• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frk Röd
    weeme skrev 2015-12-29 01:08:33 följande:
    Jag vet inte för jag glömde fråga, var sinnessjukt trött den dagen dr kom för hemgångssamtal. Den satt fast men inte för, förra graviditeten, men inte värre än att den gick att få bort helt ok. Hur är det, växer den lättare fast när den ligger där nere.. Den låg framtill och helt för. Gick att få bort så den satt i allafall inte djupt.
    Ja, vad jag har kunnat läsa mig till så är risken för att den växer fast i livmodern större om den ligger långt ner och framförallt för öppningen. Andra riskfaktorer ska vara tidigare kejsarsnitt och ärrbildning på livmoderslemhinnan.

Jag har varit på sista TUL idag och bebisen verkar må prima där inne i magen. De uppskattade att den vägde 3,2 kg nu och låg 12% plus i vikt. Idag är det precis 2 veckor kvar till snitt.
  • Redan47

Röd: det kommer bli en perfekt bebis! Så fin vikt , stark liten en . Tänk vad tiden gått fort.

• Snart lycklig

Tips, finns jättesköna HÖGA trosor i bomull på Twilfit. Jättesköna för oss med KS. Om magen fortf är jättestor, som för mig(!), kan de ibland rulla ner, men det är sällan.

Igår kom taggarna gm tandköttet nertill på lille plutt. Det verkar som båda tänderna nertill kommer samtidigt. Tänk vad tiden går fort! Vi är lyckligt lottade, då han sover hela nätterna och nästan alltid jätteglad och ler. Älskar honom så mkt!

• weeme

FrkRöd, så skönt med stor bebis. Fick du veta något om accreta?

SL, tiden springer på! Redan tänder.. Jag har stor mage än, har funderat på om stora trosor är bra eller inte, får kanske köpa ett par och testa. Har gravidbyxorna än för de sitter ju inte i snittet.

Våran skrotta är en månad redan, helt ofattbart hur är det möjligt? Har gått upp ett kg sedan BB!! Eller mer, det var ett kg plus på tre veckor..Den lilla fågelungen börjar kännas i vikt när man bär.

GOTT nytt år alla kämpar, stora små och ännu ej födda.

• pink lily

Frk röd o weeme, mkt forskning pekar på att placenta accreta kan förutsägas med blodprov, bättre än ultraljud läs t e x denna artikeln.

medicaljournalofcairouniversity.net/home2/images/pdf/2014/December/47.pdf

Frågan är om det finns behandling/åtgärder att sätta in när man misstänker att placenta previa el accreta förekommer? Ej hittat någon åtgärd än. MEN, jag har under fertilitetskarusellen alltid hämtat second opinions från kinesisk medicin, eftersom min kropp inte alltid svarat på västerländska medicinerna. Det finns en diagnos till placenta previa i TCM, heter "sinking qi", och där även åtgärder för att avhjälpa det. Hitta en bra kinesisk medicinare som kan förklara det och fråga mer om ev behandling ... Gör så själv nu, vill absolut undvika placenta problem om möjligt :)

• pink lily

Swede, ett hjärtligt grattis till lille prinsen :) Stor styrkekram till er under den tid som ligger framför er. Har närstående med barn med hjärnskador, och arbetat med personer som har det. Hjärnan är ett fantastiskt elastiskt organ, den kopplar och trixar och donar när den söker vägar för att hitta lösningar för att klara uppgifter så man kan bli helt förbluffad. Barn som får kämpa extra för att nå det som vi andra tar för givet är hjältar, prinsar, kungar, ja super-heroes. Segrarna är många när det krävs extra arbete för att utveckla och lära sig saker som annars uppfattas som självklara, och tacksamheten för framstegen och beundran och stoltheten över de ansträngningar som ligger bakom varje framsteg är oändlig. Det är min erfarenhet i alla fall. Precis som det står i bloggen som weeme tipsade om så kan full återhämtning faktiskt också ske! Tänk på att läkare ofta hellre är försiktiga än optimistiska i sina diagnoser, antagligen för att man inte ska tappa modet el bli besviken om det inte skulle gå så lätt el bra som man föreställt sig... Ta hand om dig, kram

• Frk Röd
    pink lily skrev 2015-12-31 05:23:17 följande:

Frk röd o weeme, mkt forskning pekar på att placenta accreta kan förutsägas med blodprov, bättre än ultraljud läs t e x denna artikeln.

medicaljournalofcairouniversity.net/home2/images/pdf/2014/December/47.pdf

Frågan är om det finns behandling/åtgärder att sätta in när man misstänker att placenta previa el accreta förekommer? Ej hittat någon åtgärd än. MEN, jag har under fertilitetskarusellen alltid hämtat second opinions från kinesisk medicin, eftersom min kropp inte alltid svarat på västerländska medicinerna. Det finns en diagnos till placenta previa i TCM, heter "sinking qi", och där även åtgärder för att avhjälpa det. Hitta en bra kinesisk medicinare som kan förklara det och fråga mer om ev behandling ... Gör så själv nu, vill absolut undvika placenta problem om möjligt :)

Undrar om det provet (kan) tas i Sverige. Är just nu väldigt irriterad över hur långt efter Sverige ligger exempelvis Grekland när det gäller fertilitetsbehandling. Ibland känns det som man vet mer själv än läkarna här, och dom sitter som fågelholkar när man berättar om behandling som man fått.
  • Frk Röd

weeme, jag nämnde på TUL om min oro för fastvuxen moderkaka och då sa bm som gjorde ultraljudet att det är ganska vanligt att den sitter fast och att man får skära loss den och sen gjorde hon ingen stor grej av det. Nu har ju jag läst på flera "siter" att fastvuxen moderkaka är ganska ovanligt, tror det var 0,05% (men med ökad risk efter tidigare snitt, ärrbildning på livmodern eller lågt sittande och förväxt moderkaka) men jag ifrågasatte aldrig det hon sa. Är just nu så himla trött på svensk sjukvårds inkompetens när det gäller fertilitetsbehandling och att man måste fara och flyga över Europa och betala dyra pengar för att få den vård som man behöver trots att man betalat skatt i alla dessa år. Usch, va arg jag blir!!!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus