• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • pink lily

Folsyra på 1 g dagl kan förhindra havandeskapsförgiftning enligt forskning. Här är en dålig översättning av resultaten av kanadensiska forskningsstudien, snälla googla själva efter bättre referens. Verkar vara ganska känd forskning nu, då finns lite annat att göra för att förhindra havandeskapsförgiftn.

24monde.info/sv/article/stor-studie-kopplar-folsyra-tillskott-med-lg-risk-fr-havandeskapsfrgiftning-under-graviditeten

• pink lily

Förlåt, trött, ska vara 1 mg/dag folsyra för att förhindra havandeskapsförgiftning ...

• pink lily

Trex2013, i bakhuvudet finns det även ett svagt minne av att folsyra har påverkan på blodet, om det var förtunnande eller hur det var. Skulle tas på morgonen därför enligt min plan. Fråga serum om detta spelar in i deras ordination av hög dos folsyra, har ingen referens på internet ...

• pink lily

Tyckommig, "naturliga alternativ" är akupunktur, akupunktur, akupunktur, och en del olika kallpressade goda oljor att hälla i sig. Hade bra koll tidigare, kommer inte ihåg vilka nu, men surfa runt så dyker de nog upp. Tror dock man brukar säga tre månader i förväg med akupunkturbeh för att lägga upp en bra livmoderslemhinna, då ser man fram för allt till kvaliten, och kanske mindre till tjockleken även om den också ökar. Ivf-klliniken tyckte min slemhinna kunde vara bättre än 6 mm, men tror kvalitetn efter akupunkturbeh gjorde att blaston trivdes och ville fästa :)

• Jag är bara jag
    Wonderstruck skrev 2016-04-06 20:09:29 följande:
    Jag är bara jag: Jag hade 383 RD 4+5, RD4+6 hade det nästan 3 dubblat sig. Förra gången jag var gravid (med tvillingar visserligen) låg jag runt 1000 på första och sedan dubblade det sig på 48 timmar. Tror inte det går att jämföra provet mellan graviditeter utan det är dubbleringstakten som är det viktiga. Vi såg ett litet hjärta på första UL så förhoppningsvis kommer det ut en liten bebis nån gång i höst. Ge inte upp. Glad
    Oj vad det skiljde mot mig! Jag hade nästan 10000 4+5 med tvillingarna och nästan 2000 4+4 med den enda senast så det är ju därför jag nojar. Men det gick ju bra för dig! Glad Du gav mig hopp! {#emotions_dlg.flower}
  • pink lily

Usch, kan inte sova, grubblar över morgondagens undersökn.

Ang. faran med folsyra, så är jag lite förvånad över varningarna.

Folsyra är, liksom c-vitamin, en vattenlöslig vitamin. Innebär att man inte kan överdosera, utan att man kissar ut överskottet som kroppen inte behöver. Vitaminerna A, D och E är däremot fettlösliga, och överdosering av dem inlagras i kroppen och kan leda till skador på kroppen.

Nä, dax att gå upp snart ...

• trex2013
    pink lily skrev 2016-04-07 05:42:47 följande:

Usch, kan inte sova, grubblar över morgondagens undersökn.

Ang. faran med folsyra, så är jag lite förvånad över varningarna.

Folsyra är, liksom c-vitamin, en vattenlöslig vitamin. Innebär att man inte kan överdosera, utan att man kissar ut överskottet som kroppen inte behöver. Vitaminerna A, D och E är däremot fettlösliga, och överdosering av dem inlagras i kroppen och kan leda till skador på kroppen.

Nä, dax att gå upp snart ...

hoppas undersökningen går bra i dag! hör av dig seN så vi får veta. KRAM
  • trex2013

Tack alla för svaren ang folsyran. Har mailat kliniken men inte ännu fått svar.
    kommer iaf om några veckor minska från 5mg till ca 600mcg. :)

• Micro

Var på mitt andra ul inför fet idag nu var slemhinnan 7 mm o treskiktad. Riga vill att jag öka medicineringen ytterligare m plåster o gör ett 3e ul på måndag. Min bm trodde att de skulle köra på eftersom den gått fr 6 till 7 mm o var fin hinner växa ytterligare innan fet. Iof bättre att göra koll hemma om det skulle vara så att d inte ser nog bra ut än att åka iväg i onödan. Tur att jag har så bra bm som skriver ut o fixar tider för ul.

TyckOmMig: tycker att d är lite konstigt att Riga säger så olika till oss. Hur ska du göra?

• TyckOmMig

Micro-har bokat resa som planerat till den 14/4 igår!Inget extra VUL för mig läkaren har sagt vid tre olika samtal igår/förrgår att det är inte så ovanligt med de tidiga ultraljuden att det ser ut så här...jag får lita på Dr denna gång och hoppas.I mitt fall är jag inte så orolig men visst stör det känns inte lika självklart längre.Jag går på gamla AVA.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus