• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Snart lycklig
    Jag är bara jag skrev 2016-04-22 15:39:06 följande:

Nya medicinbud idag. Ska börja om med Trombylen och sluta om jag får minsta lilla blödning igen. Och fortsätta med 1 Progynon per dag en vecka till. Inte ett ord om att sluta med Prednisolonet så jag fortsätter! Vet en som tog det på eget bevåg hela graviditeten efter flera m.f och då gick det vägen.

Jag tog Prednisolon hela graviditeten, och även därefter. Dock en liten mindre mängd i slutet av graviditeten, 10-15 mg, kommer inte ihåg. Sedan trappade jag ner sakta efter graviditeten, men fick lite ont i fötter, leder etc, så ökade dosen till 10 mg i januari och trappar nu ner med 0,5 mg per månad. Tar denna månad 8,5 mg, nästa månad 8 mg etc. Allt i avstämning med Dr D samt min läkare på vårdcentralen (han är från USA).

Var till vårdcentralen idag och det ör inte förrän jag ör nere i 5 mg som mina binjurar börjar fundera på att producera kortisol själv. Får se hur det kommer gå då. Det blir till hösten. Ganska säker på att mina binjuar är trötta, liksom innan graviditeten.
  • TyckOmMig
    Snart lycklig skrev 2016-04-22 15:23:34 följande:

Hur har det gått TyckOmMig? Du har väl snart testdag. Lycka till!

Hej vännen!Vad gulligt av dig att undra ruvningsdagarna är speciella men känner mig hoppfull känner mig gravid bara att uthärda några dagar till sen vet jag!

Trevlig helg alla!
  • Snart lycklig
    TyckOmMig skrev 2016-04-22 15:49:36 följande:

Hej vännen!Vad gulligt av dig att undra ruvningsdagarna är speciella men känner mig hoppfull känner mig gravid bara att uthärda några dagar till sen vet jag!

Trevlig helg alla!

Så spännande!! Du fick väl tvillingpojkarna strax innan jag fick min lille pojke? Hur gamla är dina nu?

Trevlig helg!
  • Jag är bara jag
    Snart lycklig skrev 2016-04-22 15:48:43 följande:
    Jag tog Prednisolon hela graviditeten, och även därefter. Dock en liten mindre mängd i slutet av graviditeten, 10-15 mg, kommer inte ihåg. Sedan trappade jag ner sakta efter graviditeten, men fick lite ont i fötter, leder etc, så ökade dosen till 10 mg i januari och trappar nu ner med 0,5 mg per månad. Tar denna månad 8,5 mg, nästa månad 8 mg etc. Allt i avstämning med Dr D samt min läkare på vårdcentralen (han är från USA).

Var till vårdcentralen idag och det ör inte förrän jag ör nere i 5 mg som mina binjurar börjar fundera på att producera kortisol själv. Får se hur det kommer gå då. Det blir till hösten. Ganska säker på att mina binjuar är trötta, liksom innan graviditeten.
    Jag tar 10 mg nu så det borde vara okey ett bra tag till då. Fick en burk till utskriven av min svenska läkare trots att han är osäker på nyttan. Man kan testa det mesta tycker han och se om det funkar. Jag tar ju knappt en dag i taget ändå så hur det blir framåt kan jag inte tänka på nu.
  • TyckOmMig

Snart lycklig-mina tvillingpojkar föddes 15/6 2015 i v 33+0!Alltså är dom drygt 10 månader nu!Fungerar jättebra och stolta duktiga storasystrarna tvillingflickorna föddes 22/11 2013 närmar sig 3 år!

• Snart lycklig
    TyckOmMig skrev 2016-04-22 16:08:25 följande:

Snart lycklig-mina tvillingpojkar föddes 15/6 2015 i v 33+0!Alltså är dom drygt 10 månader nu!Fungerar jättebra och stolta duktiga storasystrarna tvillingflickorna föddes 22/11 2013 närmar sig 3 år!

Ja, så var det ju. Min föddes 5/7 2015 i v 34+3. Skönt med "lekkamrater" hemma.
  • Snart lycklig
    TyckOmMig skrev 2016-04-22 16:08:25 följande:

Ja, så var det ju. Min föddes 5/7 2015 i v 34+3. Skönt med "lekkamrater" hemma.
  • Snart lycklig
    Jag är bara jag skrev 2016-04-22 15:54:04 följande:

Jag tar 10 mg nu så det borde vara okey ett bra tag till då. Fick en burk till utskriven av min svenska läkare trots att han är osäker på nyttan. Man kan testa det mesta tycker han och se om det funkar. Jag tar ju knappt en dag i taget ändå så hur det blir framåt kan jag inte tänka på nu.

Är säkert helt okej, men glöm inte att du ska trappa ner mkt sakta sedan. Jag ammade ju inte (tyvärr), så var aldrig orolig över kortisonet, men kolla upp hur det påverkar vid ev amning. Har för mig att en dos på 10 inte är ngn fara alls. Det kollades upp för mig på BB innan jag visste att amningen inte skulle komma igång, men under tiden han snuttade där i början.
  • Jag är bara jag
    Snart lycklig skrev 2016-04-22 16:15:55 följande:
    Är säkert helt okej, men glöm inte att du ska trappa ner mkt sakta sedan. Jag ammade ju inte (tyvärr), så var aldrig orolig över kortisonet, men kolla upp hur det påverkar vid ev amning. Har för mig att en dos på 10 inte är ngn fara alls. Det kollades upp för mig på BB innan jag visste att amningen inte skulle komma igång, men under tiden han snuttade där i början.
    Amning är nåt jag inte ägnat en tanke! Kan inte se mig själv med barn ens efter alla missfall... Mitt enda hopp står till att Prednisolonet motverkar ett m.f till så just därför tänker jag ta det länge till och med mycket sakta nedtrappning. Vanligt folk som tar det jämt tar det ju som gravida också.
  • Frazze

Igår enligt min app så hade jag gått precis halva tiden av graviditeten om nu bf skulle ske exakt den 9:e sep. 140 dgr av 280 Det firades med god mat som min man lagade och till det blev det en alkoholfri öl . Idag ska jag skriva prov Har försökt att plugga i 6 veckor men det bara går inte! Teflonhjärna! Inte kan man väl heller koncentrera sig när så fossingar sparkar så underbart i magen?

Jag är bara jag! Jag hoppas och håller tummarna för att du ska få behålla ditt lilla gryn och att du ska få känna samma fantastiska känsla som jag! Det är din tur nu! Gör som du känner känns bra för dig! För följer du läkarens råd och slutar med prednisolonet och du förlorar bebis så kommer du alltid att undra! Se bara till att få i dig massa andra vitaminer oxå så att den får i sig all näring den behöver. Tror jag läst att kortison minskar upptaget av näringsämnen men jag kan ha fel. Koffein minskar upptag av järn tex. Jag dricker inte mer än 4 dl kaffe per dag. Borde sluta helt! Stort lycka till nu! Kram

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus