• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze

Jo Losec får jag ta och vi köpte det igår. Efter att ha sovit först hela natten sen 4 timmar och sen 2.5 timmar till och nu hela natten igen så är jag rätt så pigg idag. Jag är i v 16 och det måste väl ändå vara det värsta? Jag känner inget i magen, magen är plattare än någonsin under denna graviditet och jag är bara orolig. Vad tror ni barnmorskorna gör om jag ringer? De lovade att göra allt för att jag ska hålla mig lugn eftersom vi förlorat en bebis, men jag vet inte vad de skulle kunna göra idag? Gör man vul i v 16? Hon ville inte lyssna på hjärtljud innan ul i alla fall. Äh jag ska ringa och kolla!

• TyckOmMig

Frazze-be om ett UL VUL görs inte nu-inte bra för varken dig eller liten att du mår dåligt.
    Skönt läsa att du sovit lite bättre inatt.

• trex2013
    Frazze skrev 2016-03-24 07:18:13 följande:

Jo Losec får jag ta och vi köpte det igår. Efter att ha sovit först hela natten sen 4 timmar och sen 2.5 timmar till och nu hela natten igen så är jag rätt så pigg idag. Jag är i v 16 och det måste väl ändå vara det värsta? Jag känner inget i magen, magen är plattare än någonsin under denna graviditet och jag är bara orolig. Vad tror ni barnmorskorna gör om jag ringer? De lovade att göra allt för att jag ska hålla mig lugn eftersom vi förlorat en bebis, men jag vet inte vad de skulle kunna göra idag? Gör man vul i v 16? Hon ville inte lyssna på hjärtljud innan ul i alla fall. Äh jag ska ringa och kolla!

jag säger detsamma, lika bra att kontakta dem så du får göra en UL koll så du får känna dig lugn. Hoppas du blir piggare nu framöver!
  • trex2013
    JZ79 skrev 2016-03-23 21:53:46 följande:
    Trex, aha! Hoppas du får svar på din fråga om Utrogest då, jag hade också Prontogest inj så vet inte alls hur tabletterna doseras..
    Min gosse är 3,5 månad nu En Serum-bebis <3 Dubbeldonation och vi får höra hur lik han är oss, haha! Lite roligt
    HRE, hej!! Välkommen hit igen efter paus :) Hur har ni det?? Jag ammar, just nu delammar jag efter en svacka då gossen inte mått bra och vägrat bröstet när den där jäkla Niferexen skulle sättas in igen. Vet att ersättning innehåller en del järn, men är inte beredd att ge upp amningen och bra ge ersättning om ingen läkare säger det är ett måste. Tur att det går att pausa Niferex behandlingen i alla fall. Det ska tas prover om några veckor om det inte funkar med dropparna. Järndepåerna går att tas nu ja, men först nu börjar han bilda egna röda blodkroppar..sånt ska också kollas för att se om järn verkligen behövs. Just nu kan han inte ta dropparna oavsett hur depåer ser ut..så nu njuter vi av några dagars paus Hmm..får kolla det där om andra droppar, förstod det som att det inte fanns något annat att ge såhär små barn. Jaja, förhoppningsvis tål han dropparna snart, eller så visar prover att han inte behöver mer. Anemi längre fram är det minsta som oroar mig, det kunde ha betydelse för den neurologiska utvecklingen enligt nationella riktlinjer jag hittade på neoföreningen (neoforeningen.se/dokument/vardprogram/Jarntillskott_2013.pdf )

Frazze, vilken vecka är du i?? Jag hade en period då jag var så galet trött..går inte att beskriva tröttheten. Ring mvc om du är orolig, men det är nog "bara" normal trötthet pga graviditeten. Får du inte ta Losec när du är gravid? Jag åt Omeprazol i stort sett hela graviditeten pga magkatarr. Kolla upp losec på janusinfo.se om du är osäker, annars köp Omeprazol.
    tror det löser sig, har injektioner nästan hela perioden sen kompletterar jag med Ultrogest 400mg i några dagar sen trappa ned.. :)
  • Frazze

Så där! Nu har jag fått tid för ul kl 15.30 idag. Det känns skönt att få kolla upp så att busen lever. Men samtidigt är man givetvis skräckslagen. Men jag har ju haft ömma bröst och illamående hela tiden plus att jag flåsar som en flodhäst när jag går upp för en trappa. Det står ju överallt att detta är den lugna perioden och att många tror att graviditeten stannat av. Men försök att stoppa en nojjig gravid kvinna som redan förlorat ett barn innan bara! Det går bara inte! Skriver sen och berättar hur allt såg ut!

• Frazze

Aaaaah de ringde och frågade om jag kunde komma vid 14.00 istället. Halleluja! Nu ska bara gubben min hinna hem från jobbet med bussen oxå.

• Frazze

Allt såg bara bra it! Nu blir det till att köpa godis och fira med! Wiiiiii

• Frazze
    TyckOmMig skrev 2016-03-24 17:11:38 följande:

Frazze-åh vad skönt njut och GLAD PÅSK på dig vännen!

Tack! Glad påsk på dig med <3
  • JZ79

Frazze, åh va skönt!!! Så jäkla jobbigt med oro, bra att du fick komma in Försök att ta det lite lugnt nu, det är ju bra för magkatarren också. Kram!

Glad påsk tjejer!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus