• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • JZ79

Tack för råd och pepp! Än så länge är det någorlunda ok med honom idag..

Pink Lily, läst det där på neoföreningen. Ju mer jag läser däremot så verkar det vara väldigt viktigt med dropparna. Ger ersättning som tillägg någon gång/dag., men huvudsakligen så ammar jag. Tack för stöd :)

Redan, vi kör Althera när han inte verkar få i sig riktigt vid amning..händer nån gång/dag. Jag har varit mjölproteinfri i snart 2 månader..Tanken är att provocera men det görs inte så länge han reagerar såhär på niferexen..Helt säker på att det är Niferex som gör att han får så ont. Andra gången vi försöker sätta in den. Blir bra så fort vi slutar med den... Tack för stöd, kram

TyckOmMig, tack! Jo jag vet ju att de ger magont..men såhär funkar inte Ska prata

Med BVC på måndag, hon har en läkarkontakt på barn och får se vad de säger innan jag ringer neo. Tack!

• Redan47

Jz; tänk på att altera inte är fri från mp. Den är bas på vassleproteinet. Mina reagerade ändå på den.Prova gå över till Alfamino. Märkte skillnad iallafall, nu Hoppas vi det hjälper. Läkarna lite för snabba med att provocera. Jsg sagt ifrån. Vill först veta VAD det är. Och det tar 14v att rena min mjölk.....
    Det finns en grupp på fb som har mkt kunskap. Barn med mjölkprotein allergi.

• JZ79
    Redan, tack snälla för tips. Jag är med i den fb-gruppen Pyret har alltså varit bra i magen tills vi återinförde Niferexen, han har inte tagit den på flera veckor. Tror egentligen inte att han är mp-allergiker (därför kör vi ändå Althera trots vassleprotein) men eftersom koliken var så jävlig så testade vi. Akupunkturen har gjort stor skillnad, vi gjorde uppehåll några veckor och sen kom koliken tillbaka och efter endast en akupunktur så var det lugnt igen. Fast vi kör mp fritt ett tag till ändå, eftersom vi inte kan grejja med både det och Niferex samtidigt. Kom tillbaka till helamning några dagar innan järndropparna sattes in igen, men nu skriker han så mycket och han har det jobbigt..han gallskriker vid bröstet och vill inte äta. Stressar mig och då rinner mjölken till dåligt då får han tillägg..om han bara ammat lite.. Känner mig otillräcklig när han är otröstlig....... Ska ringa på måndag till både neo och bvc och rådfråga lite, men allt jag läser tyder på att han måste ta dropparna :/ . Kvällen har varit jobbig här och jag lider så med min lille pojk... Vet ju att prematurer ofta har omogna tarmar, det förklarar ju kolik och att det var så jobbigt med medicinen tidigare, men nu är han ju tre månader och tänker att man nu inte kan skylla på omogna tarmar..Fast Niferex är ju jobbigt även för vuxna magar, kanske bara hoppas att han vänjer sig..
    Varför tar det 14 veckor att rena din mjölk? Är det för att du misstänker äggallergi också? Mjölk sägs ta 4 veckor, konstigt nog säger vissa bvc ändå att man ska hålla upp 1 vecka..(inte min, där kör man minst 4 veckor mp-fritt...)
  • trex2013

Medicin fråga. Serum vill att jag om några veckor ska börja trappa ner och sluta med progesteronet, vid vecka 13. Jag tänker fortsätta ta det till minst v 16.
    Jag tar i dag 1st intramuskulär spruta progesteron (Prontogest 100mg).
    Har bara utrogestan (200mg) kvar sen att ta och jag vet att jag har sämre upptagning av tabl, därav injektionerna.

Min fråga- Hur stor dos och utspritt under dagen hade ni tagit tabletterna?
    Jag tänkte sen be min gyn om blodprov så jag kan kolla att jag ligger i ungefär samma nivå som med sprutan.

• JZ79

Idag har jag haft en harmonisk gosse här hemma utan magsmärtor <3 Barnmottagningen sa igår att jag ska pausa igen och inte ge Niferex på nån vecka och sen försöka igen..avbryta om det inte går och sen testa igen osv. De droppar han får i sig när vi försöker är betydelsefulla, men det var inte meningen han skulle må så dåligt av medicinen. Om det inte funkar på ett par veckor så ska vi prata med läkaren och ta prover för att se hur hans värden ligger. För tidigt att ta prover nu eftersom bebisar börjar producera egna röda blodkroppar först vid 3 månaders ålder.

Trex...varför vill du ta progesteron längre? Om jag minns rätt så är det inte bra att ta det för länge heller.. Lita på Serums ordination, v 13 är ju bra mycket längre än vad som ordineras i Sverige.

• TyckOmMig

JZ79-vad skönt med en nöjd harmonisk liten gosse just nu.Hoppas det håller i sig.

Någon som är duktig/bra på vad siffrorna på ens embryon står för?Har embryon med siffror 10.3t 8.3nt bland de som är nedfrusna.
    Funderar på om det är försvarbart i mitt fall att odla till blastocyster har 8 embryon kvar och koordinatorn föreslår 4 att odla på om jag väljer det-varför just fyra?
    Någon som förstår vet?

Påsken står på glänt om än tidigt i år!
    Här hemma är tvillingflickorna på snart 2 1/2 år väldigt nyfikna och känner flyttar runt på allt påskpynt!!!
    Önskar er alla en mysig GLAD PÅSK!

• trex2013
    JZ79 skrev 2016-03-22 22:26:30 följande:

Idag har jag haft en harmonisk gosse här hemma utan magsmärtor <3 Barnmottagningen sa igår att jag ska pausa igen och inte ge Niferex på nån vecka och sen försöka igen..avbryta om det inte går och sen testa igen osv. De droppar han får i sig när vi försöker är betydelsefulla, men det var inte meningen han skulle må så dåligt av medicinen. Om det inte funkar på ett par veckor så ska vi prata med läkaren och ta prover för att se hur hans värden ligger. För tidigt att ta prover nu eftersom bebisar börjar producera egna röda blodkroppar först vid 3 månaders ålder.

Trex...varför vill du ta progesteron längre? Om jag minns rätt så är det inte bra att ta det för länge heller.. Lita på Serums ordination, v 13 är ju bra mycket längre än vad som ordineras i Sverige.

Har man immun problematik i bakgrunden så bör man ha progesteron stöd tom v16. Det finns väl dokumenterad info m detta.

vad bra att lillpojken mår bra nu i magen,hoppas det fortsätter så. Hur gammal är han? :)
  • HRE
    JZ79 skrev 2016-03-18 18:55:53 följande:

Härligt att läsa lite positiva nyheter

Här har vi det lite jobbigt just nu och jag behöver råd från någon som fått prematurbebis där bebis blivit ordinerad Niferex järndroppar. Pyrets kolik och viktnedgång gjorde att vi fick avbryta insättning av Niferex, istället för att bara skrika kväll/natt så skrek han dygnet runt när droppar sattes in. Vi hann inte ens komma upp i den dos han skulle ha innan vi fick avbryta i samråd med läkare. Nu har Pyret passerat 3 månader, koliken är under kontroll med hjälp av akupunktur och jag äter mjölkfri kost.. Igår började vi ge 1 droppe järn..vi skulle börja med endast en droppe och öka långsamt. Dag två idag och han bara skriker BVC sa jag skulle avbryta om

Han får så ont i magen igen..men hans järndepåer måste ju fyllas på Vill inte han ska få problem senare i livet men hur fan ska han och vi klara detta? Någon med samma problem som det ändå gått bra för och det nu får att ge medicinen? Tacksam för tips och råd. Vi kör redan med diverse magdroppar, pysventil, massage osv för att hjälpa hans lille mage...

Tillbaka efter en liten paus!

Jag avskyr Niferex! Kunde inte själv ta dem och mina bebisar har inte alls klarat dem. De hade ont i magen hela tiden och till sist slutade jag med alla droppar - magdroppar, D-vitamin, olja och framförallt Niferex. Egentligen är det ingen som VET om de behöver tillskott. Och det kändes absolut inte vettigt att ge bebisar något de mår så dåligt av. Det finns andra droppar - sök på nätet. Ammar du eller får bebis ersättning? Finns nämligen mer järn i ersättning så jag bestämde mig för att tro att det räcker! Nu är de 5 månader (5 veckor prematura) och äter mat två gånger om dagen och då går järndropparna bra. Mycket därför jag började med mat tidigt och gick emot rekommendationerna att vänta. Tänkte att deras magar tål mat men det ska man inte ge dem, däremot järn som deras magar inte tål. Den logiken fungerade inte för mig....
    Du kan alltid kräva att en läkare tar prov för att kolla hans järndepåer. Är de bra kan ni vänta ett tag med järn i alla fall.

• Frazze

Måste baranfråga om någon annan mått så här komstigt under graviditeten. Trött ja det förstår jag att alla är men jag som har sovit en hel natt var vaken i 3 timmar sov i 4 timmar, åt mat somnade om och sov i 2.5 timmar till och nu är jag helt svimfärdig, känns som att mina muskler inte existerar eller vill lyda mig. Mår bara helt pyton. Borde laga mat, men jag orkar inte stå upp! Det snurrar i huvudet och ja det känns som att jag ska trilla ihop i en hög. Kan detta bero på min jäkla magkatarr som jag har hela tiden? Har ine tagit losec på en vecka nu och blir bara sämre och sämre. Ska ringa mvc imorgon och kolla så att inte bebis dött i magen el nåt sånt som gör att jag blir så sjukt dålig. Usch hoppas verkligen inte det!

• JZ79
    Trex, aha! Hoppas du får svar på din fråga om Utrogest då, jag hade också Prontogest inj så vet inte alls hur tabletterna doseras..
    Min gosse är 3,5 månad nu En Serum-bebis <3 Dubbeldonation och vi får höra hur lik han är oss, haha! Lite roligt
    HRE, hej!! Välkommen hit igen efter paus :) Hur har ni det?? Jag ammar, just nu delammar jag efter en svacka då gossen inte mått bra och vägrat bröstet när den där jäkla Niferexen skulle sättas in igen. Vet att ersättning innehåller en del järn, men är inte beredd att ge upp amningen och bra ge ersättning om ingen läkare säger det är ett måste. Tur att det går att pausa Niferex behandlingen i alla fall. Det ska tas prover om några veckor om det inte funkar med dropparna. Järndepåerna går att tas nu ja, men först nu börjar han bilda egna röda blodkroppar..sånt ska också kollas för att se om järn verkligen behövs. Just nu kan han inte ta dropparna oavsett hur depåer ser ut..så nu njuter vi av några dagars paus Hmm..får kolla det där om andra droppar, förstod det som att det inte fanns något annat att ge såhär små barn. Jaja, förhoppningsvis tål han dropparna snart, eller så visar prover att han inte behöver mer. Anemi längre fram är det minsta som oroar mig, det kunde ha betydelse för den neurologiska utvecklingen enligt nationella riktlinjer jag hittade på neoföreningen (neoforeningen.se/dokument/vardprogram/Jarntillskott_2013.pdf )

Frazze, vilken vecka är du i?? Jag hade en period då jag var så galet trött..går inte att beskriva tröttheten. Ring mvc om du är orolig, men det är nog "bara" normal trötthet pga graviditeten. Får du inte ta Losec när du är gravid? Jag åt Omeprazol i stort sett hela graviditeten pga magkatarr. Kolla upp losec på janusinfo.se om du är osäker, annars köp Omeprazol.
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus