• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • pink lily

Kattflickan, tack för de lugnande orden från endokrinologen! Tänker att tsh och t4 inte förändrats över en natt heller, så hoppas att mina nu dåliga värden varit bättre i början av graviditeten.

Tog massa sköldkörtelprover i Sverige o Aten före ivf då finns struma i släkten, men ingen slog larm om att det skulle vara ngt problem hos mig. Bråkade också med VC här för att få sänka mitt tsh till närmre 1 inför ivf men blev blankt nej efter att flera läkare haft rådslag om mitt fall. Så när både serum o dr d tyckte att 1.94 var ok tsh så gav jag upp.

Ni som är mer insatta och blivit behandlade för sköldkörtelproblem var kan man ta ett prov som heter anti-TG antikroppar? Jag tog det i Aten, men här kan man inte ta det på werlabs och inte på vanliga mvc. Specmvc kände inte heller till det ... Dr D vill att jag tar det, men verkar vara väldigt specialicerat prov ...

• xxx4

Grattis till er kille! Skönt att han mår fint o att ni är i trygga händer tills du också piggnat till och får åka hem med er lillprins.

Kcb skrev 2016-03-31 20:53:31 följande:

I tisdags kom vår lille pojk till världen i v34+5 med en flygande fläng genom akut kejsarsnitt! Jag har ju varit inlagd i 2 omgångar på grund av dåliga flöden och för att lillkillen var lite tillväxthämmad. I torsdags såg allt bra ut och vi blev hemskickade över påsk med nästa tillväx och flödesultraljud på,tisdagen. På flödesultraljudet visade,det sig att flödet gåt från 0 till 2 över påsken, och att blodet nu var redistruberat till hjärnan. När de sedan tog blodtryck på mig så visade det sig ligga på 170/100 och jag hade 3+ protein i urinen. Då blev jag inlagd med besked att det skulle bli ks dagen efter. Efter en halvtimme började jag må dåligt och de tog bt igen så var den 210/110. Då skutsade de ner mig till förlossningen och beslut togs att snitta så snart som det gått 2 timmar sedan jag druckit något sist. De var inte orolig över bebisen, men för mig... 18:45 var han ute och fick åka till neo med pappa. Själv fick jag se honom som snabbast och blev sedan skickad till iva för observation. Först halv två dagen efter fick jag hålla honom.

Lillgrabben mår jättebra och behöver bara lite hjälp med värmen och att sondmatas. Så snart jag är frisk nog att skrivas ut så får vi flytta in på familjerum på neo. Det blir antagligen i morgon eller i övermorgon.

Själv börjar jag bli bättre, men snittet är inte så himla trevligt. Känner mig svullen och öm, och glömmer hela tiden att jag inte ska använda magmusklerna. Dessutom är mitt bt inte i shack än heller...

Men lillkillen är ute och är helt underbar och mår bra! 1965 gram och 44 cm!

• Wonderstruck

Grattis Kcb! Vad skönt att han fick stanna i magen så länge ändå. Hoppas du mår bättre snart.

Själv är jag i v. 11 (10+6) nu. Tiden går supersnabbt denna gången tillskillnad från förra gången när den gick i snigelfart. Tvillingarna håller mig upptagen och helt utmattad hela dagarna. Är så imponerad av dig Tyckommig som klarar två tvillingpar och de andra barnen och ändå alltid skriver så positivt om det. Själv känner jag lite lätt panik över att klara av ett barn till, men jag antar att det löser sig när det väl är dax. 12 April blir det KUB, spännande att få se mini en gång till. Fick bara se några sekunder när vi gjorde tidigt-UL, men det var ett litet hjärta som pickade på så fint. Ska testa en ny BM denna gången, min förra var värdelös och totalt ointresserad. Hon lät trevlig på telefon så jag hoppas det blir riktigt bra denna gången. På torsdag är det dags för första besöket, håller tummarna för att det blir bra.

• TyckOmMig

Wonderstruck-tänkt och undrat hur det går för dig faktiskt speciellt den senaste tiden nu när jag är under behandling för nytt syskonförsök.
    Du är ju en av dom som har tvillingar och valt göra syskonförsök!
    Det kommer gå bra ska du se allt löser sig när liten kommer dina tvillingar kommer att förstå mer och mer allt eftersom.
    Det är stor skillnad på hur det var när jag kom hem efter att ha legat på NEO i en vecka tufft att vara ifrån de mina så länge och fått uppleva mitt första kejsarsnitt i somras mot hur det är nu.
    Tiden går så fort barn är verkligen livet en sådan gåva och glädjekälla!
    Snart KUB då ju vet så väl hur man längtar ser fram emot dessa UL.

Just nu har jag ätit Progynon i en vecka inför FET planerat till den 14/4 och mår tyvärr inget vidare av dom.
    Sämst hitintills mest huvudvärk grinig och fått lite mindre blödning idag öm svullen mage inget jag alls känner igen sen tidigare försök.Trodde inte det skulle vara sån stor skillnad.Den 5/4 är det VUL dag 10 så får vi hoppas allt ser bra ut så långt mkt händer ju på 9 dgr sen.

Ha en trevlig helg alla fina i tråden!

• pink lily

Ang lågt eller t o m sjunkande progesteron i andra o tredje trimestrarna:

Hittade en intressant artikel i Läkartidningen fr 2011, som visar att man med framgång behandlar kvinnor som riskerar föda för tidigt med progtillskott även senare i graviditeten. Ska jag visa de svenska läkare som vägrar behandling för progbrist. med alla risker det innebär. Finns även risker med progbehandling men övervakning och uppföljning borde spela en avgörande roll där. Länk:

www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2014/02/Hormonersattning-med-progesteron--modern-behandlingsmetod-som-bor-kunna-forskrivas-/

• Kcb

Hur klarade ni den första tiden med nyfödd i familjerum på neo? Lillkillen vill bara sova hud mot hud och nu är vi bäda så trötta att vi snart går sönder... Det är ju inte så att man kan gå någon annan stans att sova, och man är ju så dunderosäker hela tiden.. Just nu undrar jag hur vi ska orka...

• TyckOmMig
    Kcb skrev 2016-04-03 01:14:55 följande:

Hur klarade ni den första tiden med nyfödd i familjerum på neo? Lillkillen vill bara sova hud mot hud och nu är vi bäda så trötta att vi snart går sönder... Det är ju inte så att man kan gå någon annan stans att sova, och man är ju så dunderosäker hela tiden.. Just nu undrar jag hur vi ska orka...

Vännen be om avlastning från personalen dom brukar kunna avlasta så ni kan få sova lite-sömnen är jätteviktig annars orkar ni inte.
  • Redan47

Skaffa en trikåsjal. Bär sedan hela tiden... Han ska ju eg ligga i magen och inte utanför....
    Om din man oxå finns där, varva med varandra. Serva med mat och dryck åt varandra. Sov halvsittande med bebis på mage. Gjorde så med tvillingarna. De föddes 34+1. De sov så gott hos någon av oss. Mjölken kommer till snabbare oxå om du har dem på dig och pumpa varannan timme.

Hur mår du nu efter havandeskaps förg? Jag mådde dåligt länge efter ich skiiit trött. Helt utmattad inifrån märgen.

Grattis !!! Då glad du lyckades till sist och att du kunde ha kvar honom i magen så länge till!
  • JZ79

Grattis!!!!

Be personalen om avlastning, om din partner är med dig så får ni turas om att sova. Neo brukar ha tub, sjal el bärtröja att låna ut. Vet hur det känns, tröttheten är enorm..mi klarar det, personalen brukar hjälpa till så det är ok art fråga. Kram!!
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus