• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • TyckOmMig

Igår var jag på VUL dag 10 inför FET och min slemhinna var bara 6.6 mm och inte treskiktad...blev helt paff över det men kliniken tror att den nog är det men svårt att se pga fött barn nära inpå och en kombination av Progynon behandlingen.
    Jag däremot känner mig kluven helt oerfaren där känns lite överkurs att ens hoppas nu.
    Fick alternativet att komma en dag innan för UL om jag var orolig men vet inte riktigt-förlåt jag tar det i denna tråden men känner mig lite hemma här...

• Jag är bara jag
    trex2013 skrev 2016-04-06 15:40:57 följande:
    håller tummarna för dig att det ser bra ut i morgon!
    Tack! Molvärken kom idag mer tydligt så jag tolkar det positivt.
  • Frazze
    TyckOmMig skrev 2016-04-06 16:01:48 följande:

Igår var jag på VUL dag 10 inför FET och min slemhinna var bara 6.6 mm och inte treskiktad...blev helt paff över det men kliniken tror att den nog är det men svårt att se pga fött barn nära inpå och en kombination av Progynon behandlingen.

Jag däremot känner mig kluven helt oerfaren där känns lite överkurs att ens hoppas nu.

Fick alternativet att komma en dag innan för UL om jag var orolig men vet inte riktigt-förlåt jag tar det i denna tråden men känner mig lite hemma här...

Det lät ju inte positivt! Men du har ju inte haft några problem förut med slemhinnan väl? Då ska du se att det ordnar sig denna gången oxå. Värsta är väl att du får vänta en månad till, för då borde ju kroppen verkligen vara redo. Men du ska se att allt går bra! Håller tummar och tår för dig! Kram
  • Frazze
    Jag är bara jag skrev 2016-04-06 18:12:58 följande:

Tack! Molvärken kom idag mer tydligt så jag tolkar det positivt.

Håller tummarna för att allt går bra för dig! Lycka till!
  • Wonderstruck

Jag är bara jag: Jag hade 383 RD 4+5, RD4+6 hade det nästan 3 dubblat sig. Förra gången jag var gravid (med tvillingar visserligen) låg jag runt 1000 på första och sedan dubblade det sig på 48 timmar. Tror inte det går att jämföra provet mellan graviditeter utan det är dubbleringstakten som är det viktiga. Vi såg ett litet hjärta på första UL så förhoppningsvis kommer det ut en liten bebis nån gång i höst. Ge inte upp. Glad

Trexx: Jag skulle ta 4mg Folsyra hela graviditeten men läste på 1177 tror jag att det bara har effekt till v.12. Jag har slutat ta extra folsyra och tar enbart gravidvitaminen och progesteron nu (Omega 3 när jag kommer ihåg).

Har en 5 eller 6 kartonger med Estrofem (Progynon) 2mg om nån behöver. Nån kartong med hjärtemagnyl (trombyl) och prednisolon finns oxå över.

• Micro

TyckOmMig: precis som för mig, hade slemhinna på 6 mm nästan 3 skikt. Till mig sa de öka dosen till 8 mg o nytt vul. Så ny koll imorgon. Kan du inte göra ett nytt vul hemma o se innan du åker? Jag är oxå konfunderad har inte heller haft problem m slemhinnan.

• xxx4

Jag har ju också gått på Serum o Peny ordinerade mig folsyra 5 mg fram till v 13 o sedan normal graviditetsdos som är betydligt lägre o ingår i Mitt val gravid från Apoteket. Har också läst en hel del om sambandet höga doser folsyra o cancerrisk men tror att detta gäller långvarig behandling.

trex2013 skrev 2016-04-06 09:34:23 följande:

Folicin/folsyra fråga, Serum vill att jag fortsätter äta 5mg hela graviditeten ut. men nu läste jag att det inte är bra att inta för hög dos genom hela graviditeten, detta pg av cancerrisk?!

Vet någon om detta stämmer och hur mkt har ni ätit genom graviditeten?

• xxx4

Jo folsyra får vi ju dessutom i oss också naturligt via kosten.

• zaq1234

Tyckommig klart du ska ta upp allt du vill i denna tråd! Förstår om du känner dig orolig, är det inte bra att göra ett vul hemma om ett par dagar, det är ju jätte jobbigt att åka till Riga om det sen inte skulle gå denna månad. Vad säger dom om att öka dosen då? Hoppas det löser sig för dig! Kram

• pink lily

Ni som har erfarenhet av sköldkörtelproblem, äter ni jodtillskott samtidigt som ni tar Levaxin (eller annan form av tyroxin/sköldkörtelhormon) och hur mycket jod i så fall? Jag får förmodligen i mig för lite jod, precis som de allra flesta gravida och ammande tydligen, har sett rekommendationer från 175 till 250 mcg för gravida dagligen, för att sköldkörteln ska fungera optimalt.

Samtidigt är jag så rädd för att få i mig för mycket jod då det kan ge fostret problem med sin egen sköldkörtel, utan att man märker det. Nu sitter jag och räknar innehållet jod i all mat jag stoppar i mig, men har svårt att hitta ett bra jodtillskott att komplettera med. Märkena på de tillskott som min mage tål, t ex Helhetshälsa och Holistic, har jodtillskott av alger, och alger läser jag är för koncentrerat för fostret. Apotekets olika märken av tillskott har jod av kaliumjodid som en ingrediens, men också en massa annat skräp av tillsatser och kemiska former av tillskott som mage protesterar mot (rapar och mår illa).

Hur gör man, någon som har kan ge råd?

Har jag missat ett bra jodtillskott som ni känner till, som är "ofarligt"?

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus