• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Wonderstruck

Kcb - Trist att bebis kommer för tidigt även om huvudsaken är att den mår bra. Jag fick tvillingar i v. 30+2. Är det ett planerat/akut snitt kan du säkert få ryggbedövning och slipper ligga på uppvaket. Bebis går antagligen direkt till neo, har du tur får du en snabb titt men annars får man vänta med att titta och röra tills man får komma till neo.
    Jag upplevde det som väldigt jobbigt att de tog barnen, rent logiskt förstod jag varför men det var jättejobbigt att de bara försvann, så tomt. På neo var barnen patienter och det kändes inte riktigt som mina när man stod med näsan tryckt mot en kuvös och inte får röra/hålla som man önskar. Tyckte personalen på neo var väldigt varierande, stå på dig om du vill något, det är ditt barn. Mycket stick och undersökningar blev det på bebisarna fast båda mådde bra för att vara födda i den veckan. Jag var alltid med och höll handen men det väljer man såklart vad som känns bäst. Lycka till och hoppas bebis mår toppen och växer på sig snabbt.

• Kcb
    Wonderstruck skrev 2016-03-01 20:15:34 följande:

Kcb - Trist att bebis kommer för tidigt även om huvudsaken är att den mår bra. Jag fick tvillingar i v. 30+2. Är det ett planerat/akut snitt kan du säkert få ryggbedövning och slipper ligga på uppvaket. Bebis går antagligen direkt till neo, har du tur får du en snabb titt men annars får man vänta med att titta och röra tills man får komma till neo.

Jag upplevde det som väldigt jobbigt att de tog barnen, rent logiskt förstod jag varför men det var jättejobbigt att de bara försvann, så tomt. På neo var barnen patienter och det kändes inte riktigt som mina när man stod med näsan tryckt mot en kuvös och inte får röra/hålla som man önskar. Tyckte personalen på neo var väldigt varierande, stå på dig om du vill något, det är ditt barn. Mycket stick och undersökningar blev det på bebisarna fast båda mådde bra för att vara födda i den veckan. Jag var alltid med och höll handen men det väljer man såklart vad som känns bäst. Lycka till och hoppas bebis mår toppen och växer på sig snabbt.

Tack! Ska ha med mig det du har skrivit! Jag vill gärna vara förberedd och medveten om saker som kan bli jobbiga så jag kan bemöta dem på bästa sätt!
    Frazze skrev 2016-03-01 17:09:11 följande:

Var lugn! Min man var 34cm och vägde 1200 gram när han kom ut 1969 idag är han 210cm och 120 kg istället! Klarade de honom 1969 så klarar de er lilla klimp idag 2016 ska du se. Allt kommer att ordna sig och snart får ni träffa ert efterlängtade älskade hjärta! Lycka till!

Tack! Det kändes bra att höra!
  • trex2013
    Kcb skrev 2016-03-01 16:51:57 följande:

Ni som har gjort kejsarsnitt, har ni några tips/råd att ge? Har nyss fått reda på ATT det blir ks, men inte när... En gissning är nog inom den närmaste veckan. Är inlagd till förlossning, sen blir det neo ett antal veckor. Träffade barnläkare från neo idag som gick igenom vad vi har framför oss.. Vilket privilegium som många andra som hamnar på neo aldrig hinner få... Han var otroligt förtroendeingivande, och nu känner jag att det här nog kan gå bra! Han tycker bebis är "stor" fast den är så liten (uppskattad till 1200g).

Känner mig lite lugnare idag. Nytt flödesultraljud i morgon. Känns som om det är det som kommer att bli avgörande. Allt börjar kännas otroligt verkligt, att bebisen kanske snart är ute... Gråter och är lugn om vartannat...

åh men vad skönt att få träffa en lugn läkare som kan känner förtroende för, viktigt! :)
    Det kommer gå bra med lilla bebben, jag vägde bara kring 1 kg när jag föddes 3 mån förtidigt och tänkt det var snart 40 år sedan! tekniken och kunskaperna har avancerat rejält sedan dess! <3
  • swede

Hej alla!

Här har det verkligen hänt saker!! Stort grattis till alla er som har plussat och all styrka till er som är mitt i era behandlingar eller som väntar på behandlingsstart. Läste precis om dig, KCB. Förstår att du har många tankar just nu. Jag vill bara berätta att vi är precis utskrivna från neonatalen (14 februari) och de är verkligen helt fantastiska och duktiga där. Du är på helt rätt ställe. Jag ska tänka på dig och hålla tummarna för att den lille vill stanna kvar lite, lite till, varje dag nu är bra!

Vår lille son kom ju i vecka 28 och vi har fått fantastisk bra hjälp på neo. Nu är vi helt utskrivna och vår lille son har varit så stark. Han fick en hjärnblödning vid födseln, men det är otroligt hur små bebisars hjärnor fungerar, den har gått ganska mycket tillbaka. Ville bara skicka dig lite positiv energi KCB, de är så duktiga på sjukhuset och glöm inte att små bebisar kan göra mirakel.

Stor kram till er alla

• Frazze
    swede skrev 2016-03-02 11:53:35 följande:

Hej alla!

Här har det verkligen hänt saker!! Stort grattis till alla er som har plussat och all styrka till er som är mitt i era behandlingar eller som väntar på behandlingsstart. Läste precis om dig, KCB. Förstår att du har många tankar just nu. Jag vill bara berätta att vi är precis utskrivna från neonatalen (14 februari) och de är verkligen helt fantastiska och duktiga där. Du är på helt rätt ställe. Jag ska tänka på dig och hålla tummarna för att den lille vill stanna kvar lite, lite till, varje dag nu är bra!

Vår lille son kom ju i vecka 28 och vi har fått fantastisk bra hjälp på neo. Nu är vi helt utskrivna och vår lille son har varit så stark. Han fick en hjärnblödning vid födseln, men det är otroligt hur små bebisars hjärnor fungerar, den har gått ganska mycket tillbaka. Ville bara skicka dig lite positiv energi KCB, de är så duktiga på sjukhuset och glöm inte att små bebisar kan göra mirakel.

Stor kram till er alla

Åh vad underbart att höra att allt gått bra! Skönt att hjärnblödningen har gått tillbaka en hel del! Som sagt små bebisar är fantastiska i att överraska en. Njut nu av er lille kille! Vissa av oss får längta i 6 månader till (om allt går bra) tills vi får mysa med vårt lilla hjärta som växer i magen
  • weeme

Hm, vet inte om jag har några råd inför snittet. Jo, kanske att jag blev väldigt drogad av morfinet, var väck och spydde hela dagen efter. Vet inte om det finns alternativ men det tog bort massor av första tiden som jag sörjer. Blev illamående under OP redan, när jag till slut sa något om det fanns det medicin som de sprutade i för att häva vilket funkade direkt, synd jag inte sa till direkt. Jag har också svårt att ligga på rygg som gravid, höll på att krevera liggandes där på rygg, sedan sa min BM att de hade kunnat luta bordet lite. Vilket de inte gjorde så det hade kanske hjälpt.

Lycka till!

Jag kollade mina recept i dag, har Lutinus, progynon och fraxine eller vad det heter, några går ut väldigt snart. Jag får betala fullt för det på apoteket så vill någon ha är det förskott på mitt tomma konto som gäller... Men då kan jag hämta ut.

• JZ79
    Kcb, skönt med en bra läkare som förklarar allt innan, då hinner du förbereda dig mentalt i alla fall. Jag födde med akut ks, men var vaken eftersom de hann sätta epiduralen. Ks var en bra upplevelse. Narkosläkare förklarade allt som läkarna gjorde bakom skynket och min man fick följa med bebis ut ur rummet och vara med hela vägen. Trist för mig, men han fick ta alla första grejer och ligga hud mot hud, byta första blöjan osv. Det skapade ett fint band mellan sonen och maken. Tänker på vad weeme skrev... Jag blev också illamående, men fick medicin direkt. Hann inte ens säga till vissa ggr för narkosläkaren såg på mig att jag mådde illa och frågade om så var fallet och så fick jag medicin som verkade direkt. Borde var också något lutat så jag hade aldrig några problem att ligga. Om något inte känns bra när du ligger där, säg till! Eftersom jag var vaken behövde jag ju inte ligg apå något uppvak och må dåligt. Maken följe med barnet till neo och jag fick efter jag var ihopsydd komma tillbaka in på förlossningsrummet, vi började ju med vanlig förlossning... Där fick jag vila och mannen kom dit efter en eller ett par timmar (tappat tidsbegreppet), vi fick den obligatoriska fikan. Vi flyttades över till bb och barnet var kvar på neo. De två första dygnen gick vi emellan avdelningarna tills vi fick ett rum på neo. Vi låg på neo i 8 dagar, bodde i familjerum, större delen av tiden hade vi Pyret hos oss (han fick komma in på rummet när han slapp övervakning) och gick in på avdelningen bara för vissa grejer. I början bodde han i ett rum så då gick vi dit när det var matning, sondning, koppmata, provtagning osv. Ta hjälp av den fantastiska personalen. När vi hade Pyret i vårt egna rum (det lär ju dröja lite för er eftersom ert barn kommer så mycket tidigare än vårt) då kunde vi i alla fall lämna barnet nån timme hos personalen för att få äta tillsammans utanför avdelningen. De verkligen pushade oss till att våga lämna honom hos dom ibland, för det är slitsamt och jobbigt att vara på neo och det är så mycket runtomkring. Är det ert första barn? Om ni inte har barn hemma så kan ju båda föräldrarna vara där i stort sett hela tiden. Min man åkte hem en stund varje dag till katten, annars var vi där båda två. När barnet är inskrivet på neo får båda föräldrarna vabba. Du får info på neo om det, en kurator pratade med oss om hur man skulle anmäla till fk osv.

Swede, har tänkt på dig.. Så glad att du skrev några rader och uppdaterade oss om läget. Fantastiskt att det gått så bra för er, skönt att ni är utskrivna nu! :)
  • Frazze

Jag måste bara slänga ut frågan här. Är det någon som kräkts av sina vitaminer under graviditeten? Jag äter frukost och sen tar jag mina vitaminer sen tar det 5 min så börjar jag må illa och kräks. Har precis börjat med gravidvitaminerna ACO innan det har jag tagit Great Earth vanliga multivitaminer. Idag tog jag en sån bara för att jag tänkte att det funkat förut, men näpp de kom upp ändå! Någon annan?

• Kcb

Trex2013: tack, din egen historia kändes skön och betryggande att höra!

Swede: tack för din positiva energi! Och vad härligt att höra att det går så bra med er lilla grabb trots att han fick en jobbig start på livet utanför magen.

Jz79: tack för din historia! Jag tar det till mig!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus