• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • JZ79

Frk Röd, ingen nämnde något alls om donationen. Varken vid förlossning eller efter. Inga särskilda kontroller på bebis pga det. Tror inte ens alla i personalen visste att Pyret kom till med hjälp av donation. I alla fall var det igen som sa något. Vi berättade för några i personalen på neo och de tyckte inte det va några konstigheter. Snarare blev de ännu mer glada för vår skull

Missne, jag blev inte igångsatt men min förlossning slutade med kejsarsnitt. Det blev en bra upplevelse, var inte rädd för det. Stort lycka till!

• weeme

Inget mer än att jag är negativ och bebisen positiv. Jag fick alltså spruta i rumpan, men det har jag fått vid MA/ skrapningarna också. Det nämndes att det var ÄD (ET som de sa) när de läste inför snittet (spelas tydligen in vad som händer??). Lästes ur journalen tror jag. Men ingen sa något om det förutom när jag själv nämnde det för dr som var intresserad för vänner gjort samma sak i Riga. En till frågade senare om placenta previa kunde bero på ÄD, frågade av personliga skäl, så vi resonerade kring det (jag har läst att assisterad befruktning är en riskfaktor). Ingen skillnad i bemötande nu och vid "egna" graviditeten möjligtvis att alla var lite extra gulliga men nu var jag ju snittad och själv på BB... När jag sagt att jag nu är för gammal för ett nytt försök eftersom jag måste vänta pga snitt har alla utan undantag peppat och sagt att det är jag väl inte. Däremot är risken hög för ytterligare ett placenta previa tråkigt nog.

• Redan47

Det är lika IVF el ÄD ingen skillnad, det tenderar visst vara så att moderkaka kvslite och att risken för havandesk förgiftning då oxå minskar...typ. Svaret jag fick handlar om hjärta kärl.

Frk röd inget sögs om ÄD

• Missne
    TyckOmMig skrev 2015-12-23 17:16:34 följande:
    Åh vilken lycka att snart kommit i mål!
    Vad specifikt undrar du över angående igångsättning?
    Blivit igångsatt vid fyra olika förlossningar kan nog ge tips...
    Jag är lite orolig för igångsättning då jag läst om att det ofta slutar med kejsarsnitt eftersom varken kroppen eller barnet är redo. Vill ju helst att kroppen ska komma igång av sig själv. Vill nämligen ta så lite mediciner som möjligt och att det ska vara så naturligt som möjligt. Hur har dina igångsättningar gått? Har de gått bra?
  • Missne
    Frk Röd skrev 2015-12-23 19:33:14 följande:

Missne, av vilken anledning anser de att du ska/måste igångsättas pga äggdonation?

Enligt min läkare så har de som rutin att sätta igång alla äggdonationsgraviditeter 2 v före bf. Anledningen är att det statistiskt är större risk för att moderkakan slutar fungera i förtid och att barnet då kan dö. MAn kan dock ersätta igångsättningen med tätare kontroller på slutet för att se att både barn och moder mår bra. Även risken för havandeskapsförgiftning ökar tydligen vid äd.
  • swede

God fortsättning till er alla!

Här kommer en liten uppdatering från mig. Hamnade på sjukhus för vattenavgång i slutet av nov, blev sängliggandes på perinatal i Lund sedan den 27 nov. I söndags den 20 dec skulle jag göra en vaginal undersökning för att jag tyckte det rann väldigt mkt vatten de sista dagarna. Jag var då helt öppen, men utan värkar. Det blev direkt till förlossningen. Fick dropp i 10 timmar för att starta värkar, men det kom inga. Skulle då försöka krysta ut den lille på order, men det gick inte. Läkaren beordrade akut kejsarsnitt, så åkte direkt upp på op. Kl 21.56 den 20 dec kom vår lille prins ut. Sedan blev läget mkt kritiskt för mig. Läkarna kunde inte stoppa blödningen o jag förlorade en massa blod. Moderkakan hade vuxit ihop livmodern, sk placenta accreta, så det fanns ingen annan utväg än att operera bort både moderkaka och livmoder.

Jag har fått extra blod i 3 dagar nu o börjar äntligen känna mig någorlunda ok igen. Vår lille prins fick dessvärre en hjärnblödning av grad 4 (den värsta), så han kommer att få men, men vi vet inte ännu hur pass stora det blir. Mitt i detta kaos är vi enormt lyckliga och glada. Vår lillprins är här, alldeles för tidigt (28+6), men han är här och lever :) Vi njuter av en mycket annorlunda jul och kämpar vidare!

God fortsättning till er alla! Och en massa kärlek och kraft till er!

• Frk Röd
    swede skrev 2015-12-25 18:17:04 följande:

God fortsättning till er alla!

Här kommer en liten uppdatering från mig. Hamnade på sjukhus för vattenavgång i slutet av nov, blev sängliggandes på perinatal i Lund sedan den 27 nov. I söndags den 20 dec skulle jag göra en vaginal undersökning för att jag tyckte det rann väldigt mkt vatten de sista dagarna. Jag var då helt öppen, men utan värkar. Det blev direkt till förlossningen. Fick dropp i 10 timmar för att starta värkar, men det kom inga. Skulle då försöka krysta ut den lille på order, men det gick inte. Läkaren beordrade akut kejsarsnitt, så åkte direkt upp på op. Kl 21.56 den 20 dec kom vår lille prins ut. Sedan blev läget mkt kritiskt för mig. Läkarna kunde inte stoppa blödningen o jag förlorade en massa blod. Moderkakan hade vuxit ihop livmodern, sk placenta accreta, så det fanns ingen annan utväg än att operera bort både moderkaka och livmoder.

Jag har fått extra blod i 3 dagar nu o börjar äntligen känna mig någorlunda ok igen. Vår lille prins fick dessvärre en hjärnblödning av grad 4 (den värsta), så han kommer att få men, men vi vet inte ännu hur pass stora det blir. Mitt i detta kaos är vi enormt lyckliga och glada. Vår lillprins är här, alldeles för tidigt (28+6), men han är här och lever :) Vi njuter av en mycket annorlunda jul och kämpar vidare!

God fortsättning till er alla! Och en massa kärlek och kraft till er!

Grattis till din lille prins! Men vilken pärs för dig! Håller tummarna för att allt nu ska gå så bra som det bara går för dig och din lille son och att hans men efter hjärnblödningen blir så små som möjligt.
  • Frk Röd
    Missne skrev 2015-12-25 16:06:27 följande:
    Enligt min läkare så har de som rutin att sätta igång alla äggdonationsgraviditeter 2 v före bf. Anledningen är att det statistiskt är större risk för att moderkakan slutar fungera i förtid och att barnet då kan dö. MAn kan dock ersätta igångsättningen med tätare kontroller på slutet för att se att både barn och moder mår bra. Även risken för havandeskapsförgiftning ökar tydligen vid äd.
    Tack för svar. Märkligt dock att det inte är standard i alla landsting med igångsättning i vecka 38 vid ÄD då om risken för att barnet ska dö i magen ökar. Vilket landsting tillhör du?
  • Frk Röd

Tack för svar zaq1234, Sunlight, Jz79, weeme och Redan47 angående extrakontroller och påpekande av ÄD vid förlossning. Det låter på er alla som man vid förlossningen är en helt "vanlig" patient som ska bli förlöst.
    Att de spelade in och läste ur din journal weeme om vad som ska hända är kanske nåt som görs på rutin vid alla operationer i ditt landsting och har kanske inte nåt att göra med den typen av operation som du gjorde?
    Vilket landsting tillhör du?

• Längtar12345
    Frk Röd skrev 2015-12-25 19:14:40 följande:

Tack för svar. Märkligt dock att det inte är standard i alla landsting med igångsättning i vecka 38 vid ÄD då om risken för att barnet ska dö i magen ökar. Vilket landsting tillhör du?

Hej verkar vara så olika och det gör mig oroad. Vem ska man lita på? Jag födde min dotter i v 41+1 efter en helt komplikationsfri igångsättning med ballong, eftersom jag går över tiden sam fick lite proteinuri och högt blodtryck i slutet. Att jag skulle sättas igång var inte någon självklarhet utan det var jag som tyckte att det kändes dumt att vänta om jag nu hade begynnande havskapförgift. Fick en ballong, efter fyra timmar tog de hinnorna och då kom värkar igång. Hon föddes exakt efter 12 h. Jag hörde aldrig att det var ökad risk efter v 38. Jag var 34 år och gjort ett ÄD via landstinget sahlgrenska.
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus