Frazze skrev 2016-03-02 19:16:21 följande:
Jag måste bara slänga ut frågan här. Är det någon som kräkts av sina vitaminer under graviditeten? Jag äter frukost och sen tar jag mina vitaminer sen tar det 5 min så börjar jag må illa och kräks. Har precis börjat med gravidvitaminerna ACO innan det har jag tagit Great Earth vanliga multivitaminer. Idag tog jag en sån bara för att jag tänkte att det funkat förut, men näpp de kom upp ändå! Någon annan?
Jag har aldrig kunnat ta ngr av apotekens egna vitaminer, inte som icke-gravid heller. Rapar ngt fruktansvärt av dem, och får bismak som mår illa av. Jag hittade inga gravidvitaminer+mineraler bland de märkena heller som passade mina behov, dvs mkt d-vitamin, inget järn (hade (för) högt järnvärde och så högt ej bra), lagom mkt b6-vitamin (har östrogenpåverkan om för mkt), mkt magnesium (för mina muskler), inget e-vitamin (spär på blödningar, vilket jag hade mkt av. Finns en hel del i fiskoljan som jag måste ta som blodförtunnande, och vissa matoljor som man kan komplettera med) etc. Så jag tog reda på hur mkt man eg behöver av olika vitaminer och mineraler som gravid, och tokletade sedan efter enskilda vitamin och mineraltillskott. Satte ihop en egen mix av tabletter av de olika vitaminerna och mineralerna och därmed kunnat öka resp minska på de olika vid behov. Blir mer att svälja, men har delat upp dem mellan frukost, snackstillfälle/fm fika osv. Ej mått illa då.
Jag tar Holistic d-vitamin som har kokosolja också i tabletten (ska ju tas med olja), Friggs b-vitaminkomplex, separat folsyratablett, Friggs c-vitamin brus 1 g vid behov (innehåller ej aspartam, vilket andra brus gör) och kompl med mkt c-vitaminfrukt (ej apelsin), särsk ekol kiwi, och citronvatten för att även få igång magen. Kiwi laxerande. Progesteron gör magen trög). Tar även Helhetshälsas Magnesium och varje el varannan dag Helhetshälsas Helamin nu när järnvärdet åkt ner. Fiskolja och kallpressad avokadoolja ger e-vitamin osv osv. Höjer och sänker doserna genom att kompl med/ta bort mat som innehåller mkt av de olika vitaminerna, finns jättebra info på Internet om näringsinnehåll. Mitt problem är att få i mig kalcium, magen tål ej. Men hittat en ekol ost som funkar, och kalciumet i Helamin funkar oxå med min mage. Oj, blev långt, kan ha missat ngt, men du förstår nog konceptet. Har inte mått illa av detta ... Lycka till!