swede skrev 2015-12-25 18:17:04 följande:
God fortsättning till er alla!
Här kommer en liten uppdatering från mig. Hamnade på sjukhus för vattenavgång i slutet av nov, blev sängliggandes på perinatal i Lund sedan den 27 nov. I söndags den 20 dec skulle jag göra en vaginal undersökning för att jag tyckte det rann väldigt mkt vatten de sista dagarna. Jag var då helt öppen, men utan värkar. Det blev direkt till förlossningen. Fick dropp i 10 timmar för att starta värkar, men det kom inga. Skulle då försöka krysta ut den lille på order, men det gick inte. Läkaren beordrade akut kejsarsnitt, så åkte direkt upp på op. Kl 21.56 den 20 dec kom vår lille prins ut. Sedan blev läget mkt kritiskt för mig. Läkarna kunde inte stoppa blödningen o jag förlorade en massa blod. Moderkakan hade vuxit ihop livmodern, sk placenta accreta, så det fanns ingen annan utväg än att operera bort både moderkaka och livmoder.
Jag har fått extra blod i 3 dagar nu o börjar äntligen känna mig någorlunda ok igen. Vår lille prins fick dessvärre en hjärnblödning av grad 4 (den värsta), så han kommer att få men, men vi vet inte ännu hur pass stora det blir. Mitt i detta kaos är vi enormt lyckliga och glada. Vår lillprins är här, alldeles för tidigt (28+6), men han är här och lever :) Vi njuter av en mycket annorlunda jul och kämpar vidare!
God fortsättning till er alla! Och en massa kärlek och kraft till er!
Swede, usch vilken dramatik. Har läst på om moderkakor i höst, min fasa var just om min skulle vara accreta också, läste ett fall där patienten förlorade 18 liter (!!!) blod. Man ska inte läsa för mycket... Skönt att du börjar känna dig stabilare. Hoppas så klart er bebis kommer få så lindriga men som möjligt, man använder väl bara 10% av sin hjärna så han kan förhoppningsvis utveckla de delar som inte är skadade

. Annorlunda jul, men som föräldrar. Styrka till er!