Kcb, skönt med en bra läkare som förklarar allt innan, då hinner du förbereda dig mentalt i alla fall. Jag födde med akut ks, men var vaken eftersom de hann sätta epiduralen. Ks var en bra upplevelse. Narkosläkare förklarade allt som läkarna gjorde bakom skynket och min man fick följa med bebis ut ur rummet och vara med hela vägen. Trist för mig, men han fick ta alla första grejer och ligga hud mot hud, byta första blöjan osv. Det skapade ett fint band mellan sonen och maken. Tänker på vad weeme skrev... Jag blev också illamående, men fick medicin direkt. Hann inte ens säga till vissa ggr för narkosläkaren såg på mig att jag mådde illa och frågade om så var fallet och så fick jag medicin som verkade direkt. Borde var också något lutat så jag hade aldrig några problem att ligga. Om något inte känns bra när du ligger där, säg till! Eftersom jag var vaken behövde jag ju inte ligg apå något uppvak och må dåligt. Maken följe med barnet till neo och jag fick efter jag var ihopsydd komma tillbaka in på förlossningsrummet, vi började ju med vanlig förlossning... Där fick jag vila och mannen kom dit efter en eller ett par timmar (tappat tidsbegreppet), vi fick den obligatoriska fikan. Vi flyttades över till bb och barnet var kvar på neo. De två första dygnen gick vi emellan avdelningarna tills vi fick ett rum på neo. Vi låg på neo i 8 dagar, bodde i familjerum, större delen av tiden hade vi Pyret hos oss (han fick komma in på rummet när han slapp övervakning) och gick in på avdelningen bara för vissa grejer. I början bodde han i ett rum så då gick vi dit när det var matning, sondning, koppmata, provtagning osv. Ta hjälp av den fantastiska personalen. När vi hade Pyret i vårt egna rum (det lär ju dröja lite för er eftersom ert barn kommer så mycket tidigare än vårt) då kunde vi i alla fall lämna barnet nån timme hos personalen för att få äta tillsammans utanför avdelningen. De verkligen pushade oss till att våga lämna honom hos dom ibland, för det är slitsamt och jobbigt att vara på neo och det är så mycket runtomkring. Är det ert första barn? Om ni inte har barn hemma så kan ju båda föräldrarna vara där i stort sett hela tiden. Min man åkte hem en stund varje dag till katten, annars var vi där båda två. När barnet är inskrivet på neo får båda föräldrarna vabba. Du får info på neo om det, en kurator pratade med oss om hur man skulle anmäla till fk osv.
Swede, har tänkt på dig.. Så glad att du skrev några rader och uppdaterade oss om läget. Fantastiskt att det gått så bra för er, skönt att ni är utskrivna nu! :)