• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • trex2013
    Frazze skrev 2016-03-17 13:10:42 följande:
    Jag håller tummar och tår för att allt ser bra ut imorgon. Har du inte ont i mage och rygg så borde det väl ändå vara ok. Och så länge det inte är några klumpar med. Hoppas blödningen slutar snart!

Jag var precis ute på en långsam promenad, men jag flåsar som om jag sprungit en mil i snabbt tempo ändå. Så härligt i vårsolen! Har ringt MVC idag för det finns vissa grejer jag vill fråga om och så. Behöver desperat plugga, men allt annat är roligare Kram
    Tack för tummarna fina du! :) nyss varit på UL, den lilla hade växt sig större och levde! <3 Herregud är så lättad och glad jag är! vilken tortyr denna resa är, att alltid få oroa sig för något. ha en fin helg! kram
  • TyckOmMig

trex2013-lycka hurra vad härligt besked!

Önskar er alla en fin vår helg snart är det påsk med!

• Frazze
    trex2013 skrev 2016-03-18 11:47:33 följande:

Tack för tummarna fina du! :) nyss varit på UL, den lilla hade växt sig större och levde! <3 Herregud är så lättad och glad jag är! vilken tortyr denna resa är, att alltid få oroa sig för något. ha en fin helg! kram

WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII! Åh vad härligt att läsa! Det gjorde hela min helg! Nu sån kan vi slappna av och bara njuta av att vara gravida! Grattis!
  • JZ79

Härligt att läsa lite positiva nyheter

Här har vi det lite jobbigt just nu och jag behöver råd från någon som fått prematurbebis där bebis blivit ordinerad Niferex järndroppar. Pyrets kolik och viktnedgång gjorde att vi fick avbryta insättning av Niferex, istället för att bara skrika kväll/natt så skrek han dygnet runt när droppar sattes in. Vi hann inte ens komma upp i den dos han skulle ha innan vi fick avbryta i samråd med läkare. Nu har Pyret passerat 3 månader, koliken är under kontroll med hjälp av akupunktur och jag äter mjölkfri kost.. Igår började vi ge 1 droppe järn..vi skulle börja med endast en droppe och öka långsamt. Dag två idag och han bara skriker BVC sa jag skulle avbryta om

Han får så ont i magen igen..men hans järndepåer måste ju fyllas på Vill inte han ska få problem senare i livet men hur fan ska han och vi klara detta? Någon med samma problem som det ändå gått bra för och det nu får att ge medicinen? Tacksam för tips och råd. Vi kör redan med diverse magdroppar, pysventil, massage osv för att hjälpa hans lille mage...

• pink lily

Någon mer som väntar på provsvar från werlabs?

Har ni fått veta varför och hur länge det dröjer?

Jag tog nytt progprov igår morse via werlabs, men har fortf inte hört ett knyst om mina provsvar på det el FBCt. Jag fick ringa från labbet till werlabs då remisserna inte kommit fram, de fick skicka dem igen och nu kommer inte provsvaren. Så typiskt när det känns akut. Mailat kundtjänst för 5,5 tim sen och fortf ingen respons. Jag är grymt missnöjd med dem. Ännu en sömnlös natt ...

• pink lily

JZ79, stackars ert Pyre. Niferex är erkänt svåra för magen, jag som vuxen kunde inte ta dem. Finns det alt för vuxna, då måste det väl finnas alt för små barn också. Vänd dig till annan för second opinion om vilket alt som kan ges än Niferex, samma läkare kör ofta i gamla hjulspår ... Undrar varför det envisas med Niferex när det inte verkar funka.

• JZ79
    pink lily skrev 2016-03-18 21:44:13 följande:

JZ79, stackars ert Pyre. Niferex är erkänt svåra för magen, jag som vuxen kunde inte ta dem. Finns det alt för vuxna, då måste det väl finnas alt för små barn också. Vänd dig till annan för second opinion om vilket alt som kan ges än Niferex, samma läkare kör ofta i gamla hjulspår ... Undrar varför det envisas med Niferex när det inte verkar funka.

Ska be BVC kolla upp detta i veckan. Medicinen är utskriven på neo, men nu sköts vi ju inte där. Så antar barnmott får kontaktas för råd. Jag Tålde inte heller Niferex så bra, tog Dureferon tabl istället vid graviditeten..tyvärr tror jag inte det

Finns några andra droppar till just spädbarn. Får se vad som sägs. När koliken äntligen är under kontroll känns det vidrigt att ge honom detta när han får så ont.. Han får jag nu endast 1 droppe/dygn, den dos han ska ha egentligen är 3 droppar x 2...det kommer aldrig gå :/

Får se vad som sägs nästa vecka. Egentligen ska dropparna ges från 6 veckors ålder..men vi fick ju avbryta, BVC får kolla med barnmott om det ens är lönt att sätta in dropparna när barnet nått en viss ålder..

Håller tummarna för dig att tiden går snabbt till spec mvc.
  • TyckOmMig

JZ79-mina sista tvillingpojkar kom ju i v 33+0 och vi blev också ordinerade Niferex droppar gick bra för deras magar men vi var väl informerade om att det ofta är så att man får avbryta.Tyckte mer att ju äldre dom blev så uppstod fläckar som ej var lätta att få bort av dropparna så lätt att det dreglas ut lite ur munnarna med saliven...
    Vår BVC sköterska var väl införstådd med att det kunde bli problem med magarna dock tyvärr inte heller hört om något annat alternativ-ring NEO det hade jag gjort.

• pink lily

JZ79, Vet inte om detta är till hjälp, då inte vet vilken sorts järn bröstmjölksersättning är berikad med, men den innehåller mer järn än vanlig bröstmjölk. Kanske kan den ersätta vissa mål av bröstmjölk i alla fall,...och då behövs mindre tillskott av droppar enl läkare:

( välj dock glutenfri ersättn. blev jag rekommenderad)

Svensk formula (modersmjölksersättning) är berikad med en högre andel järntillskott (3-12 mg/L) än motsvarande innehåll i bröstmjölk (0.3 mg/L). Detta innebär att formulauppfödda barn får adderat järntillskott från kosten motsvarande ca 0.4 ? 1.8 mg/kg/dygn. Till små prematurfödda barn används ofta berikad bröstmjölk och man bör då observera att en del bröstmjölksberikningar innehåller rikligt med järn (motsvarande fulldos järntillskott) medan andra inte innehåller något järn. Vi föreslår därför att barn som under längre eller kortare period ges formula som stöd till amning kan fortsätta med ovan rekommenderat tillskott. Det gäller även efter introduktion av järnberikade barnmatsprodukter efter 4 månaders ålder. Däremot bör man om kosten huvudsakligen (> 50 %) består av formula, sänka dosen till hälften. Det kan göras genom dosering varannan dag eller att man endast ger en dos/dygn

(Källa: neoforeningen.se)

• Redan47

Jz....är du säker på att det är dropparna och inte något födoämne han är allergisk mot.
    Så har vi det. Så idag äter jag strikt mjölk o ägg fritt. Och soya eftersom den hänger många ggr ihop m mjölkprotein allergi. Vilket innebär just nu att jsg även avstår odlad fisk och kyckling oxå. Kontrollerar slla ingredienser och håller mig i möjligaste mån till 100% råvaror i min kost. Består av lövbiff/nötkött, kokt potatis, isbergssallad olivolja, några oliver. Jag Ammar. Men ger extra ersättning för jag vill vila mer mellan målen och ibland vill de ha mer än jag erbjuder för stunden. Då Utöver det fick vi testa ersättning som är sk Mjölkfri "altera". Detta hjälper många. Men räckte ej till gör oss. Idag provar vi 100% mjölkprotein fritt, och nu har det påtagligt hänt något i positiv riktning

Ger Järn, märks ej mer än några gaser någon timme efter bara. Hanterbart. Ja visst är dett nationella program om järnet viktigt .... Ersättning bör ej ersätta bröstmjölk.
    Vi började m 2dropp, bara på morgonen. Idag uppe i 4-5 droppar/morgon, plus multivitaminerna fr neo oxå. Mina är nu 5mån. Inboxa om du vill.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus