• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • niki74

Stort GRATTIS till lilla underverket Frazze!! Äntligen är ni i mål ????????

Vi fick våran lilla gosse för fyra veckor sedan och hjärtat svämmar över av kärlek! ????

• Redan47
    niki74 skrev 2016-09-01 11:49:55 följande:

Stort GRATTIS till lilla underverket Frazze!! Äntligen är ni i mål ????????

Vi fick våran lilla gosse för fyra veckor sedan och hjärtat svämmar över av kärlek! ????

Grattis niki!!!! Så fint att du vill dela denna nyhet.
  • pink lily

Frazze, stort grattis, så underbart att höra att allt gått bra!

Får jag fråga hur länge ert avslag pågått, alltså blödningen efter förlossningen? Går in i åttonde veckan efter förlossningen, och har nu en tredje blödningsomgång ... Har haft bruna flytningar däremellan. Börjar känna mig matt, men de gör inget förrän efter 9 veckor med blödningar. Ammar så mycket bebisen orkar suga ... Känns faktiskt som mens nu.

• Kattflickan

Grattis Frazze! Skönt att det gick bra!

• Frazze

Oj oj oj! Vilken vecka det har varit. Lille prinsen gick ju ner mer än 10% av födelsevikten sen blev han gul, men det tog någon dag innan det uppdagades och det var så högt att han behövde sola.

Har kämpat och kämpat med amningen för att han ska gå upp i vikt att jag inte känt själv först hur jag började rasa. Fick världens infektion och har haft hög feber och frossa. Matt är bara förnamnet! Och så kom de på att jo den där biten moderkaka som de trodde kunde sitta kvar, faktiskt satt kvar!

Idag så skrapades jag och jag mår redan bättre. Jag har fått antibiotika iv och metrigin för att ge "sammandragningar" i livmodern. Och tydligen så går DEN jävla skiten över i bröstmjölken, så lilleman bajsade neongrönt slem och har haft jätteont i magen. Jag fick världens risigaste mage av den och fruktansvärd magknip, så tänk den lilla magen

Nu har jag pumpat ut brösten och slängt. Lillen fick ta flaska som jag egentligen inte ville än. Han får ta flaska en gång till inatt så får jag pumpa ut det sista av den elaka mjölken innan vi kan mysa igen.

Lite skönt att "vila" brösten dock. Nu ska jag få antibiotika inatt igen, sen hoppas jag att allt är bra!

Det får fan räcka nu! Ursäkta mina ordval här, jag vill bara komma hem nu.

Han har 1 vecka på sig att gå upp 200 gram, så mjölkkon här vet vad hon har att göra. Jobbiga är ju att han fortfarande är slö och bara somnar vid bröstet.

Min mjölk tog ju lång tid att komma igång efter all blodförlust. Har haft STORA koagel som kommit ut 2 ggr efter förlossningsdagen. Lika stora som bebishuvuden! Nu blöder jag bara lite rosa igen.

Tycker verkligen att du ska ta och kolla upp det där Pink lily! Jag har/ hade sist ett hb på 78. Vid 65 så är det farligt! Imorgon ska jag kollas igen så får vi se om det blir blodtransfusion.

Grattis niki till er lilla kille! Visst går tiden bara för fort? Jag vill att min lille gnutt ska vara så här lite i 1 år innan han börjar växa. Min mor hade köpt kläder i storlek 62 och det står 2-4 månader på. WHAT? De är ju gigantiska! Vår lille kan ju inte ha 50 än! Han drunknar i dem Nä nu ska jag sova och bli frisk! Får förhoppningsvis komma hem imorgon. Har märkt att en moders kärlek övervinner alla motgångar. Kram på er!

• TyckOmMig

Frazze vännen all styrka och återhämtning åt dig-jag har mycket kläder i strl 44 efter tvillingpojkarna om du behöver.

• xxx4

Frasse: stackars dig, vad kämpigt! Du o er gullunge behöver verkligen återhämtning nu. Då det gäller amningen o viktuppgång är mitt tips att låta bebis amma först tills han somnar sedan pumpa ur resten för att ge det på flaska. Efter detta åter bröstet. Detta håller både igång mjölkproduktionen stör inte amningen då man ammar först o sistsedan hjälper det bebis att växa till sig bli större o få mer ork. Visst tar det mycket tid men är värt det tycker jag då det är en kort tid innan bebis blir starkare o större. Små bebisar somnar ju lätt vid bröstet då det är ansträngande att amma o även mysigt varmt o rogivande vid bröstet som gör att de somnar. Lycka till! All kraft!

Då det gäller avslag tig det nog upp till 6-7 v innan mitt helt slutade o detta är nog väldigt individuellt. Det viktigaste är ju att mängden avslag inte kraftigt ökar utan tvärtom sedan att det inte gör mot man får feber eller klumpar. Feber utan magont kan ju också vara annat tex mjölkstockning. Bäst är nog i alla fall att söka vård/hjälp för att vara noga. Dessa infektioner är ju inte att leka med.

Frazze skrev 2016-09-04 00:14:36 följande:

Oj oj oj! Vilken vecka det har varit. Lille prinsen gick ju ner mer än 10% av födelsevikten sen blev han gul, men det tog någon dag innan det uppdagades och det var så högt att han behövde sola.

Har kämpat och kämpat med amningen för att han ska gå upp i vikt att jag inte känt själv först hur jag började rasa. Fick världens infektion och har haft hög feber och frossa. Matt är bara förnamnet! Och så kom de på att jo den där biten moderkaka som de trodde kunde sitta kvar, faktiskt satt kvar!

Idag så skrapades jag och jag mår redan bättre. Jag har fått antibiotika iv och metrigin för att ge "sammandragningar" i livmodern. Och tydligen så går DEN jävla skiten över i bröstmjölken, så lilleman bajsade neongrönt slem och har haft jätteont i magen. Jag fick världens risigaste mage av den och fruktansvärd magknip, så tänk den lilla magen

Nu har jag pumpat ut brösten och slängt. Lillen fick ta flaska som jag egentligen inte ville än. Han får ta flaska en gång till inatt så får jag pumpa ut det sista av den elaka mjölken innan vi kan mysa igen.

Lite skönt att "vila" brösten dock. Nu ska jag få antibiotika inatt igen, sen hoppas jag att allt är bra!

Det får fan räcka nu! Ursäkta mina ordval här, jag vill bara komma hem nu.

Han har 1 vecka på sig att gå upp 200 gram, så mjölkkon här vet vad hon har att göra. Jobbiga är ju att han fortfarande är slö och bara somnar vid bröstet.

Min mjölk tog ju lång tid att komma igång efter all blodförlust. Har haft STORA koagel som kommit ut 2 ggr efter förlossningsdagen. Lika stora som bebishuvuden! Nu blöder jag bara lite rosa igen.

Tycker verkligen att du ska ta och kolla upp det där Pink lily! Jag har/ hade sist ett hb på 78. Vid 65 så är det farligt! Imorgon ska jag kollas igen så får vi se om det blir blodtransfusion.

Grattis niki till er lilla kille! Visst går tiden bara för fort? Jag vill att min lille gnutt ska vara så här lite i 1 år innan han börjar växa. Min mor hade köpt kläder i storlek 62 och det står 2-4 månader på. WHAT? De är ju gigantiska! Vår lille kan ju inte ha 50 än! Han drunknar i dem Nä nu ska jag sova och bli frisk! Får förhoppningsvis komma hem imorgon. Har märkt att en moders kärlek övervinner alla motgångar. Kram på er!

• Kattflickan

Frazze: första tiden med bebisen blir ofta inte som man tänkt sig. Vilken otur du hade med infektionen.

Bli inte så rädd över att barnet gått ner 10% i vikt, det är jättevanligt. Man ska ta det på allvar men inte bli skärrad. Mina barn gick ner 13 och 10 % efter de första tre dagarna. Med första barnet skämde BB personalen verkligen upp oss. Båda mina barn har varit trötta i början och somnat vid matningen, båda fick en del ersättning första levnadsveckan och sen fasade jag ut den, för jag ville helamma. Vill man inte det så kan man ju fortsätta ge ersättning. Men stressa inte upp dig över situationen, försök bli helt frisk.

• niki74
    pink lily skrev 2016-09-03 13:15:37 följande:

Frazze, stort grattis, så underbart att höra att allt gått bra!

Får jag fråga hur länge ert avslag pågått, alltså blödningen efter förlossningen? Går in i åttonde veckan efter förlossningen, och har nu en tredje blödningsomgång ... Har haft bruna flytningar däremellan. Börjar känna mig matt, men de gör inget förrän efter 9 veckor med blödningar. Ammar så mycket bebisen orkar suga ... Känns faktiskt som mens nu.

Jag är inne på femte veckan med avslag nu och det kommer nu endast lite bruna flytningar och det räcker med trosskydd. Jag hoppas att det inte "börjar om" som för dig, utan är på väg att försvinna.
  • azurea

Frazze: Jag hade nog det ganska "lätt" denna gång. Min tappade bara 1.4% i vikt första fyra dagarna och har därefter bara ökat och ökat och ökat i vikt. Kurvan pekar rakt uppåt utan tendens att vika av. De säger ju att en normalstor bäbis ska gå upp 25g/dygn ungefär. Men min ökar mellan 38-45g/dygn. Men har också ammat som en galning sedan första dygnet. Och gör det fortfarande ibland efter nästan elva veckor. Vissa dagar gör jag inte annat än agerar mjölkko

Ibland är det frustration och skrik efter mat i flera timmar. Men jag har försökt in i det längsta att låta bli ersättning för jag vill hålla uppe produktionen och helamma. Är såå glad att jag kan amma denna gång då jag aldrig fick igång det förra gången pga allt som hände då. Hoppas verkligen det ger sig med infektionen för dig snarast och att lillen lyckas gå upp de 200g han behöver på en vecka.

Pink Lily: mitt avslag denna gång var ganska lite. Blödde ymnigt/rött ca 3 v därefter mestadels bruna flytningar ca 3v till och därefter försvann det helt.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus