för första gången. Och alla kompisar var ju gravida för 5-10 år sen så inte mycket stöd där :) Sen är det tidigt att dela också.

Jag går in i v10 idag och tiden kryper fortfarande fram. Minns ni era symptom från denna tid? Mår lite illa nästan hela tiden och har molvärk var dag som ibland gör mig orolig när det hugger till. Blödde lite förra måndagen men var då hemma och vilade.

Skall till Mvc för första gången nästa vecka för inskrivning. Vad kan jag vänta mig,vad bör jag fråga? Då görs inga ul för att kolla läget antar jag.. Bara att vänta in KUB? Mitt första vul gjorde jag hos min gynekolog som nu lämnat över till Mvc.

Finns fler som följer tråden som är runt v 9-11? Vore kul att höra :)

Swede, du trappade ned medicinerna från v 10 enligt Arletas plan? Har förstått att det är lite olika från klinik till klinik. Hur går det för dig? I vilken vecka är du nu?

Ha det gott!

• TyckOmMig

Frazze-grattis till ett pickande hjärta glädjs åt det även om jag också förstår att det är dubbla känslor med det.

• TyckOmMig

Redan-5 veckor oj tänk vad tiden gått fort!
    Snart så har du småflickorna ute live!
    Det där med vätska i benen fötterna känner väl igen mig...högläge hjälper och du verkar verkligen vara duktig på att rå om dig själv...jag hade fullt upp denna sista tvilling graviditet med de två andra tvillingarna men skulle gärna gjort om det ändå för jag är så glad över syskonen till dom värt allt!

• swede

Kristin, vad underbart att höra att du redan går in i v 10. Men förstår att du tycker att tiden segar sig fram...Angående symptom så har jag nästan inte haft några alls, förutom illamående v 6-12 (mest kvällarna) o toalettbesök på natten. Men jag har inte känt något i magen alls, o nu har ju illamåendet o toalettbesöken försvunnit...eller klart jag går på toaletten, men inte alls lika ofta på natten.

Jag trappade ner medicinen från v 10, precis enl Arletas behandlingsplan. Men igår när jag var till läkaren (RUL), så ville han sätta in blodförtunnande igen. Han tyckte att man bör äta det till v 34 och minst 100 mg/dag. Jag ska ta 160mg/dag. Han sa att det bästa skulle ha varit om jag aldrig hade slutat att äta de...kanske något för sig att fråga din gyn om?

Min inskrivning hos BM var mest information. Hon förklarade i korta drag vad som kommer att ske framöver, glukostester mm. Fick informationsfoldrar om graviditet, mat, hälsa mm. Är så glad för hon som jag fått. Jag hade inga direkta frågor just då, lite funderingar mest. Tog allt eftersom. Lycka till nu Kristin. Glad att höra att det går framåt. Förstår också din oro när det hugger till i magen, men jag tror att det är ganska normalt. Tänk vad mycket som händer "där nere" just nu. Och blödningar är jobbiga. Jag vet jag kollade efter blod varje gång jag gick på toan...o gör det nog tyvärr fortfarande, dock inte lika hysteriskt. Håller alla tummar att din graviditet kommer förlöpa fint nu.

Kram

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus