• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze
    Kcb skrev 2016-03-07 11:06:13 följande:

Halloj,

Ja, bebisen är fortfarande kvar i magen, och läkarna verkar vilja skriva ut mig idag om ultraljudet (om 30 min) ser fortsatt oförändrat ut. Men om jag blir utskriven skulle jag nog fortfarande komma in varje dag för antingen ultraljud eller ctg! Det är med lite skräckblandad förtjusning om jag blir utskriven. Det är så tryggt att få bekräftelse 3 ggr/dygn att bebisen verkar må bra, men samtidigt längtar jag hem... Vi får se helt enkelt. Men de har sagt att om jag blir utskriven så får jag vara beredd att bli inlagd igen med kort varsel när någon undersökning visar en försämring. För sämre kommer det att bli, de vet bara inte när. Kan bli om någon dag eller några veckor. Tydligen så brukar försämringarna inte komma så extremt snabbt (inte från några timmar till en annan), och det känns ju skönt! Jag är ju trygghetsnarkoman och lite nojjig... Om de föreslår annat än varje dag så kommer jag att protestera, för det tycker jag är rimligt och jag är definitivt beredd att åka hit varje dag för uppföljning! Måste komma ihåg att fråga hur det funkar på helgen...

På torsdag är det 32 hela veckor, och förlöses bebisen efter det så blir den ju "bara" för tidigt född (inte mycket för tidigt!).. Det är mitt delmål just nu!

Underbart att läsa att allt är "bra" än så länge! Klart att du är nojjig!!! Vore nog nåt fel om du inte var det. Jag är skräckslagen hela tiden att något ska vara fel. Hoppas du i alla fall får vänta tills nästa vecka innan bebis kommer. V 33 är väl i alla fall helt ok.

Själv är jag i 13+2 idag och jag vet inte om jag inbillade mig eller om jag faktiskt kände nåt idag. Det kändes som en fisk som sprattlade till precis vid där bebis är! Men som sagt man kan ju inte vara säker. Verkar ju tidigt! Tiden släpar sig ju i alla fall närmare ett rul.
  • trex2013
    Kcb skrev 2016-03-07 11:06:13 följande:
    Halloj,

Ja, bebisen är fortfarande kvar i magen, och läkarna verkar vilja skriva ut mig idag om ultraljudet (om 30 min) ser fortsatt oförändrat ut. Men om jag blir utskriven skulle jag nog fortfarande komma in varje dag för antingen ultraljud eller ctg! Det är med lite skräckblandad förtjusning om jag blir utskriven. Det är så tryggt att få bekräftelse 3 ggr/dygn att bebisen verkar må bra, men samtidigt längtar jag hem... Vi får se helt enkelt. Men de har sagt att om jag blir utskriven så får jag vara beredd att bli inlagd igen med kort varsel när någon undersökning visar en försämring. För sämre kommer det att bli, de vet bara inte när. Kan bli om någon dag eller några veckor. Tydligen så brukar försämringarna inte komma så extremt snabbt (inte från några timmar till en annan), och det känns ju skönt! Jag är ju trygghetsnarkoman och lite nojjig... Om de föreslår annat än varje dag så kommer jag att protestera, för det tycker jag är rimligt och jag är definitivt beredd att åka hit varje dag för uppföljning! Måste komma ihåg att fråga hur det funkar på helgen...

På torsdag är det 32 hela veckor, och förlöses bebisen efter det så blir den ju "bara" för tidigt född (inte mycket för tidigt!).. Det är mitt delmål just nu!
    Men så skönt att kanske få komma hem! Bra att du står på dig och kräver kontroll varje dag, det hade jag också krävt! Bäst kolla så mkt som det går om du nu inte kommer ha sjukhusövervakningen. nu håller vi tummarna att det håller sig lugnt o fint så det blir efter v32 som bebben kikar ut! =) kram
  • trex2013
    Frazze skrev 2016-03-07 15:55:51 följande:
    Underbart att läsa att allt är "bra" än så länge! Klart att du är nojjig!!! Vore nog nåt fel om du inte var det. Jag är skräckslagen hela tiden att något ska vara fel. Hoppas du i alla fall får vänta tills nästa vecka innan bebis kommer. V 33 är väl i alla fall helt ok.

Själv är jag i 13+2 idag och jag vet inte om jag inbillade mig eller om jag faktiskt kände nåt idag. Det kändes som en fisk som sprattlade till precis vid där bebis är! Men som sagt man kan ju inte vara säker. Verkar ju tidigt! Tiden släpar sig ju i alla fall närmare ett rul.
    åh vad häftigt om det var lilla pyret som du kände! åh vad jag längtar att tiden går snabbt. Är ju bara i v9 (8+3) tiden går så seeegt. Var iaf på inskrivning i dag. Ett stor steg framåt för mig! =)
    Barnmorskan sa - njut nu av graviditeten, men det är svårt att njuta och bara slappna av. oron finns ju där hela tiden , dygnet runt, ja du vet ju.
    annars mår jag ju toppen, inget illamående och är bara lite tröttare än vanligt.
    hur har du mått hittills?
  • Frazze
    trex2013 skrev 2016-03-07 16:11:24 följande:

åh vad häftigt om det var lilla pyret som du kände! åh vad jag längtar att tiden går snabbt. Är ju bara i v9 (8+3) tiden går så seeegt. Var iaf på inskrivning i dag. Ett stor steg framåt för mig! =)

Barnmorskan sa - njut nu av graviditeten, men det är svårt att njuta och bara slappna av. oron finns ju där hela tiden , dygnet runt, ja du vet ju.

annars mår jag ju toppen, inget illamående och är bara lite tröttare än vanligt.

hur har du mått hittills?

Hejsan! Ja visst står tiden stilla vad gäller graviditeten?! I skolan däremot så hinner man inte andas mellan proven i o m att det är min andra graviditet så kan det ju faktiskt vara så att det var busen som kändes man kan ju känna lite tidigare eftersom att man mer vet vad man känner efter. Men jag kan inte säga säkert.

Jag har vart och är dötrött och mår pyton på kvällen. Har haft såna problem med magkatarr att jag får ta Losec nästan 2 ggr om dagen. Det gör jag vissa dagar i alla fall. Köpte ACO gravid vitaminer som jag inte tålde utan kräktes upp. Trodde jag vlivit magsjuk! Nu är jag tillbaks på mina vanliga multivitaminer igen. Hoppas nu att veckorna fram tills v 12-13 går snabbt för dig och v 20 kommer snabbt för mig. Kram på dig!
  • JZ79

Kcb, hoppas du är hemma nu Jag va inne på kontroll varannan dag för CTG och ul/flödesmätning, hade en packad väska i bilen på vardagar gjorde jag kontroll på spec mvc's mottagning och på helgen på Antenatal avd. Skönare att vara hemma

• Kcb
    JZ79 skrev 2016-03-07 17:41:58 följande:

Kcb, hoppas du är hemma nu Jag va inne på kontroll varannan dag för CTG och ul/flödesmätning, hade en packad väska i bilen på vardagar gjorde jag kontroll på spec mvc's mottagning och på helgen på Antenatal avd. Skönare att vara hemma

Jag är hemma nu! Min säng har ALDRIG varit så skön förut!

Flödet hade t o m tillfälligt blivit lite bättre igår! Ska in för ul och ctg på måndagar, onsdagar och fredagar (så länge jag är hemma), och ctg enbart på tisdag och torsdag. Har inte hört något om helgen, men att göra det på antenatalen låter ju som en bra ide! Det ska jag kolla om funkar! I alla fall en gång på helgen kanske...

Något som känns bra är att bebisen rör på sig lite mer nu så jag känner det, men jag har insett att det är så beroende på hur den ligger!
  • JZ79
    Kcb skrev 2016-03-08 07:20:15 följande:

Jag är hemma nu! Min säng har ALDRIG varit så skön förut!

Flödet hade t o m tillfälligt blivit lite bättre igår! Ska in för ul och ctg på måndagar, onsdagar och fredagar (så länge jag är hemma), och ctg enbart på tisdag och torsdag. Har inte hört något om helgen, men att göra det på antenatalen låter ju som en bra ide! Det ska jag kolla om funkar! I alla fall en gång på helgen kanske...

Något som känns bra är att bebisen rör på sig lite mer nu så jag känner det, men jag har insett att det är så beroende på hur den ligger!

Härligt!!

Kom på några saker till som kan vara bra på neo. Trikåsjal så du kan ha bebis nära, vissa sjukhus har att låna ut men inte där jag bor..+ att jag ändå hade en egen och den används flitigt här hemma av både mig och maken.

En annan bra sak att ha är amningskudde. De hade inga på neo och jag fick ont i axlar när jag satt i fåtöljen på Pyrets rum och skulle amma. Maken hämtade den vi hade hemma och det var guld värt.

Egen kudde till dig om sjukhusets inte är så sköna

Svala myskläder. På neo är det VARMT! Bebisarna behöver mycket värme..vi hade shorts/korta byxor och linne/t-shirt trots att det var mitten på december.

Vila och ladda upp inför äventyret som väntar
  • Frazze

Härligt Kcb att vara hemma i sin säng! Hoppas nu allt går bra! Skönt att flödet ökat lite nu, kanske är därför som pyret rört sig lite mer? Den har fått mer energi! Jag har sovit på soffan i snart 3 veckor nu där jag sover som en dröm. I sängen hör jag allt och kan inte sova en blund. När jag satt på lektionen förut så kände jag ett sprattel i magen. Nu är det 2 dagar i rad som jag känt samma sak, så det måste bara vara busen Åh älskade lilla hjärta vad mamma blir glad <3

• TyckOmMig

Kcb-minns också hur skön min egen säng var efter vistelsen på NEO och tvillinggossarnas tidiga födelse-fick ju nattpermission på slutet för att samla extra ork inför hemgång.

Frazze-vilken lycka att börja känna sprattel i gravidmagen!

• Frazze
    TyckOmMig skrev 2016-03-08 13:18:01 följande:

Kcb-minns också hur skön min egen säng var efter vistelsen på NEO och tvillinggossarnas tidiga födelse-fick ju nattpermission på slutet för att samla extra ork inför hemgång.

Frazze-vilken lycka att börja känna sprattel i gravidmagen!

Ja denna lycka får en att klara av det lilla extra. Som att äta köttfärsås fastän att det tar emot ifrån tårna!!!! Har haft lite rosa flytningar nu igår och idag, jag hoppas att det är för att det växer där inne. Känns som att slemhinnorna är väldigt tunna och torra tyvärr. Hoppas INTE jag får svamp! Canesten är som läkerol för halsfluss på mig typ!
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus