• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Längtar12345

Swede- härligt att höra ifrån dig. Jag har tänkt på dig och hoppats att allt gått bra. Låter väldigt tumultartat. Grattis till er son! Måste vara skönt att han är här nu efter oroliga veckor. Hoppas att ni båda återhämtar er så bra som möjligt! Kram

• Längtar12345

Frk röd- inget fokus på äd på min förlossning heller. Inga övriga kontroller på min bebis. Inget fokus på äd på BVC heller.

• JZ79

Swede, stor kram till dig!! Grattis till din son, hoppas du fortsätter att må bättre dag för dag..vilken pärs! Hela hösten har ju varit jobbig för dig med sjukhusvistelse osv. Ledaen att höra att din son fått en skada. Håller tummarna att det i framtiden inte visar sig vara så stor skada. Kärlek och styrka till er, välkommen till mammalivet!! Det är det mest fantastiska jag varit med om... Kram! <3

• weeme
    Frk Röd skrev 2015-12-25 19:27:42 följande:

Tack för svar zaq1234, Sunlight, Jz79, weeme och Redan47 angående extrakontroller och påpekande av ÄD vid förlossning. Det låter på er alla som man vid förlossningen är en helt "vanlig" patient som ska bli förlöst.
    Att de spelade in och läste ur din journal weeme om vad som ska hända är kanske nåt som görs på rutin vid alla operationer i ditt landsting och har kanske inte nåt att göra med den typen av operation som du gjorde?
    Vilket landsting tillhör du?

Frk röd, det lät som en rutingrej, så det var det nog. Tillhör VG-regionen (NÄL). Har inte varit med om det på andra OP där, men denna tillhörde förlossningen, kanske deras rutin!
  • weeme
    swede skrev 2015-12-25 18:17:04 följande:

God fortsättning till er alla!

Här kommer en liten uppdatering från mig. Hamnade på sjukhus för vattenavgång i slutet av nov, blev sängliggandes på perinatal i Lund sedan den 27 nov. I söndags den 20 dec skulle jag göra en vaginal undersökning för att jag tyckte det rann väldigt mkt vatten de sista dagarna. Jag var då helt öppen, men utan värkar. Det blev direkt till förlossningen. Fick dropp i 10 timmar för att starta värkar, men det kom inga. Skulle då försöka krysta ut den lille på order, men det gick inte. Läkaren beordrade akut kejsarsnitt, så åkte direkt upp på op. Kl 21.56 den 20 dec kom vår lille prins ut. Sedan blev läget mkt kritiskt för mig. Läkarna kunde inte stoppa blödningen o jag förlorade en massa blod. Moderkakan hade vuxit ihop livmodern, sk placenta accreta, så det fanns ingen annan utväg än att operera bort både moderkaka och livmoder.

Jag har fått extra blod i 3 dagar nu o börjar äntligen känna mig någorlunda ok igen. Vår lille prins fick dessvärre en hjärnblödning av grad 4 (den värsta), så han kommer att få men, men vi vet inte ännu hur pass stora det blir. Mitt i detta kaos är vi enormt lyckliga och glada. Vår lillprins är här, alldeles för tidigt (28+6), men han är här och lever :) Vi njuter av en mycket annorlunda jul och kämpar vidare!

God fortsättning till er alla! Och en massa kärlek och kraft till er!

Swede, usch vilken dramatik. Har läst på om moderkakor i höst, min fasa var just om min skulle vara accreta också, läste ett fall där patienten förlorade 18 liter (!!!) blod. Man ska inte läsa för mycket... Skönt att du börjar känna dig stabilare. Hoppas så klart er bebis kommer få så lindriga men som möjligt, man använder väl bara 10% av sin hjärna så han kan förhoppningsvis utveckla de delar som inte är skadade Hjärta . Annorlunda jul, men som föräldrar. Styrka till er!
  • Lana68

Swede stort grattis till er. Vilken höst och vilket kkämpande för er och er lille son. Jag hoppas allt kommer bli til det bästa nu för er alla

Hjärnan har en otrolig förmåga att återhämta sig. Tänk att du orkar tänka på alla andra mitt i allt , du måste vara jätte stark vännen. Jag önskar er allt gott och en gott nytt år till er och er fina prina. Styrkekramar till er alla.

• Missne

Grattis Swede till att ni äntligen fått er prins. Tråkigt med komplikationerna för både dig och barnet men hoppas som många andra att menen inte blir så allvarliga för er prins. Många styrkekramar till er.

• Missne
    JZ79 skrev 2015-12-23 22:34:46 följande:

Missne, jag blev inte igångsatt men min förlossning slutade med kejsarsnitt. Det blev en bra upplevelse, var inte rädd för det. Stort lycka till!

Skönt att du fick en bra upplevelse av din förlossning/kejsarsnitt. Egentligen är jag inte rädd för kejsarsnitt, det är bara det att jag vill försöka undvika onödiga mediciner som används vid igångsättning som dessutom inte alltid fungerar och kan ge biverkningar. Vill även helst ha en naturlig förlossning, men så klart har jag inget emot kejsarsnitt om jag eller barnet skulle vara i fara på något sätt.
  • Frazze

Grattis Swede till er lille kille! Det är så hemskt att om saker kan hända, så gör de satan i mej det oxå! Jag hoppas att bara för att det hände när han var så liten att det på något sätt eller att han på något sätt kan arbeta kring det och slippa men. (På skoj skulle jag skriva att ingen fara med hjärnan för han har en i reserv, den de tänker med när de blir äldre hänger mellan benen) Ta inte illa upp för mitt opassande skämt! Jag hoppas att allt går bra och att han får så lute men som möjligt och att du blir pigg och kry snart. Kram

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus