• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Jag är bara jag

Frazze: halvvägs låter ju fantastiskt!  Glad Hoppas provet gick bra trots allt.

Kaffe skulle jag aldrig dricka med tanke på m.f och är även avrådd från kliniken. Hur mycket det sen kan påverka vet jag inte alls. Äter mycket varierad kost så tar inga extra vitaminer än. Får se om jag hinner skriva in mig vad järnet visar. Är så gräsligt förstoppad så järnpiller vill jag inte ta! Kram!

• Frazze
    Jag är bara jag skrev 2016-04-23 12:15:51 följande:

Frazze: halvvägs låter ju fantastiskt!   Hoppas provet gick bra trots allt.

Kaffe skulle jag aldrig dricka med tanke på m.f och är även avrådd från kliniken. Hur mycket det sen kan påverka vet jag inte alls. Äter mycket varierad kost så tar inga extra vitaminer än. Får se om jag hinner skriva in mig vad järnet visar. Är så gräsligt förstoppad så järnpiller vill jag inte ta! Kram!

Jag började ta Hemofer direkt jag blev gravid. Har tagit 2 st om dagen hela tiden och trappat upp till 3 nu. Visst, magen är ju inte överförtjust i det, men det funkar. Jag tar alltid vitaminer för att inte då brist på något. Jag tror att det hjälper! Tyvärr så är maten vi äter idag inte så näringsrik som man vill tro! Bäst är väl ekologiskt, men vågar man lita på det? Apelsiner ifrån Spanien som innehöll nervgift som kunde skada barn och ananas från Costa rica som var giftiga gurka från Belgien var oxå farligt besprutad med gift och olivolja från Italien. Fast dessa var ej ekologiska då.Men vad är det som man stoppar i sig? Visst så är säkert inte vitaminer särskillt bra det heller, men det har hjälpt mot cravings i alla fall. C-vitamin måste man ha för att ta upp järn och d-vitamin för att ta upp kalcium. Och sen googlade jag magnesium och knde inte för mitt liv fatta hur viktigt det verkligen var! Speciellt för såna som inte kan få barn den naturliga vägen. Kan ha något med magnesium att göra. Ja ja! Provet gick hyfsat! Bättre än vad jag trodde faktiskt! Nu är det dags att ta hand om tvätten. Ha det bra!
  • niki74

Hej alla!

Har de flesta av er som gjort äggdonation fött tidigare än beräknat? Finns det någon av er som gått tiden ut?

• Micro

Jag gick tom över 10 dagar men blev igångsatt pga att blodtrycket blev högt.

• Redan47
    niki74 skrev 2016-04-23 15:11:00 följande:

Hej alla!

Har de flesta av er som gjort äggdonation fött tidigare än beräknat? Finns det någon av er som gått tiden ut?

Hej, inom många landsting väljer man sätta igång förlossningen från v38+0, olika argument. Och i en del fall får naturen h sin gång. Men till saken hör att det de facto är vanligare med havandeskapsförgiftning vid IVF.
  • Redan47

Hej på er alla! Livet med twins rullar på! I ilfart!!! Det har redan gått halvåret... Ja jag fattar det knappt själv. Jag är inne o läser på ibland och checkar läget :). Så roligt att fler plussat!
    Jag är bara jag, det låter verkligen som du har det tufft. Jag önskar dig all lycka på färden! Att du kommer till stunden att kunna njuta av sanningen : du är gravid!

Maijo; hur går det???

Fler där ute som läser men inte noterat? Jag är så nyfiken att läsa om era resor och hur ni har det?

SL: så fint att höra av dig! Hur mår du?

• niki74

Micro och Zaq1234 ; Vad skönt att höra att det finns de som gått tiden ut!

Redan; Ja, min barnmorska säger dessutom att de som gått igenom äggdonation löper ännu större risk till tidigt förlossning än de som gjort IVF med egna ägg.

• azurea

Lite mer info om hvf:

Tydligen är det så att gör man syskonförsök/FET med ägg från samma batch så är risken att drabbas av hvf mycket längre; detta främmande embryo är inte så främmande längre. Jag som drabbades av svår, akut hvf är nu lika övervakad av mina läkare/bm mm som när jag var gravid med tvillingarna. Kontroller varje vecka, fullständig checkup samt ett antal extra UL, senaste förra veckan. Men än så länge inga tecken och nu är jag i v 32+2. Dessutom förutom ett antal tecken som att binda mycket vatten, äggviteprotein i urinen, ökat blodtryck mm så kan tydligen vissa tecken också synas i flödes-UL som görs v24. Blodflöde på visst sätt kan indikera förhöjd risk för hvf tydligen. Mer akuta symptom är ju migrän, synrubbningar, tryck mitt över bröstet (under brösten) samt epileptisktliknande anfall. Hade ju allt ovanstående. Men innan det fick jag influensaliknande symptom samt att jag var extremt förkyld (trodde jag), men det gick över när bäbisarna var ute.

Dessutom är det väldigt vanligt att hvf visar sig från v32 och framåt om det kommer. Men jag är förskonad från det än så länge denna graviditet. En otrolig befrielse ska sägas, nu har jag "bara" foglossning och grymt ont i ryggen, men det är inte hälften så jobbigt.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus