• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Mooki

Hej!

Är det någon i denna tråd som har Utrogest att avvara? Jag har gjort ÄD i Riga och är gravid i vecka 11. Ska ta progesteron i flera veckor till, så inboxa mig gärna om du har och vill sälja!

• trex2013
    Mooki skrev 2016-03-09 14:08:40 följande:

Hej!

Är det någon i denna tråd som har Utrogest att avvara? Jag har gjort ÄD i Riga och är gravid i vecka 11. Ska ta progesteron i flera veckor till, så inboxa mig gärna om du har och vill sälja!

Hej,har svarat dig! jag Köpte en massa utrogest när jag var i Aten som jag inte behöver använda just nu. maila mig!
  • trex2013
    Frazze skrev 2016-03-08 14:35:28 följande:
    Ja denna lycka får en att klara av det lilla extra. Som att äta köttfärsås fastän att det tar emot ifrån tårna!!!! Har haft lite rosa flytningar nu igår och idag, jag hoppas att det är för att det växer där inne. Känns som att slemhinnorna är väldigt tunna och torra tyvärr. Hoppas INTE jag får svamp! Canesten är som läkerol för halsfluss på mig typ!
    visst äter du extra probiotika? när jag känner att jag kanske är på G att få, så tar jag dubbla per dag då brukar jag alltid klara mig i från svamp! :)
  • Frazze
    trex2013 skrev 2016-03-09 14:56:21 följande:

visst äter du extra probiotika? när jag känner att jag kanske är på G att få, så tar jag dubbla per dag då brukar jag alltid klara mig i från svamp! :)

Jag levde med kronisk svamp i 4 år innan jag blev gravid pga obalans i hormonerna. Utom sist jag var gravid. Probiotika hjälper inte på mig alls då! Men jag tror att jag har brist på östrogen i kroppen. Vi får se hur det går. Har haft VM i illamående idag igen! Magen i megauppror Men så länge busen mår bra så är jag lycklig
  • Nugällerdet73

Här går det framåt med stormsteg! Jag är i vecka 20, 19+5 och vi gjorde vårt rutin ultraljud förra veckan! Nu vet vi vad det blir!! Det är så fantastiskt! Det var en livlig krabat i magen och blir det lika mycket fart utanför magen, då lär vi ha att göra!  

Förlossningsdatum blev satt bara en dag senare än de tidigare beräkningarna så det kändes bra! 

Jag har den stora turen att fortfarande må toppen förutom halsbränna då och då även om jag inte har det varje dag. 

Jag tror jag känner lite sparkar men eftersom det är första barnet så har jag svårt att avgöra om det är tarmarna eller sparkar.
    Jag kan inte ha några byxor längre men har tack och lov har fatt massor av mammakläder av en kompis så att jag har något att sätta på mig! Tur det för jag tycker att utbudet av mammakläder är riktigt dåligt. Jag trodde att de stora kedjorna skulle ha mycket mer.  

Pinklily, hur har det gått för dig efter olyckan? Jag hoppas verkligen att ni mår bra! 

Ha det gott allesammans! 

• trex2013
    Frazze skrev 2016-03-09 16:13:05 följande:
    Jag levde med kronisk svamp i 4 år innan jag blev gravid pga obalans i hormonerna. Utom sist jag var gravid. Probiotika hjälper inte på mig alls då! Men jag tror att jag har brist på östrogen i kroppen. Vi får se hur det går. Har haft VM i illamående idag igen! Magen i megauppror Men så länge busen mår bra så är jag lycklig
    ok, då har jag kanske bara haft tur o motat det när jag haft på G ?
    uscha hoppas du mår bättre snart, själv går jag runt o fantiserar på en massa mat som jag ska/vill äta!  ha ha :)
  • Frazze
    trex2013 skrev 2016-03-09 16:17:19 följande:

ok, då har jag kanske bara haft tur o motat det när jag haft på G ?

uscha hoppas du mår bättre snart, själv går jag runt o fantiserar på en massa mat som jag ska/vill äta!  ha ha :)

Äh jag var dum och tog mina vitaminer idag igen så nu får jag lida! Pluggandet till provet går käpprätt åt hel***e men sånt är livet! Fixar godkänt ändå även om jag vill ha A!!! Idag så erbjuder Citygross glutenfria matkasse panerad spättafilé med potatis och egengjord dillsås. Ska bli gott om jag kan komma över illamåendet. Får väl ta en Losec då och se om det går över. Kram
  • trex2013
    Frazze skrev 2016-03-09 18:04:41 följande:
    Äh jag var dum och tog mina vitaminer idag igen så nu får jag lida! Pluggandet till provet går käpprätt åt hel***e men sånt är livet! Fixar godkänt ändå även om jag vill ha A!!! Idag så erbjuder Citygross glutenfria matkasse panerad spättafilé med potatis och egengjord dillsås. Ska bli gott om jag kan komma över illamåendet. Får väl ta en Losec då och se om det går över. Kram
    lät gott med maten, hopps du kunde äta det och mår bättre i dag. :)
  • pink lily

Tack för omtanke och tumhållning :) Det har varit många vändor inom vården senaste veckan. Vet inte längre om jag tror att krocken orsakat blödningen. Men, nu är den där och de upptäckte en till, som var mindre, på ul häromdan. Det är inte sällsynt med blåmärken el blodansamlingar i moderkakan tydligen. Är det fler som har haft sådana här? Vilka är era erfarenheter?

Tyvärr sitter den största vid navelsträngens fäste. Vi ska få komma tidigare till specmvc än planerat, och ska gå på tillväxtkontroll fr o m v 24 och sedan rätt ofta. Men, de kommande två veckorna innan specmvc hänger vi i luften, har bara akuten att vända oss till, och där fick jag sitta och vänta i nio tim häromdan. Men, vad gör man inte för .... Jag vilar så mkt jag kan, helst sover jag.

Måste passa på att fråga om era erfarenheter av sjunkande progesteron efter att man slutat med progtillskott. Min prognivå har gått ner hela tiden sedan jag trappade ner och slutade med prog. Går in i v 21 nu. Dr D ordinerat IL-dropp efter varje provresultat, men forts sjunka, nu nere på 99nmol/L. Har någon annan haft samma problem och fick ni göra något mer än att ta dropp?

Vi har kommit Pyret så nära efter allt som hänt och alla ul, tre på en vecka. Vi vet nu dessutom att vi väntar en dotter <3. Hon är fantastiskt söt på bilderna, med liten uppnäsa :) I veckan har jag också lärt mig känna igen hennes rörelser och ibland buffar hon runt ganska mkt i magen. Underbart :) Ta hand om er alla, och take it easy!

• Frazze
    pink lily skrev 2016-03-11 06:15:57 följande:

Tack för omtanke och tumhållning :) Det har varit många vändor inom vården senaste veckan. Vet inte längre om jag tror att krocken orsakat blödningen. Men, nu är den där och de upptäckte en till, som var mindre, på ul häromdan. Det är inte sällsynt med blåmärken el blodansamlingar i moderkakan tydligen. Är det fler som har haft sådana här? Vilka är era erfarenheter?

Tyvärr sitter den största vid navelsträngens fäste. Vi ska få komma tidigare till specmvc än planerat, och ska gå på tillväxtkontroll fr o m v 24 och sedan rätt ofta. Men, de kommande två veckorna innan specmvc hänger vi i luften, har bara akuten att vända oss till, och där fick jag sitta och vänta i nio tim häromdan. Men, vad gör man inte för .... Jag vilar så mkt jag kan, helst sover jag.

Måste passa på att fråga om era erfarenheter av sjunkande progesteron efter att man slutat med progtillskott. Min prognivå har gått ner hela tiden sedan jag trappade ner och slutade med prog. Går in i v 21 nu. Dr D ordinerat IL-dropp efter varje provresultat, men forts sjunka, nu nere på 99nmol/L. Har någon annan haft samma problem och fick ni göra något mer än att ta dropp?

Vi har kommit Pyret så nära efter allt som hänt och alla ul, tre på en vecka. Vi vet nu dessutom att vi väntar en dotter <3. Hon är fantastiskt söt på bilderna, med liten uppnäsa :) I veckan har jag också lärt mig känna igen hennes rörelser och ibland buffar hon runt ganska mkt i magen. Underbart :) Ta hand om er alla, och take it easy!

Fy vilken mardröm detta måste ha vart och är för dig! Jag har knappt vågat gå in och läsa ifall det skulle vara dåliga nyheter. Skönt ändå att det verkar vara ok och att de håller dig under hård uppsikt. Jag hoppas så innerligt att allt går bra för er och er lilla flicka <3

Visst är det underbart att känna när de sparkar runt och boxas! Den mest magiska magkänslan någonsin!!!!! Jag har bara kommit till ett litet sprattel i magen än, men bara det gör att jag svävar på moln. Det gör att allt illamående och allt jobbigt böjande över böcker inte är så jobbigt längre.

Nu är det snart bara 5 veckor kvar till vårt RUL och 7 veckor till vårt 3D UL och jag längtar så jag smäller av.

Vad gäller progesteron, får du inte ta extra progesteron då? Är det farligt eller? Hag tänker på progesteronkrämen som man smörjer in! Jag var tvungen att sluta med min för jag tror att jag har svårt med att få upp östrogenet istället. Får så torra slemhinnor där nere och det kliar. Nu har jag hållt upp i 4 dagar och allt känns mycket bättre. Mina bröst är konstigt nog jätte ömma på nätterna nu, det var de inte i slutet när jag tog progesteron ens.

I alla fall så hoppas jag och önskar innerligt att allt ordnar sig och att er lilla prinsessa får komma till er hel och välbehållen om ca 3-4 månader då! (Kan inte räkna exakt) stor lycka till kram!
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus